Hej Journalist!

hyundai-kona

Som elbilist blir man ofta förundrad över artiklar biljournalister skriver om elbilar. Hur det ofta staplas elbilsmyt på elbilsmyt men viktiga saker man faktiskt vill få reda på innan ett eventuellt köp utelämnas helt.

Därför vänder vi nu oss till er, Sveriges biljournalister med några enkla önskemål. Tänk på detta nästa gång du skriver om en ny elbil:

Utelämna det där om att ”de är så svåra att ladda”. Tro mig: alla som ska köpa en elbil har redan tänkt igenom hur hen kommer ladda den. Kollat upp att det finns laddmöjlighet där bilen ska stå över natten. Och har man det känner man inte igen sig alls i dessa spaltmeter om hur svårt det är att ladda en elbil och hur lång tid det tar – man laddar ju den hemma bekvämt över natten medan man sover. Att slippa åka och tanka är ju en av elbilars största fördelar! OK, vill du kan du ta med en mening typ ”se till att du har någonstans du kan ladda bilen över natten”.

Berätta däremot om vad det är för laddare i bilarna. Enfas? Trefas? Hur många ampere? Sånt är superintressant att veta om en elbil, speciellt om man kanske tänker köpa en och vill kolla upp vilken laddbox man bör skaffa. Erbjuds kanske det rent av nån deal på laddbox till bilen? Kan man ställa in hur många ampere bilen drar vid laddning eller brassar den alltid på max? (Med risk för att blåsa säkringar när man laddar borta hos folk i okända vägguttag.)

Berätta om appen!!! Mobilappar underlättar enormt för elbilar. Finns det en app till bilen kan man bekvämt kolla upp när bilen har laddat tillräckligt för vidare färd när man sitter och fikar medan den snabbladdas utanför på långfärd. Man får också reda på om laddningen avbrutits i förtid. Sånt vill man få reda på på en gång – inte när man kommer till bilen och tror att den är fulladdad nu. Och att kunna starta värmen via appen är också jätteskönt så man slipper komma till en iskall bil på vintern. Bara starta värmen med appen en kvart innan och slippa skrapa rutor. Eller saknar bilen appstöd alls? Många vill få reda på det i så fall!

Timers då? Kan man ställa in när bilen ska ladda på natten? Och när värmen ska gå igång på morgonen? Kan man välja hur många procent batterierna ska laddas till eller är det alltid till 100%? Finns det sätesvärme? Rattvärme?

Stryk ordet ”räckviddsångest” från din vokabulär. I moderna elbilar med 40, 50 eller ännu fler mils räckvidd har man inget sånt längre. Varje gång du skriver ordet visar du bara att du lever kvar i det förgångna.

Berätta istället om navigatorn. Om man slår in en adress långt borta – visar den var du ska ladda längs vägen för att komma dit? Visar navigatorn var det finns laddstationer? Kan man få reda på hur mycket laddning bilen uppskattar det kommer finnas kvar i batterierna vid ankomst?

Berätta om snabbladdning! Hur många kW max laddeffekt stödjer bilen? Vilken laddstandard: CCS eller CHAdeMO? För visst går det att snabbladda bilen?! Och utelämna det där om att det finns så få laddställen. Med 50 mils räckvidd i elbilen och 10 mil avstånd mellan snabbladdarna blir det bara löjligt – åter igen hör det till det förgångna.

Det räcker om räckvidd. Det tjatas ofta om att elbilar inte kommer lika långt som deras räckvidd på pappret. Bilar med förbränningsmotorer drar också mer än angivet men det anses vara naturligt? Trampar du på gasen med blyfot drar både el- och bensinbilen mer, så är det. Med nya WLTP har det blivit mycket bättre än med gamla NEDC, nu kan man faktiskt uppnå angiven räckvidd bara man kör lite försiktigt snålt – iaf på sommaren. På vintern minskar räckvidden med runt 30% (se om värmepump nedan) men det är inte lika allvarligt längre än då elbilar bara hade 10 mils räckvidd (se: det förgångna, åter igen).

Tekniska detaljer vi vill få höra:
Är batterierna luft- eller vattenkylda? Eller kanske inte kylda alls? (Det är som med förbränningsmotorer: med ordentlig kylning kan man plocka ut mer effekt ur batterierna. Plus att då kan man också ladda snabbare.)
Finns det värmepump som kan värma kupén på vintern? (Kräver mindre el så räckvidden minskar mindre i kylan.)
Är det en ”äkta” elbil eller bara en befintlig bilmodell de stoppat batterier och elmotor i? (Bilar designade från grunden att vara elbilar brukar ha bättre innerutrymmen.)

Ett ord: dragkrok. Många vill ha elbil med dragkrok. Inte så mycket för att dra husvagn men för att kunna köra skräp till tippen, sjösätta båten och liknande. Många som köper elbil idag är villaägare. Erbjuds det dragkrok till bilen? Hur många kg får den då dra?

 

Vi vet att tester av elbilar brukar intressera läsarna och generera många klick, sälja mycket lösnummer. Vi vet att du vill skriva intressanta texter som hjälper många att välja rätt bil i framtiden. Tänker du på ovan punkter nästa gång du skriver om en elbil lovar vi att dina artiklar kommer inte längre hängas ut av elbilister som avskräckande exempel. Vill du veta mer eller utbyta idéer träffar jag dig gärna över en kopp kaffe eller så.

/Tibor Blomhäll

President, Tesla Club Sweden – Sveriges största elbilsförening

Tagged . Bookmark the permalink.