Inte lätt vara fossilbilsäljare idag

E_MoS

Mercedes har ställt ut sin nya E-klass i köpcentret Mall of Scandinavia – 30 meter från Tesla-butiken. Ställer man sig där och tittar på bilen och lyssnar på frågorna från allmänheten snappar man upp några intressanta dialoger:

– Är skärmen en touch-skärm?
– Nej, man styr den med joysticken där nere.
– Men varför inte touch-skärm? Knappar är ju väldigt omodernt.

– Det står här att det här är framtidens bil?
– Javisst, den är hypermodern!
– Så det är en elbil?
– Eh, nej bensin.
– OK, du menar en laddhybrid alltså?
– Nej, bara bensin. Men den är förberedd för hybriddrift.
– Åh… (besviket tonläge). När kommer den då?
– Vet inte.

(Till säljaren kan vi förresten hälsa att laddhybridmodellen E 350 e sägs komma i Juni i år.)

Inte var det roligare på Daimlers aktieägarmöte som hölls nyligen heller. Aktieägare efter aktieägare klagade på avsaknaden av elbilar som kan möta konkurrensen från Tesla och krävde svar från styrelsen varför det är så.

Det är nästan så man tycker synd om dem. Nästan ;-)

För inte är det lätt att sälja en fossilbil idag när fler och fler får upp ögonen för elbilar. Och även om man inte vågar gå ”all in” med en elbil är många intresserade av laddhybrider, lockade av billig jobbpendling. Nybilsmarknaden har markant förändrats – bara under det senaste året! Och utvecklingen fortsätter i rasande takt.

Den där nya fina fossilbilen du köper idag – vad tror du du kommer att få för andrahandsvärde på den om 10 år?

Bilmarknaden ser de närmsta åren fram emot en lika stor omvälvning som TV-marknaden gjorde för sådär 10 år sedan. Jag kommer fortfarande ihåg när vi skulle byta vår toppmoderna 42(!) tums tjock-TV till platt-dito. Den fungerade iofs fint, men man skämdes ju nästan att bjuda hem folk. TV-n som kostade en månadslön för bara några år sedan. ”Den funkar ju fortfarande. Lägg ut den på Blocket” sa frugan. Ingen ville ha den ens för 500 kronor. ”Skänk den till Myrorna då” tyckte hon då. Vi släpade iväg den till deras container på tippen, bara för att mötas av en ”OBS! INGA TJOCK-TV!” skylt :shock: Inte ens Myrorna ville ha vår toppmoderna tjock-TV. Vi fick skrota den.

Undrar om det inte blir så om 10 år med den där toppmoderna fossilbilen du köper idag också? Vem kommer vilja ha en stinkande skakande tjock-bil om några år som kostar massa pengar att tanka och serva?

Vi har sett marknad efter marknad snabbt överge det gamla. Skrota gamla fortfarande fungerande apparater för de nya var så mycket bättre: miniräknare, digitalklockor, smarttelefoner, platt-TV-apparater alla sopade banan med det gamla på bara några få år. Varför skulle bilbranschen bli annorlunda?

 

(Ska vi dra TV-liknelsen ett varv till såg förresten också TV-marknaden motsvarigheten till bränslecellsbilar ett tag: plasma-TV, som sas vara framtiden och sakna LCD-TV-s många nackdelar. De första LCD-TV-apparaterna hade faktiskt ganska dålig bild med dålig kontrast och ljus, eftersläpningar, bandningar, mm. Plasma-TV var den lovande teknologin som skulle ta över. Det som därefter hände var dock att LCD-TV-apparaterna väldigt snabbt blev väldigt mycket bättre och totalt konkurrerade ut plasma-TV på bara några få år. Idag kan man knappt ens köpa en plasma-TV.)

Bookmark the permalink.