Kia Soul EV provkörd

Kia

Jag begav mig till Infra City för att provköra en elbil. Men inte en Tesla på servicecentret där. Precis mittemot dem ligger nämligen Kias svenska högkvarter. Där har jag fått lov att provköra Kias satsning på elbilar: Kia Soul EV.

Kia Soul EV kommer att säljas av vissa utvalda Kia återförsäljare och deras representant erkänner villigt att de vet inte vilka än, och hur många bilar de kommer sälja – ”vi doppar tårna lite i marknaden”. Kia planerar dock att anlägga laddstationer vid de återförsäljarna, ungefär som Nissan och Volkswagen har gjort.

Det första som slår en när man står bredvid Kia Soul EV är hur pass stor bil den är. Jag måste erkänna att jag inte har kört fossildrivna Kia Soul förut. Jag har bara sett bilen på bilder, och då trott den är ungefär lika stor som Nissan Leaf eller Volkswagen Golf. Kia Soul EV är mycket större än dem, den är en SUV helt enkelt. Karossen ser också mer kantig ut på bilder än vad den är i verkligheten.

Efter att ha låst upp bilen med fjärrkontrollen och öppnat dörren sätter man sig i bilen. På SUV-maner sätter man sig upp -inte ner- i stolen. Man sitter högt och har bra utsikt över trafiken. Takhöjden är också generös, både fram och bak. Kupén är stor och rymlig, ytorna man rör verkar ha bra kvalitet – förutom innertaket. Knacka aldrig aldrig på Kia Souls innertak…

Kia_vxl

För att få igång bilen räcker det med att trampa på bromspedalen och trycka på stora POWER knappen vid växelspaken. Den trådlösa nyckeln behöver du inte ens ta ur fickan. För du sedan växelspaken till D och släpper upp bromsen smyger så bilen ljudlöst iväg. Att starta en elbil behöver faktiskt inte vara krångligare än så (eller hur, Volkswagen e-Golf?).

Kia_energi

När man startat bilen vaknar också mittskärmen till liv. Där kan man förutom de vanliga navigations- och mediaskärmarna även se hur mycket el de olika delsystemen drar. En väldigt fiffig liten detalj. Skärmen är touch-skärm, men har även knappar runt den för snabbåtkomst till de viktigaste funktionerna.

Kia_range

Man slipper gissa hur mycket längre man skulle kunna komma om man slog på ECO-moden. Räckvidden visas som två ringar på kartan.

Kia_klima

Kia Soul EV har på vanlig elbilsmaner ett ECO läge där elmotorn och klimatanläggningen får mindre el att klara sig på, så bilens räckvidd förlängs. Dessutom har de koreanska ingenjörerna kommit upp med flera fiffiga lösningar på att minska klimatanläggningens effektbehov: förutom eluppvärmd ratt kan man även begränsa luftflödet så kupén värms upp enbart kring föraren. Och förutom tre nivåers sätesvärme finns även fläkt i båda framstolarna som kan svalka skönt på sommaren utan att stora AC-n måste startas. AC-n körs förresten som värmepump på vintern och värmer därmed kupén med låg energiåtgång.

Kia Soul EV accelererar 0-100 km/h på sävliga 11.2 sekunder. Bilens fartresurser upplevs som adekvata men inte direkt upphetsande. Den omedelbara responsen på gaspådrag som utmärker elbilar finns där, men medan många elbilar upplevs som rent av sportiga i låga farter infinner sig inte riktigt den känslan i Kia Soul EV. Kanske för att man sitter så pass långt från marken. Bilen beter sig dock fint både i staden och på motorvägen. Toppfarten är på 145 km/h och bilen känns bra och stadig i motorvägsfarter.

Kia_100

På grund av bilens kantiga form blir man kanske oroad över dess förbrukning vid högre farter. Men bilen ser faktiskt mer kantig ut än vad den egentligen är. Kia Soul EV förbrukar dryga 1.5 kWh i 100 km/h och kring 2 kWh/mil i 120 km/h i ECO-läge vilket kan betraktas som helt normala värden. Givet bilens batteristorlek på 27 kWh kan man alltså teoretiskt komma minst 13 mil på motorväg – en siffra som dock behöver verifieras med riktiga långkörningar.

I stadstrafik bör man flytta växelspaken från D till B läget för att få en kraftfullare motorbroms som saktar ner bilen -medan batterierna återladdas- så snart man lyfter foten från gaspedalen. Med växelspaken i B-läget kan man köra bilen enbart med gaspedalen, bromsen behöver man aldrig trycka på annat än sista metrarna man ska stanna vid rödljus. Detta i kombination med en snäv vändradie gör bilen till en mycket trevlig stadsbil. Det är bra att växelspaken har en egen B-position – många andra elbilar som erbjuder liknande körprogram behöver aktivera den via udda knapptryckningar, inte så enkelt som Kia har gjort det här.

Kia_bak

Baksätet är rymligt, med bra insteg och gott om knä- och huvudutrymme. Det finns plats för tre passagerare där bak, även om de bör bara vara två för att bekvämt få plats. Batterierna inkräktar inte i kupéutrymmet.

Kia_bagage

Däremot gör de det tyvärr i bagageutrymmet. Även om den är något större än man först tror -bagagegolvet döljer ett stort utrymme under sig avsedd för tex laddkablarna- är 291 liter inte mycket att skryta över. De generösa kupéutrymmena tar sin tull från bagageutrymmet.

Kia_kontakt

Ena halvan av grillen fram gömmer bilens laddkontakter: en Type 1 och en ChaDeMo kontakt; samma uppsättning kontakter som tex Nissan Leaf har. Visst finns det ett antal laddstationer med de kontakterna i Sverige, men EU-standarden CCS skulle kanske ha upplevts som mer framtidssäkert.

Laddaren som medföljer bilen är endast en 6.6 kW 240V enfasladdare. Vill man ladda snabbare än så måste man köpa laddare från tredje part. Iom att 6.6 kW på enfas kräver minst 32A säkring kommer många att ladda med lägre effekt. Kostnaden för en 3-fas laddbox hemma bör kalkyleras in i bilens inköpskostnad.

Kia Soul EV kostar 368 000 svenska kronor. På sedvanlig Kia-manér ingår då alla tillbehör i det priset. Enda tillval som finns är ventilerade skinnsäten för 12 900 kronor. En stort skillnad mot många andra tillverkare med långa dyra tillbehörslistor. Kia Soul EV har elektriskt infällbara backspeglar, LED-ljus fram och bak, lättmetallfärgar, ljudsystem med DAB och blåtand, navigation, backkamera, och nyckellös start som standard. Kia erbjuder (också det på sedvanlig Kia-manér) 7 års nybilsgaranti på Soul EV, som även gäller batteripaketet.

Bilens främsta konkurrenter är Nissan Leaf och Volkswagen e-Golf. Kia Soul EV är större än de båda, med bättre kupéutrymmen – men mindre bagageutrymme. Kia Soul EV-s NEDC räckvidd på 212 km NEDC är något längre än Leafens 200 km och e-Golfens 190 km. Likaså är dess batteri på 27 kWh något större än konkurrenternas på 24 kWh. Priset på 368 000 kronor ser vid första anblicken högre ut än Nissan Leafs frånpris på 314 890 kronor. Men då ska man komma ihåg att det är just ett från-pris på Leafen. Lägger man till jämförbar utrustningspaket till Nissan kommer den också upp i samma prisregion som Kian där allt redan ingår. Väger man ihop storleken på bilen, generösa utrustningsnivån och garantin är Kia Soul EV ett mycket bra elbilsköp, snudd på klassens bästa. Synd bara på bagageutrymmet och avsaknaden av en nerbantad snål-modell, som kan få många att ändå välja Nissan Leaf.

Kia verkar med Soul EV velat skapa en elbil som är en bruksbil. Den är stor med bra utrymmen, och klarar sig lika fint i staden som på motorvägen. Till skillnad från vissa andra elbilstillverkare har Kia inte brassat på med futuristiska tekniska lösningar, utan valt finesser som verkligen är användbara i dagliga livet.

Sammanfattningsvis:

En väldigt genomtänkt el-SUV bruksbil från Kia.

Plus:

+ generösa kupéutrymmen

+ generösa garantier

+ väl genomtänkta detaljer

Minus:

– litet bagageutrymme

 

Bookmark the permalink.
  • Simon

    Och display på svenska! Tänk om det gick att få på teslan…

  • JH

    Med 50 kwh batteri kan detta bli en riktigt trevlig upplevelse. Och varför lägger man inte batteriet i bottenplattan?