Koenigsegg Direct Drive

Regera

Teslaägaren Christian von Koenigsegg chockade bilvärlden på Genève bilsalong med sin nya Koenigsegg Regera megasportbil. ”Mega” för att bilen har över 1 megawatt effekt, över 1500 hästkrafter.

Den största tekniska nyheten i Koenigsegg Regera är utan tvekan KDD – Koenigsegg Direct Drive. Motorn i Regera är kopplad direkt till bakaxeln, utan växellåda! Hur är det tänkt att fungera? Hur kan man tillverka en fossilbil utan växellåda?

För att enklast förstå hur Koenigsegg Direct Drive funkar ska man titta på det här gamla klippet från 2007 med Top Gears numera arbetslösa Jeremy Clarkson:

Aston Martin DB7’s ”partytrick” var att den kunde accelerera 0-230 km/h på fyrans växel. Den orkade köra iväg från stillastående på fyrans växel. Fast inte gick det snabbt i början inte, när bilen skulle sega igång sig i låga farter.

Det DB7 inte hade var tre elmotorer på sammanlagt 700 hästkrafter som hjälpte bensinmotorn. Det har Koenigsegg Regera

Fasta utväxlingen mellan bensinmotorn och bakhjulen i Koenigsegg Regera är som sjuans växel i vanliga bilar. I låga farter går bensinmotorn på extremt låga varvtal – så låga att den skulle inte klara snurra runt på egen hand, speciellt inte om man även vill ha kraft från motorn så det inte blir rent pinsamma 0-100-tider.

Koenigsegg Regera accelererar 0-100 km/h på opinsamma 3 sekunder enbart med hjälp av sina elmotorer – och två tiondelar snabbare när bensinmotorn också får hjälpa till. Vid start från stillastående är bensinmotorn mest i vägen. Stackarn får inte ens nåt bensin förrän bilen är uppe i 40 km/h. Elmotorerna har fullt vrid ända ifrån start så det är de som skjuter iväg bilen från stillastående. När man har fått upp farten så bensinmotorn har några hundra varv per minut i varvtal körs den igång och kan börja hjälpa till. Sedan kan båda motorerna tillsammans generera monstereffekten som ger bilen dess unika skrämmande prestandasiffror. I farter över 200 km/h händer sedan det motsatta: elmotorerna har då så höga varvtal att de kan inte leverera så mycket effekt längre – i de farterna är det mest bensinmotorn som driver bilen.

Koenigsegg Direct Drive är alltså den ultimata kombinationen av bensin- och elmotor, där de tog det bästa från båda världarna och motorerna hjälper varandra i situationer där endera teknologin har sina nackdelar.

KDD har faktiskt en stor potential i även i mer konventionella laddhybrider. Den förenklar komplexiteten, minskar antal komponenter och förbättrar bensinmotorns effektivitet. En laddhybrid med KDD teknologi skulle drivas av elmotorer i stadsfarter och bensinmotorn i motorvägsfarter. Vi kan här se en ny teknologi födas som börjar i en megasportbil och kommer säkerligen söka sig neråt till mer vanliga bilar.

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Björn

    En intressant detalj som kan vara värd att nämna är att ”hålet” där bak inte är ett avgasrör utan ett varmluftutblås från batterikylningen. Men det visste nog alla på detta forum redan :-)

    • Kingsthrone

      Hej Tesla-Björn!

      Det visste inte jag. Vars sitter avgasröret egentligen?

      • Björn

        Minns jag rätt är det under c stolpen. På sidan

      • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

        De sitter där bak, som två smala fenor. Man misstar dem för diffusors. Titta noga på bilden högst uppe på sidan så ser du att två av de vertikala diffusorerna där bak på bilen är slitsade :)

  • UmeSverker

    Christian sålde sin Tesla modell S förra sommaren. Så han köpte nog den mest för att se hur Tesla hade löst saker. Han kör fortfarande Saab.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Anledningen han sålde (inte i somras utan mkt senare) var att han ska få sin P85D nästa vecka. Han hälsar att han väntar ivrigt på den! :)

  • JH

    Borde fungera bra på bana (typ 24:timmars le mans eller liknande). Inte så säker på att det är en bra lösning i stadstrafik, eller ens i svenska motorvägsfarter, men jag antar att det är något man kan konstatera rätt snabbt.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Koenigsegg Regera är säkerligen mardröm i stadstrafik :)
      KDD systemet i sig kan däremot passa laddhybrid sportbilar.
      Värt att nämnas är att Chevrolet Volt faktiskt har nåt liknande: den drivs vanligtvis med elmotorer, men i farter över 80 km/h kopplas bensinmotorn mekaniskt ihop med drivhjulen. De kör med planetväxel mellan motorerna och hjulen med en fast utväxling.

  • max svensson

    Alltid härligt med innovation från svenska ingenjörer! dock finns det problem även här som med alla andra eldrivna bilar, batteritiden.. Enligt koenigsegg själva har regera en batteriräckvidd på låga 50 km… Antar att 0-100 tiderna efter 5 mils körning inte är lika spännande, om bensinmotorns (förhållandevis) låga vridmoment vid stillastående ens orkar dra iväg kärran?

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Köper du en Koenigsegg Regera vill du köra den snabbare än 50 km/h. Och då laddar motorn batterierna. 0-100 tiderna blir lika spännande efter 5 mil också, då batterierna dessutom laddas när du bromsar efter sprintarna. Vid vanlig (Regera-vanlig, inte Skoda-vanlig) körning laddas batterierna aldrig ur.

      5 mils siffran är hypotetiska antagandet om du vill köra din Regera i 30 km/h i en och en halv timme – inget någon någonsin kommer göra.

      Men visst, skulle KDD systemet användas i en vanlig dussinbil skulle batteriet behöva vara något större.

      • http://fuiob.xyz gustavmagnusson

        Samma förklarning kan appliceras till BMW i8 ifall jag minns rätt. Sen så har ju KDD ett smart system som gör att driftfördelningen säkerställer att batteriet är urladdat när du anländer till din destination, ifall du har matat in den i GPSen. Detta minimerar utsläpp och energiförbrukning.