Koenigsegg Direct Drive

Regera

Teslaägaren Christian von Koenigsegg chockade bilvärlden på Genève bilsalong med sin nya Koenigsegg Regera megasportbil. “Mega” för att bilen har över 1 megawatt effekt, över 1500 hästkrafter.

Den största tekniska nyheten i Koenigsegg Regera är utan tvekan KDD – Koenigsegg Direct Drive. Motorn i Regera är kopplad direkt till bakaxeln, utan växellåda! Hur är det tänkt att fungera? Hur kan man tillverka en fossilbil utan växellåda?

För att enklast förstå hur Koenigsegg Direct Drive funkar ska man titta på det här gamla klippet från 2007 med Top Gears numera arbetslösa Jeremy Clarkson:

Aston Martin DB7’s “partytrick” var att den kunde accelerera 0-230 km/h på fyrans växel. Den orkade köra iväg från stillastående på fyrans växel. Fast inte gick det snabbt i början inte, när bilen skulle sega igång sig i låga farter.

Det DB7 inte hade var tre elmotorer på sammanlagt 700 hästkrafter som hjälpte bensinmotorn. Det har Koenigsegg Regera

Fasta utväxlingen mellan bensinmotorn och bakhjulen i Koenigsegg Regera är som sjuans växel i vanliga bilar. I låga farter går bensinmotorn på extremt låga varvtal – så låga att den skulle inte klara snurra runt på egen hand, speciellt inte om man även vill ha kraft från motorn så det inte blir rent pinsamma 0-100-tider.

Koenigsegg Regera accelererar 0-100 km/h på opinsamma 3 sekunder enbart med hjälp av sina elmotorer – och två tiondelar snabbare när bensinmotorn också får hjälpa till. Vid start från stillastående är bensinmotorn mest i vägen. Stackarn får inte ens nåt bensin förrän bilen är uppe i 40 km/h. Elmotorerna har fullt vrid ända ifrån start så det är de som skjuter iväg bilen från stillastående. När man har fått upp farten så bensinmotorn har några hundra varv per minut i varvtal körs den igång och kan börja hjälpa till. Sedan kan båda motorerna tillsammans generera monstereffekten som ger bilen dess unika skrämmande prestandasiffror. I farter över 200 km/h händer sedan det motsatta: elmotorerna har då så höga varvtal att de kan inte leverera så mycket effekt längre – i de farterna är det mest bensinmotorn som driver bilen.

Koenigsegg Direct Drive är alltså den ultimata kombinationen av bensin- och elmotor, där de tog det bästa från båda världarna och motorerna hjälper varandra i situationer där endera teknologin har sina nackdelar.

KDD har faktiskt en stor potential i även i mer konventionella laddhybrider. Den förenklar komplexiteten, minskar antal komponenter och förbättrar bensinmotorns effektivitet. En laddhybrid med KDD teknologi skulle drivas av elmotorer i stadsfarter och bensinmotorn i motorvägsfarter. Vi kan här se en ny teknologi födas som börjar i en megasportbil och kommer säkerligen söka sig neråt till mer vanliga bilar.

 

Tagged . Bookmark the permalink.