Naken Model 3

Hur ser nya Tesla Model 3 ut under dess väldesignade yta? Och är den av aluminium eller stålplåt?

Sajten electrek har fått tag i bilder från Tesla Model 3 karossreparationsguide som visar vilka material bilens delar är gjorda av. Till skillnad från Model S och X vars kaross till stor del bestod av aluminium byggs Model 3 mest av stålplåt. Yttre plåten man kan ta på är mest vanlig bilplåt. Bottenplattan ovanför batteripacket är gjord av en starkare legering och störtburen runt kupén är av ultrastark höghållfast stål. Vissa delar av bilen är dock fortfarande gjorda i aluminium. På bilderna visas de olika metallerna med olika färger.

Anmärkningsvärt är att stora delar av Tesla Model 3 bakparti är av aluminium. Bakre hjulhusen, det mesta runt bagageutrymmet och till och med balken i bakre stötfångaren är av aluminium. Aluminium är en lätt metall som dock är betydligt dyrare att reparera än stålplåt efter till exempel en krock. Betraktar man Tesla Model 3 olika delar kan man konstatera att plåtskador vid påkörning bakifrån kommer nog kosta mer att reparera än övriga skador. Vilket tur då att de flesta sådana krock betraktas som bakomvarande bils fel.

Av bilden ovan kan man också se att bakre hatthyllan är av aluminium och fast monterad. Man kan även få en uppfattning om hur enorm extrautrymmet längst bak under bagageutrymmets golv är.

Undersidan av bilen är en enda stor plåt i höghållfast stål, förutom bagageutrymmet. De bakre hjulhusen är i aluminium medan de främre (som inte är med på bild) är av plåt. En rolig detalj är att de tre strecken Tesla Model 3 modellbeteckning från början skulle blivit återfinns i veckningen av bottenplåten. Den behöver förresten inte vara lika kraftfull som i fossilbilar för det tillkommer även ett tjockt batteripack i botten av bilen som ger den strukturell stabilitet. Det är inte så mycket bottenplåten utan framför allt batteripacket som ger bilen dess enastående säkerhet vid sidokrockar.

Det är inte helt okomplicerat att blanda aluminium och ståldetaljer i en bil. Metaller som ligger an varandra kan råka ut för galvanisk korrosion om de blir fuktiga. Aluminiumet kan då i värsta fall frätas sönder. Teslas ingenjörer har lång erfarenhet av Tesla Model S och X där det mesta av karossen var i aluminium men vissa delar i stål – hoppas de har varit lika duktiga att designa Model 3 med tvärtom förhållande. Ett känt miss de dock gjorde på de allra allra första Model S var att glömma en isolerande bricka mellan karossens aluminium och metallskruven som höll fast backspegelhuset, vilket gjorde att efter ett tag började det rinna rostsörja ur backspeglarna.

Vi hoppas slippa sånt på Model 3.

Tagged . Bookmark the permalink.