NEVS 9-3

NEVS9-3shanghai

Svensk-kinesiska biltillverkaren NEVS har visat upp sin kommande NEVS 9-3 elbil på CES mässan i Shanghai. Bilen bygger på gamla SAAB 9-3 men NEVS har bland annat gjort om bilens nos.

NEVS9-3nos

Räckvidden uppges till 30 mil, dock okänt enligt vilken körcykel. Vi får hoppas att det är 30 ”riktiga” mil, inte NEDC låtsassiffror om bilen ska lyckas – speciellt i Kina. Kinas i fjol mest sålda elbil BYD e6 hade just 30 ”riktiga” mils räckvidd tack vare bilens 61.4 kWh batterier. NEVS ville inte avslöja hur stora batterier 9-3 ska få.

NEVS9-3

På de datorgenererade bilderna av bilen som släpptes för en vecka sedan framträdde motorhuven med sin märkliga form som snabbt fick öknamnet ”dasslocket” – ser onekligen ut som en toalock.

NEVS9-3motorhuv

I verkliga livet är det inte lika framträdande men visst finns linjerna där. ”Once you seen it you cannot unsee.” Vi undrar dock vad som döljer sig under den gigantiska ”motorhuven”? En frunk skulle onekligen bli en fantastisk nyhet.

NEVS9-3fram

Internt har NEVS designer gjort om bilen en del. Ratten känns som gedigen kvalitet i metall, ej plast, vilket är viktigt för kvalitetskänslan. Stolarna har också gjorts lite mer ”spaciga” men resten av inredningen andas fortfarande på något sätt tidig 2000-tal (eller är det vi som har vant oss vid Teslas strama estetik?)

NEVS9-3backspegel

Backspeglarna är dock moderna, med kameror som visar bilden på små skärmar vid A-stolparna. Istället för traditionell backspegel som sticker ut utåt är det små skärmar som sticker in inåt i kabinen. Ute är det bara små kameror som tittar bakåt. Liknande backspegel-lösningar kommer på fler och fler konceptbilar, men tillverkare brukar få ge sig när verkligheten hälsar på med sina trafikregelverk och tvingar dem montera ordinära backspeglar. Första Model X konceptet hade också kameror som Tesla sedan fick överge.

NEVS9-3bak

Baksätena är nästan det man mest känner igen från SAAB 9-3. Knäutrymmet ser inte särskilt väl tilltaget ut.

Istället för rejält knäutrymme erbjuder NEVS en för Teslaägare välkänd finess: bioweapon defense mode – eller Always Clean Air Cabin (ACAC) som NEVS kallar det. Extra stort kupéfilter som pumpar in luft i kabinen med övertryck så att man kan andas ren luft även i smogfyllda storstäder. Något kinesiska kunder säkerligen kommer uppskatta.

Att NEVS 9-3 kommer vara uppkopplad och kan ta emot mjukvaruuppdateringar trådlöst är också onekligen något Tesla varit först med. På så vis kan bilarnas mjukvara uppgraderas med nya finesser när de blir tillgängliga.

NEVS har varit väldigt förtegen om övriga detaljer om bilen, vi vet inte batteristorlek, räckvidd, toppfart, antal bilar som ska byggas, knappt någonting. Produktionsstart sägs dock ske redan nästa år, i Kina, för kinesiska marknaden.

Att NEVS 9-3 kommer tillverkas i Kina har två orsaker: dels kommer batterierna därifrån, dels har Kina 25% importskatt på utländska bilar. Genom att tillverka bilen i Kina blir den billigare både ur logistik- och skattesynpunkt. NEVS svenska VD Mattias Bergman har antytt att bilarna kan komma säljas i Sverige och övriga Europa också – fast då blir det samma problem åt andra hållet så att säga, med EU-s importskatt på 10% på utländska bilar.

 

 

BAIC-EH400

Som vi rapporterat om förut blir NEVS 9-3 faktiskt inte den första elbilen baserad på gammal SAAB plattform. BAIC EH400 (bilden ovan) som visades upp redan för några månader sedan i Peking baserar sig på förra generations SAAB 9-5 vars ritningar BAIC köpte från SAAB för några år sedan.

BAIC-EH400-3

BAIC har förlängt karossen till nästan fem meter och utformat baksätena till en riktig direktörsvagn. Räckvidden är också ”förlängd”, BAIC lyckas klämma 40 mils räckvidd ur bilens 54.6 kWh batterier genom att begränsa acceleration och toppfart till mediokra 12.9 sekunder resp 145 km/h.

En av NEVS konkurrenter i Kina blir alltså en annan gammal SAAB. Kinesiska kunder kommer nästa år kunna välja mellan två olika elbilar baserade på gamla SAAB plattformar. NEVS måste övertyga dem att ta den mindre 9-3 istället för BAIC-s förlängda ”9-5″, och nöja sig med 30 mils räckvidd istället för 40. Ska de sedan ta upp kampen mot mest populära elbilen BYD e6 i Kina bör de matcha deras 61.4 kWh batterier. Vi ser med spänning fram emot att få reda på NEVS 9-3 batteristorlek – och pris.

Att NEVS inte siktar på att sälja bilarna till privata slutkunder i Kina utal till bilpooler kan vara ett tecken på just problem kring bilarnas pris, att de är för dyra. BAIC försöker kompensera detta genom att göra sin ”SAAB” lyxigare – NEVS ser ut att försöka kompensera det genom att få flera att dela på inköpskostnaden. Folk som köper dyra bilar i Kina brukar inte köra dem själva utan sitta i baksätet och köras av chaufför. För dem kan NEVS 9-3 baksäte se mindre lockande ut än BAIC-s. Däremot finns det i Kina också en växande grupp unga i storstäderna som inte vill äga egen bil, utan är med i olika bilpoolslösningar. De elbilar som främst används i sådana bilpooler brukar dock vara mycket mindre stadsbilar. NEVS har med 9-3 en viss chans att kunna positionera sig som en ”något större och seriösare elbil” i bilpoolerna. Om de lyckas eller inte är långt ifrån självklart på världens största elbilsmarknad.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.