NEVS 9-3

NEVS9-3shanghai

Svensk-kinesiska biltillverkaren NEVS har visat upp sin kommande NEVS 9-3 elbil på CES mässan i Shanghai. Bilen bygger på gamla SAAB 9-3 men NEVS har bland annat gjort om bilens nos.

NEVS9-3nos

Räckvidden uppges till 30 mil, dock okänt enligt vilken körcykel. Vi får hoppas att det är 30 ”riktiga” mil, inte NEDC låtsassiffror om bilen ska lyckas – speciellt i Kina. Kinas i fjol mest sålda elbil BYD e6 hade just 30 ”riktiga” mils räckvidd tack vare bilens 61.4 kWh batterier. NEVS ville inte avslöja hur stora batterier 9-3 ska få.

NEVS9-3

På de datorgenererade bilderna av bilen som släpptes för en vecka sedan framträdde motorhuven med sin märkliga form som snabbt fick öknamnet ”dasslocket” – ser onekligen ut som en toalock.

NEVS9-3motorhuv

I verkliga livet är det inte lika framträdande men visst finns linjerna där. ”Once you seen it you cannot unsee.” Vi undrar dock vad som döljer sig under den gigantiska ”motorhuven”? En frunk skulle onekligen bli en fantastisk nyhet.

NEVS9-3fram

Internt har NEVS designer gjort om bilen en del. Ratten känns som gedigen kvalitet i metall, ej plast, vilket är viktigt för kvalitetskänslan. Stolarna har också gjorts lite mer ”spaciga” men resten av inredningen andas fortfarande på något sätt tidig 2000-tal (eller är det vi som har vant oss vid Teslas strama estetik?)

NEVS9-3backspegel

Backspeglarna är dock moderna, med kameror som visar bilden på små skärmar vid A-stolparna. Istället för traditionell backspegel som sticker ut utåt är det små skärmar som sticker in inåt i kabinen. Ute är det bara små kameror som tittar bakåt. Liknande backspegel-lösningar kommer på fler och fler konceptbilar, men tillverkare brukar få ge sig när verkligheten hälsar på med sina trafikregelverk och tvingar dem montera ordinära backspeglar. Första Model X konceptet hade också kameror som Tesla sedan fick överge.

NEVS9-3bak

Baksätena är nästan det man mest känner igen från SAAB 9-3. Knäutrymmet ser inte särskilt väl tilltaget ut.

Istället för rejält knäutrymme erbjuder NEVS en för Teslaägare välkänd finess: bioweapon defense mode – eller Always Clean Air Cabin (ACAC) som NEVS kallar det. Extra stort kupéfilter som pumpar in luft i kabinen med övertryck så att man kan andas ren luft även i smogfyllda storstäder. Något kinesiska kunder säkerligen kommer uppskatta.

Att NEVS 9-3 kommer vara uppkopplad och kan ta emot mjukvaruuppdateringar trådlöst är också onekligen något Tesla varit först med. På så vis kan bilarnas mjukvara uppgraderas med nya finesser när de blir tillgängliga.

NEVS har varit väldigt förtegen om övriga detaljer om bilen, vi vet inte batteristorlek, räckvidd, toppfart, antal bilar som ska byggas, knappt någonting. Produktionsstart sägs dock ske redan nästa år, i Kina, för kinesiska marknaden.

Att NEVS 9-3 kommer tillverkas i Kina har två orsaker: dels kommer batterierna därifrån, dels har Kina 25% importskatt på utländska bilar. Genom att tillverka bilen i Kina blir den billigare både ur logistik- och skattesynpunkt. NEVS svenska VD Mattias Bergman har antytt att bilarna kan komma säljas i Sverige och övriga Europa också – fast då blir det samma problem åt andra hållet så att säga, med EU-s importskatt på 10% på utländska bilar.

 

 

BAIC-EH400

Som vi rapporterat om förut blir NEVS 9-3 faktiskt inte den första elbilen baserad på gammal SAAB plattform. BAIC EH400 (bilden ovan) som visades upp redan för några månader sedan i Peking baserar sig på förra generations SAAB 9-5 vars ritningar BAIC köpte från SAAB för några år sedan.

BAIC-EH400-3

BAIC har förlängt karossen till nästan fem meter och utformat baksätena till en riktig direktörsvagn. Räckvidden är också ”förlängd”, BAIC lyckas klämma 40 mils räckvidd ur bilens 54.6 kWh batterier genom att begränsa acceleration och toppfart till mediokra 12.9 sekunder resp 145 km/h.

En av NEVS konkurrenter i Kina blir alltså en annan gammal SAAB. Kinesiska kunder kommer nästa år kunna välja mellan två olika elbilar baserade på gamla SAAB plattformar. NEVS måste övertyga dem att ta den mindre 9-3 istället för BAIC-s förlängda ”9-5″, och nöja sig med 30 mils räckvidd istället för 40. Ska de sedan ta upp kampen mot mest populära elbilen BYD e6 i Kina bör de matcha deras 61.4 kWh batterier. Vi ser med spänning fram emot att få reda på NEVS 9-3 batteristorlek – och pris.

Att NEVS inte siktar på att sälja bilarna till privata slutkunder i Kina utal till bilpooler kan vara ett tecken på just problem kring bilarnas pris, att de är för dyra. BAIC försöker kompensera detta genom att göra sin ”SAAB” lyxigare – NEVS ser ut att försöka kompensera det genom att få flera att dela på inköpskostnaden. Folk som köper dyra bilar i Kina brukar inte köra dem själva utan sitta i baksätet och köras av chaufför. För dem kan NEVS 9-3 baksäte se mindre lockande ut än BAIC-s. Däremot finns det i Kina också en växande grupp unga i storstäderna som inte vill äga egen bil, utan är med i olika bilpoolslösningar. De elbilar som främst används i sådana bilpooler brukar dock vara mycket mindre stadsbilar. NEVS har med 9-3 en viss chans att kunna positionera sig som en ”något större och seriösare elbil” i bilpoolerna. Om de lyckas eller inte är långt ifrån självklart på världens största elbilsmarknad.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • Edvin Jacobsson

    De har också plockat bort den fula blåa linjen som syns vid grillen på den renderade bilden. :D

  • Mocke

    OK, måste påpeka elefanten i rummet.
    backspeglarna… vad vinner man att ha dessa på en dyr ledskärm INNE i kypen?
    estetiskt så tycker jag att den smala kamerastolen ser för***** ut. ser inte meningen då backspeglar inte gör så mycket för luftfriktionen (det skulle kunna göra så att den tom minskar precis som spoilers)
    för att få något som liknar en fördel är att få bilden så nära förare som möjligt (gärna på instrumentpanelen så föraren slipper vrida på huvudet och kan ha färdriktningen inom synfältet. (skulle gärna se att modell 3 hade instrumentpanel men det är en annan diskussion)

    [här tänkte jag ha något liknande ”för övrigt anser jag att Karthago skall förstöras” men kan inte latin för ”för övrigt anser jag att modell 3 skall ha en instrumentpanel”]

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Att tillverkarna vill få bort backspeglarna är för mig förståeligt. Backspeglarna har enormt luftmotstånd, inte enbart på grund av att de sticker ut från karossen utan för att de av förståeliga skäl måste vara helt platta där själva spegeln sitter, vilket skapar turbulens. Backspeglarna står för ca 6% av luftmotståndet på en modern bil.

      Att ha dem som skärmar vid A-stolpen är väl NEVS försök att förarna ska ”hitta” backspeglarna med blicken, man är ju van att titta ditåt. Tesla hade på sin Model X prototyp bilderna istället på instrumentpanelen bredvid hastighetsmätaren. BMW tyckte jag hade den kanske mest ”naturliga” platsen för bilderna från kamerorna: på inre backspegeln som är en bildskärm som kombinerar ihop flera kamerors bild till ett
      http://teslaclubsweden.se/wp-content/uploads/2016/08/BMWi8_rearview.jpg
      http://teslaclubsweden.se/backspegeln/

      • Richard Larsson

        Skulle inte kamerorna för sidobackspeglarna kunna sitt bakpå bilen? Det blir ungefär tre meter längre bak, man kanske missar föremål som är precis bredvid men de ser man ju genom fönstren. Det blir åtminstone snyggare.

        • Mocke

          Om man ser säkerhetsmässigt för att förhindra döda vinkel kanske backspegeln (eller kameran sitta längre FRAM,eller bak beroende hur man ser det)

          • Richard Larsson

            En lyxvariant kanske kan vara att per sida ha en kamera där bak, en kamera åt sidan utan utstick på fram- och bakskärmen. Information bearbetas till en lämplig bild på en skärm. Innehållet kan man låta datorn bestämma men med möjlighet till egen anpassning.

    • Erik Åslund

      Google translate säger: ”Ceterum quod creditis me exemplum erit in III ashboardday”.

      Dyr led-skärm, ska vi titta på det? Själva skärmarna kan de köpa för typ 20 USD per styck, ganska stora högupplösta med touch-funktion. Backspeglar är inte heller gratis. Ska vi säga att de kan köpa batterier för 100 USD per kWh, och 6% lägre luftmotstånd, vi säger 3% på totalen, 50 kWh x 100 USD = 5000 USD, x 3% innebär att man kan spara i storleksordningen 150 USD i batterier till det priset, och så låga inköpspriser på batterier finns inga bekräftade uppgifter om. Med samma räckvidd kan man alltså sätta i rejäla skärmar och bra kameror, till lägre kostnad, få lägre vikt, och kortare laddtider, och få synergieffekter med kamerorna och möjligtvis ”augmented reality”.

      Om det finns praktiska skäl som överväger nackdelarna att ha instrumentpanel i model 3 är det högst sannolikt att man kommer att kunna lägga till det.

    • petemark

      luftfriktion? Luftmotståndet minskar en del, titta bara på AUDI som nu släppt sin lyxcupe där beskrivs just hur mycket det minskar luftmotståndet. Vad gäller dessa kameror så påbörjades detta redan under SAAB/GM-tiden, inget nytt under solen med andra ord, men på AUDI låter det som en total världsnyhet som ingen annan visat upp tidigare, synd bara att de är 30 år efter SAAB med att visa upp det konceptet. NEVS värden på minskat lufmotstånd är bättre än AUDIS som har större ”speglar”
      Sedan kan man tycka vad man vill om placering av LEDskärmar o.s.v Det här är nog mer ett sätt att placera in det i en befintlig inredning än att bygga om den helt. För den vill man hålla lite mer hemlig skulle jag våga påstå. Vad gäller instrumentpanel så ha den ju det, hur den ser ut är ju en smaksak, eller vad menar du? Titta på Bild nr 5 så ser du den, Men att placera bilden från speglarna ihop med instrumentpanelen skulle vara en bra lösning ihop med det skulle man kunna ha kameror som sitter lite annorlunda så man får med mer bakom som man kan visa i nederkantens mittendel av instrumentpanelen.

  • Filip

    Kul att du skriver om dessa bilar och inte om deras ”självkörande loungebilskoncept”. Det där konceptet ser livsfarligt ut och jag skulle inte vilja sätta mig i en sån bil innan det är förbjudet att köra själv och det lär ändå ta ett antal år.

    De här bilarna däremot verkar trevliga. Rätt räckvidd, laddhast och pris så kan det bli bra.

  • Widell

    BAIC EH400 ovan baseras alltså på första generationens 9-5 som presenterades för 20 år sedan (1997)

    • murderjoppe

      Gammal kommentar, men:
      ”baserar sig på förra generations SAAB 9-5 vars ritningar BAIC köpte från SAAB för några år sedan.”

      Förra generationen antar jag är 9-5 NG, då tillverkningen på denna slutade 2011.

      • petemark

        BAIC köpte mer än bara ritningar, de köpte hela verktygsarsenalen, de köpte även motorkonceptet som var från 9000, som BAIC sedan byggt om en del bland annat med starkare oljepump. Även de verktygen var med i köpet.
        Sedan har BAIC gjort om en del i hur monteringen av karossen. För övrigt är det mer eller mindre samma bil i chassiet, elsystemet är annorlunda. Viss yttre design och belysningen.
        Samma gjordes med SAAB 9-3 NG, som dock SAAB behöll en del av verktygen till, men komplett uppsättning skickades till Kina även där. Samma motorkoncept har satts i den (9-3)-BAIC ->C60 som i (9-5)-BAIC ->C71. Sedan har även EH400 tillkommit. Lite förändringar har skett genom åren sedan BAIC började visa upp de 2 modellerna Cxx men på det stora hela är det bara kosmetika och el/elektronik som ändrats. EH är väl ett sätt att kliva ur Cxx till en helt elektrifierad bil.

  • Elputte

    Kan bara önska lycka till. De går i alla fall ”all in” på elbilar. Självkörande rymdskeppet kanske har intressant teknik men inget jag skulle sätta mig eller visa mig i. Vad är förresten tanken med den. Att man ska dela den med sina grannar samtidigt? Jag som knappt vill dela hiss med mina grannar!

  • AlmisVallis

    Huven känns väldigt hög. Ska man inte kunna se vägen?