No HUD for you!

Så har Elon Musk till slut satt stopp för alla spekulationer om att Tesla Model 3 skulle få en heads-up display, en HUD:

TweetNO

Ryktet om att Tesla Model 3 skulle få en HUD startade när Tesla Motors anställde Milan Kovac, som tidigare var huvudingenjör på företaget SKULLY som utvecklade motorcykelhjälmar med inbyggda displayer. Folk la ihop ett plus ett, Model 3 prototypen som inte hade instrumentpanel och nyanställningen, och fick det till minst tre. (Problemet med den teorin var dock iofs att Milan anställdes veckan efter Model 3 eventet.)

En mycket intressant detalj i Twitter-diskussionen ovan är Elons kommentar ”You won’t care” när folk ber om att åtminstone smocka dit en enkel LCD display för $50 som visar hastigheten vid ratten. Enligt Elon kommer folk inte sakna instrumentpanelen. Han har även tidigare twittrat ”The more autonomous a car is, the less dash info you need. How often do you look at the instrument panel when being driven in a taxi?” Ju mer autonom en bil blir desto mindre instrumentpanel behöver den. Hur ofta tittar du på instrumentpanelen när du åker taxi? (Tja, i en del länder tittar man krampaktigt på taxins hastighetsmätare, får han verkligen köra så här snabbt?! ;-) )

Allt tyder på att Tesla Model 3 blir nog mer självkörande än vad många tror. Så här såg Elon ut när han för ett år sedan tillfrågades om Model 3 kommer bli självkörande:

Redan då för ett år sedan spekulerade vi i att Tesla Model 3 kommer bli fullt självkörande.

Videon av releasekandidaten bekräftar våra misstankar då den produktionsfärdiga versionen av Model 3 har samma extrakameror runt om bilen som Model S har fått.

Tittar vi i kristallkulan kan vi skönja att Model 3 kommer få samma tillval till autopiloten som dagens Model S och X. Att alla levererade bilar har alla sensorer på plats, men grundmodellen använder dem endast till säkerhetsfunktioner som avåkningsvarning och autobroms sa Elon redan på Model 3 release-eventet i fjol. Då trodde folk han menade vanliga autopiloten (autopilot 2 hade inte släppts då än).

Nu kommer det snarare att bli så att Tesla Model 3 kommer visserligen ha ratt, men du kommer inte använda den särskilt ofta. OK, förutom då i instegsmodellen. Model 3 har från början designats att bli en självkörande bil. Skulle lagstiftningen varit på plats och Elon fått bestämma skulle han säkerligen inte enbart skippat instrumentpanelen utan även ratten.

Tesla kan dock släppa självkörning även utan lagstiftning på plats. De behöver bara behålla samma varningstext om att föraren ska vara uppmärksam som idag, och fortsätta kräva att man tar tag i ratten då och då. Ungefär som Teslan i demofilmerna för självkörning som framfördes med en förare beredd att ta tag i ratten. Efter ett tag kommer de få hundratusentals Teslaägare som lobbar för ny lagstiftning hos regeringar runt om i världen. Och kan visa upp att systemet fungerar.

Hinner autonoma funktionen bli färdig då tills Model 3 släpps? Tesla Motors håller just nu på med världens största maskininlärningsexperiment. De använder inte en dussin bilar till att utveckla självkörande mjukvaran som Google gjorde utan hundratusen bilar. Alla Tesla Model S och X med nya autopilothårdvaran har redan självkörningsmjukvaran i dem. Den är konstant på och tittar nyfiket med sina kameraögon på trafiken runt bilen. I varje sekund tar den beslut på hur den skulle ha kört bilen om den fått gör det. Sedan jämför den det mot hur människan bakom ratten gjorde istället och lär sig bli en bättre förare genom att betrakta dig. Just nu finns det hundratusen ägare som lär autonoma föraren bli bättre varje dag. När Tesla Model 3 släpps, eller torsdagen efter det ;-) är koden redo att på riktigt ta över styrningen.

Ratten är där bara för att lagen kräver det.

 


TCS ett år sedan: Tesla Model X i Sverige!

För exakt ett år sedan visades Model X upp för första gången i Sverige, för kunder som hade beställt bilen. Man fick titta, klämma på och provsitta den. Undertecknad kom dock i kläm…

 

Tagged . Bookmark the permalink.