No HUD for you!

Så har Elon Musk till slut satt stopp för alla spekulationer om att Tesla Model 3 skulle få en heads-up display, en HUD:

TweetNO

Ryktet om att Tesla Model 3 skulle få en HUD startade när Tesla Motors anställde Milan Kovac, som tidigare var huvudingenjör på företaget SKULLY som utvecklade motorcykelhjälmar med inbyggda displayer. Folk la ihop ett plus ett, Model 3 prototypen som inte hade instrumentpanel och nyanställningen, och fick det till minst tre. (Problemet med den teorin var dock iofs att Milan anställdes veckan efter Model 3 eventet.)

En mycket intressant detalj i Twitter-diskussionen ovan är Elons kommentar “You won’t care” när folk ber om att åtminstone smocka dit en enkel LCD display för $50 som visar hastigheten vid ratten. Enligt Elon kommer folk inte sakna instrumentpanelen. Han har även tidigare twittrat “The more autonomous a car is, the less dash info you need. How often do you look at the instrument panel when being driven in a taxi?” Ju mer autonom en bil blir desto mindre instrumentpanel behöver den. Hur ofta tittar du på instrumentpanelen när du åker taxi? (Tja, i en del länder tittar man krampaktigt på taxins hastighetsmätare, får han verkligen köra så här snabbt?! ;-) )

Allt tyder på att Tesla Model 3 blir nog mer självkörande än vad många tror. Så här såg Elon ut när han för ett år sedan tillfrågades om Model 3 kommer bli självkörande:

Redan då för ett år sedan spekulerade vi i att Tesla Model 3 kommer bli fullt självkörande.

Videon av releasekandidaten bekräftar våra misstankar då den produktionsfärdiga versionen av Model 3 har samma extrakameror runt om bilen som Model S har fått.

Tittar vi i kristallkulan kan vi skönja att Model 3 kommer få samma tillval till autopiloten som dagens Model S och X. Att alla levererade bilar har alla sensorer på plats, men grundmodellen använder dem endast till säkerhetsfunktioner som avåkningsvarning och autobroms sa Elon redan på Model 3 release-eventet i fjol. Då trodde folk han menade vanliga autopiloten (autopilot 2 hade inte släppts då än).

Nu kommer det snarare att bli så att Tesla Model 3 kommer visserligen ha ratt, men du kommer inte använda den särskilt ofta. OK, förutom då i instegsmodellen. Model 3 har från början designats att bli en självkörande bil. Skulle lagstiftningen varit på plats och Elon fått bestämma skulle han säkerligen inte enbart skippat instrumentpanelen utan även ratten.

Tesla kan dock släppa självkörning även utan lagstiftning på plats. De behöver bara behålla samma varningstext om att föraren ska vara uppmärksam som idag, och fortsätta kräva att man tar tag i ratten då och då. Ungefär som Teslan i demofilmerna för självkörning som framfördes med en förare beredd att ta tag i ratten. Efter ett tag kommer de få hundratusentals Teslaägare som lobbar för ny lagstiftning hos regeringar runt om i världen. Och kan visa upp att systemet fungerar.

Hinner autonoma funktionen bli färdig då tills Model 3 släpps? Tesla Motors håller just nu på med världens största maskininlärningsexperiment. De använder inte en dussin bilar till att utveckla självkörande mjukvaran som Google gjorde utan hundratusen bilar. Alla Tesla Model S och X med nya autopilothårdvaran har redan självkörningsmjukvaran i dem. Den är konstant på och tittar nyfiket med sina kameraögon på trafiken runt bilen. I varje sekund tar den beslut på hur den skulle ha kört bilen om den fått gör det. Sedan jämför den det mot hur människan bakom ratten gjorde istället och lär sig bli en bättre förare genom att betrakta dig. Just nu finns det hundratusen ägare som lär autonoma föraren bli bättre varje dag. När Tesla Model 3 släpps, eller torsdagen efter det ;-) är koden redo att på riktigt ta över styrningen.

Ratten är där bara för att lagen kräver det.

 


TCS ett år sedan: Tesla Model X i Sverige!

För exakt ett år sedan visades Model X upp för första gången i Sverige, för kunder som hade beställt bilen. Man fick titta, klämma på och provsitta den. Undertecknad kom dock i kläm…

 

Tagged . Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • JH

    Ratt och pedaler kommer nog behövas ännu ett tag. Det finns corner cases där det är lämpligt med dessa till hands (den där okarterade vägen till älgtornet, vägen ned till sjön, när man drar husvagn, eller i den där snöstormen man råkar ut för. Men det kommer bli allt färre och färre tillfällen, det håller jag med om.

    • Mikael Jonsson

      För nostalgins skull om inte annat ;)
      “Såhär framförde man fordon på min tid” //Farfar till sitt förbryllade barnbarn

    • Mathias Ehrlin

      Sant, så länge fordon är personliga är att ett krav! Svårt att ens besiktiga den utan ratt, testa bromsar i en maskin man ska ska köra till, kolla styrleder osv!

  • vigge50

    Har för mig att Elon inte vill ta bort ratten då han gillar att köra och vill låta kunderna ha möjlighet till det. Dock så tror han att iframtiden kan lagstiftningen förbjuda mänskliga förare när automa förare är betydligt säkrare.

    • Mathias Ehrlin

      Skulle inte köpt bil utan ratt, håller med dig och tror att en bil utan ratt skulle sälja dåligt idag, det är för långt före sin tid!

  • Björn Fredriksson Möller

    Det finns definitivt lägen när det inte fungerar än. Inte minst under inspelningen av den beryktade demofilmen där det kördes 550 miles med 192 ingripanden, eller ca ett ingripande var 5 km. Om det hinner bli färdigt tills Model 3 släpps beror väl i så fall mer på när Model 3 släpps för “vanliga” kunder. Till Europa tar det nog minst ett år innan vi ser den om vi skall tro Elons senaste uttalanden.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Vilken demofilm menar du? Självkörande demot var den här:
      https://vimeo.com/188105076

      • Björn Fredriksson Möller

        Just den. Tror den var lite längre i original? Jag vill minnas att kändes som att det var en oklippt filmsekvens. I Kalifornien måste man lämna in statistik för alla tester med självkörande fordon och Tesla har i statistiken för 2016 lämnat in 550 miles under datum som stämmer väldigt väl med tiden för inspelningen av videon, några dagar innan den släpptes. Kanske skulle jag sagt omtalade, beryktade har en lite negativ klang och det var inte min mening. https://www.dmv.ca.gov/portal/wcm/connect/f1873c87-4f21-4beb-b665-050cada6db7a/Tesla_disengage_report_2016.pdf?MOD=AJPERES

        • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

          Alltså… den turen var på 7 miles. Se kartan på:
          https://teslaclubsweden.se/elektronhjarnan/

          • Björn Fredriksson Möller

            Vilket antyder att man troligen testade att köra den sträckan ett par gånger inför själva filmsekvensen. Eller är det en slump att alla tester man utfört med självkörande bilar i Kalifornien sker just 1-2 veckor innan man publicerar videon? Var det inte den presskonferensen som också senarelades två dagar av någon anledning?

  • Magnus Olsson

    Hoppas de satt in en kamera som kontrollerar att föraren är aktiv också. Finns risk för att de blir många mer olyckor för att föraren satt o läste tidningen i tron om att den ska köra helt själv när det rullar ut massor med Model 3. Det skulle bara innebära dålig publicitet för Tesla.

  • Magnus Olsson

    Information till föraren är dock inte dumt att ha även när bilen kör själv, se Leaf’s demo här https://www.youtube.com/watch?v=cfRqNAhAe6c

  • Ted

    Man kan åka mycket taxi för de 400 000 pengar som Model3 kommer kosta. Jag har gärna assistans på längre resor och andra stödsystem som kan hjälpa mig om jag t ex skulle vingla utanför körfältslinjerna. Men jag tycker om att köra bil – det är därför jag vill ha en bil!! Annars ta tåget.
    Det lutar nu mer och mer åt att jag kommer hoppa av min reservation på Model 3 och istället vänta på Volvos EV.

    • Claes

      Gör gärna det, jag behöver komma snabbare fram i kön… ;)

    • Erik Åslund

      Jag förstår inte logiken, bästa köpargumentet för Geely nu är ju att de _säger_ att de tänker bli typ lika bra som Tesla, på ett par punkter, med första bil 2019, ja förutom att den kanske delvis är tillverkad i Sverige och har Volvoemblem förstås.

      Du överväger alltså att byta märke på grund av att du inte gillar ett tillval, som sannolikt kommer att finnas på Geelys med?

      • Ted

        Först och främst kör jag Volvo idag, så det är ett steg att byta till Tesla. Sedan undrar man när man hör att bilar levereras trasiga, okompletta och med knirrande och knarrande inredningar. Den första bittra smaken kom redan när det stod klart att Supercharger inte längre var gratis. Argumentet att köra gratis långresor försvann. Men ingen fara – jag köper deras resonemang och kan köpa orsakerna. Lite bittert, men skit samma. Sedan var nästa meddelande att det blir inga tekniska nyheter och föromodligen en spartansk inredning i bilen. Det får mig att tveka mer. Autopilot och autonom körning kan vara en rolig gimmick, men för mig kommer det inte vara mer än så, Men jag behåller min köplats så länge givetvis tills den riktiga bilen kan synas med lupp.