I går visades Tesla Model X upp till kunder som har beställt bilen i Tesla Motors lokaler i Infra City. Kunderna kunde för första gången titta på, ta i och provsitta bilen de kommer att få om några månader. Någon testkörning var tyvärr inte möjligt, då bilen är inte typgodkänd i Sverige än. Det var en amerikansk modell av bilen som flögs in från USA och som nu turnerar Europa för liknande visningar till kunder som den i Sverige.
Hur är då Model X “in the flesh”? Det första som slår en är hur stor bilen är. Redan Model S är en stor bil, men Model X är enorm. Bilder av den är missvisande: på bild ser den ut som en Model S med något högre tak. Men då glömmer man att Model X har större fälgar än S. Model X är förutom högre även något bredare och längre än S! Redan nu har vissa av våra medlemmar problem med att få in Model S i sina garage – hur ska det gå med Model X då? Och nu börjar vi förstå behovet av falkvingedörrarna – de kommer behövas på parkeringsplatser där bilen knappt får plats i parkeringsrutan.
En annan ruta som är gigantisk är framrutan. Liknande rutor på tex Citroën Picasso är inte lika extrema – här går glaset bokstavligen ända upp förbi ditt huvud. Man kan titta rakt 90 grader uppåt. Det ger nog en helt extrem körupplevelse, då det är avsaknaden av balk i ögonvrån ovan som ger frihetskänsla åt blicken.
Jag personligen har varit något skeptisk med hur falkvingedörrarna kommer att upplevas till vardags. De sekunder det tar att öppna dem kan upplevas som sega när man är van vid att bara svinga upp dörren och stiga ut. Men jag blev glatt överraskad av dörrarna i verkligheten. För man tänker ju lite fel när man jämför dörren med vanliga dörrar: visst kan man svinga upp traditionella dörrar snabbare, men det är ju ytterst sällan man kan svinga upp en bildörr – för det mesta står det andra bilar bredvid, eller en stolpe eller vägg, så man får öppna dörren långsamt och försiktigt och centimeter för centimeter måtta hur långt man vågar öppna utan att slå i. Då kan det ta minst lika lång tid att öppna dörren som falkvingedörrarna. Och ingen, ingen dörr på någon annan bil är lika häftig att öppna som falkvingedörrarna! Till och med måsvingedörrar känns bleka i jämförelsen. Tesla Motors försöker “sälja in” falkvingedörrarna som praktiska. Sluta med det – de är helt enkelt übercoola. PUNKT. Det behövs inga fler argument 🙂
Baksätena är mycket skönare än i Model S – i alla fall de yttre två. Däremot blev jag lite besviken över mittstolen: med mina 1.85 fick jag helt enkelt inte plats med huvudet! Taket där är mycket tjockare än på övriga platser pga dörröppningsmekanismen för falkvingedörrarna. Taket är mycket tunnare ovanför de yttre två platserna där det finns panoramafönster ovanför ens huvud. Och jag ska betona också att jag såg massor av vuxna med lite mer normala längdmått som fick jättebra plats i mittsätet. Men sätt inga långväxta där.
Samma sak med baksätena i tredje raden: man får bra sittplats där, man har bra huvudhöjd, stolarna är bekväma, men till knäna är det ganska trångt. Och motorn som flyttar mittstolarna är stark och verkar inte ha klämsensor: har man knät i vägen när stolen fälls tillbaka till sin position gör det ont. Insteget till tredje raden känns ovant: istället för att böja sig fram och försöka stiga in som i “vanlig” bil ska man kliva in i bilen, stå rakt upp inuti bilen under falkvingen, och sedan sätta sig som i en fåtölj. Och glöm allt snack om “men om det regnar då?” – falkvingedörrarna är underbara paraplyer ovanför dig när de är öppna!
Baksätena och tredje radens kan man justera framåt-bakåt och lutningen individuellt. (Mittstolens kontroll är nere till vänster på dess framkant under sittdynan.) Bagageutrymmet är rejält stort (känns dock mindre än Model S). Om man fäller tredje sätesraden får man dock det enorma utrymmet man är van vid från Model S. Med fälld tredje rad får man ett helt plant bagagegolv.
Lyfter man på bagagegolvet bak hittar man ett enormt dolt utrymme som känns lika stor som resten av bagageutrymmet. Den är större än Model S fotbrunn för de bakåtvända sätena.
Frunken är lika stor som för fyrhjulsdrivna Model S, men verkar ha något annorlunda mått. Motorhuven känns stadigare än Model S. Den nya nosen ser snyggare ut än på bild, och kommer nog bli ännu mer proportionerlig med en svensk registreringsskylt mitt på den.
Glöm inte att i morgon kan du bege dig till närmsta Tesla-butik och förboka Tesla Model 3! Från och med fredag kan alla beställa på Internet, men de som vill komma före i kön kan boka traditionellt på plats. I Stockholm är det framför allt butiken i Mall of Scandinavia som verkar bli populärast att beställa i, framför Täby Centrum. Vill du köa i gott “sekt-sällskap” ska du bege dig dit några timmar innan öppningsdags kl 10. Det ryktas om att de första kommer att dyka upp där redan klockan 6 när SATS öppnar och man kan komma in i köpcentrat.
Svenska Tesla Motors hälsar att de har tagit in all tillgänglig personal och bemannar butikerna och alla som vill boka är välkomna! Tänk dock på att man kommer inte att kunna boka på Servicecentret i Stockholm! Välj Täby C eller MoS i huvudstaden. Servicecentret i Göteborg och butiken i Malmö är också redo.
Medan du läser dessa rader sitter jag på flygplanet på väg till Tesla Model 3 eventet i USA. Välkommen att läsa allt om den bilen på fredag morgon här på Tesla Club Sweden!
Tänkte på garaget, tur den kan köra in själv 😉
Tack för din utförliga recension! Efter att ha sett ett flertal youtube-filmer ch läst flera artiklar om Model X, har ingen gett en så nyanserad bild av Model X.
Jag ser fram emot att få läsa mer om Model 3. På denna siten och på tocn.no samt de amerikanska siterna.
Model X känns onödigt stor, även om den konsumerar förnybara elektroner istället för kolväten. En Tesla Model 3 kommer att bli det mest åtråvärda valet för oss och väldigt många fler elbilister…!
Det glädjer mig att du får vara med på eventet och jag kan knappt bärga mig om att få läsa allt om Tesla model 3 här på fredag morgon efter att ha bokat en “in blanco” på torsdag kväll!