Northvolt: Funding secured

@PeterCarlsson:

Am considering making batteries up north. Funding secured.

Nej, Northvolts VD Peter Carlsson har inte twittrat ovan tweet (fast det skulle ju onekligen vara kul om han gjorde det 😉 )

NorthvoltEtt

Men för att kunna bygga planerade batterifabriken Northvolt Ett uppe i Skellefteå behövs det många miljarder kronor. I runda slängar runt 12 miljarder. Peter Carlsson har dock aldrig varit bekymrad över finansieringen påstår han – och nu verkar det som han börjar få rätt. Nyheterna haglar runt bolaget:

Volkswagen avslöjar att batterifabriken de planerar bygga för en miljard euro i tyska Salzgitter kommer byggas i samarbete med Northvolt.

IKEA befinner sig i slutskedet av förhandlingar för att finansiera Northvolt. Det är Ingka Group, som förvaltar IKEA-s miljardvinster som ser projektet som “väldigt, väldigt intressant och helt i linje med de hållbara investeringar som vi gör i framtiden”.

Scania har skrivit avtal att de kommer köpa batterier till sina kommande eldrivna lastbilar från Northvolt.

BMW har också investerat pengar i företaget.

De enda som ironiskt nog lyser med sin frånvaro är Volvo, som istället kommer köpa sina batterier från kinesiska CATL (troligtvis för att CATL redan samarbetar med Volvos moderbolag Geely).

Men största nyheten är att Northvolt nu har beviljats 3.5 miljarder kronor i lån från EU-s European Investment Bank. Deras vicepresident Andrew McDowell anser att fabriken inte enbart kommer hjälpa Europa minska sina utsläpp utan även kommer bevara miljoner välbetalda jobb i Europa. Med det menar han nog alla som jobbar hos europeiska biltillverkare.

Northvolt

Enligt Reuters har Northvolt redan sålt 50% av sin 2023 års produktion – från en fabrik de inte ens har byggt färdigt än. Uppe i Skellefteå där gigafabriken Northvolt Ett ska byggas är det fortfarande bara markarbeten som pågår. Första fjärdedelen av den fabriken hoppas dock Northvolt ska bli färdig mot slutet av nästa år. De har precis skrivit avtal med byggbolaget Wästbygg om uppförande av 100,000 kvadratmeter fabrikslokal med byggstart nu i sommar.

Fabrikshallen för pilotfabriken i Västerås där tillverkningsprocessen kommer testas och finjusteras står redan färdigbyggd och håller på att få tillverkningslinorna installerade.

Northvolt-process

Till skillnad från de flesta europeiska “batterifabriker” som antingen bara packar färdiga importerade battericeller till batteripack eller tillverkar batterierna från inköpta komponenter kommer Northvolt tillverka både anod- och katodmaterialen själva. Även elektrolyten planerar de tillverka på plats, endast separatorn kommer köpas in från annat håll. Batterierna som tillverkas kommer vara Nickel-Kobolt-Mangan NCM litiumjonbatterier som antingen rullas till runda 2170-celler (samma cellmått som Teslas Gigafabrik tillverkar) eller packas som platta påsceller passande andra elbilar.

 


TCS två år sedan: Skellefteå och Västerås

Redan 2017 djupdök vi i Northvolts samrådsunderlag inför fabriksbygget och vaskade fram detaljer om deras batteriplaner.

Tagged . Bookmark the permalink.