Slut på Supercharging för Taxibilar

Taxis

Tesla införde i fredags nya bestämmelser angående hur yrkestrafik får använda deras Supercharger snabbladdare.

Stycket på juridiska informationssidan är så färskt det inte ens har hunnits översättas till svenska. Tesla införde det samtidigt på alla marknader.

Supercharger Fair Use

To help ensure that Superchargers are available for their intended use, we ask that you not charge your vehicle using a Supercharger if your vehicle is being used:

  • as a taxi;
  • for ridesourcing or ridesharing (through Uber, Lyft or similar services);
  • to commercially deliver or transport goods;
  • for government purposes; or
  • for any other commercial venture.

De nya bestämmelserna stoppar all Supercharger användning för yrkestrafik. Taxi, Über, fraktkurir mm får ej längre ladda på Superchargers, inte ens mot betalning.

If you charge your vehicle in a manner that does not comply with this Supercharger Fair Use Policy, we may ask you to modify this behavior. We may also take additional action to protect the availability of Superchargers for their intended purpose, such as limiting or blocking your vehicle’s ability to use Supercharger stations.

Yrkesförare som trotsar förbudet kommer varnas av Tesla, och om de fortsätter kan deras bil blockeras.

Teslas stora problem är dock att befintliga bilar har sålts inklusive tillgång till Supercharger-nätverket. Då kan de inte plötsligt i efterhand förbjuda åtkomst till något kunderna indirekt har betalat för när de köpt bilen. Därför gäller de nya bestämmelserna endast nyinköpta bilar från och med nu. De Teslor som redan idag körs som Taxi får fortsätta ladda men inga fler. Problemet löser sig alltså med åren, så att säga. Intressant är dock att bestämmelsen även gäller begagnade Teslor, om en taxichaufför skulle köpa en begagnad, gammal bil.

This Policy applies to all Superchargers worldwide and all Tesla vehicles purchased, either new or used, whether from Tesla or a third party, after December 15, 2017. Tesla may choose to exclude certain Supercharger stations or occasional trips from the scope of this Policy, such as to accommodate specific local circumstances.

Men är det helt kört att ladda taxi-Teslor nu? Nej, där kommer de speciella laddarna som Tesla till exempel byggt på Arlanda in. Får taxibilarna inte längre ladda någon annanstans blir förstås Superchargern på Arlanda genast mer intressant för åkarna. Yrkestrafik ska få sin egen laddinfrastruktur där Arlanda är första steget.

Charging Alternatives

We encourage the commercial use of Tesla vehicles while using appropriate charging solutions. Please reach out to your local sales contact to explore vehicle and charging options that suit your needs.

Alla dessa bestämmelser och laddplatser är inte till att lösa dagens problem med taxibilar som blockerar Superchargers, utan för att förbereda sig inför en framtid med mångdubbelt fler Tesla Model 3 som kör i yrkestrafik.

Tesla måste dock bli mycket tydligare om reglerna, att dölja dem på en obskyr juridisk informationssida duger inte. Det måste upp på beställningssidan, att Superchargers är endast till för privatpersoner. För att undvika missförstånd.

Bookmark the permalink.