SpaceX börjar bygga BFR

BFRrymdskepp

SpaceX har börjat förbereda sig för att bygga första BFR – Big F*cking Rocket som ska ta oss till Månen och Mars.

I mars (månaden alltså) köpte SpaceX ett stycke land i San Pedro i Los Angeles hamnområde. Här kommer de bygga en helt ny fabrik där BFR raketen kommer byggas. Anledningen till att de bygger raketen mitt i ett hamnområde är för att kunna transportera den.

Raketer har hittills oftast byggts på land – och transporterats på land. Det har varit en begränsande faktor på max storlek på raketerna. De fick inte bli hur stora som helst.

Falcon9transport

En begränsande faktor på till exempel SpaceX Falcon 9 raket har varit att den ska kunna transporteras med lastbil. Från fabriken till uppskjutningsrampen, och från landningsplatserna till fabriken igen, för att kunna återanvända dem.

Soyuz

Ryssland hade liknande problem med sina Soyuz raketer som transporterades från fabriken till uppskjutningsplatsen via tåg. En av begränsande faktorerna var därför svängradien på tågspåren, raketen fick inte bli för lång.

Soyuz raketens kropp har en diameter på knappa tre meter. SpaceX Falcon 9 är något tjockare på 3.7 meter. Det är ungefär max diameter för det man fortfarande någorlunda enkelt kan transportera på land. En av anledningarna Falcon Heavy bestod av tre ihopkopplade raketkroppar var just att kunna transportera dem.

Månraketen Saturn V hade en diameter på 10 meter. Den var så tjock den kunde inte längre transporteras på land, varken med lastbil eller tåg. Den skeppades därför på pråm från dess fabrik i New Orleans till uppskjutningsplatsen.

BFRNY

SpaceX BFR kommer också bli en väldigt tjock raket med 9 meter i diameter. Den kommer heller inte kunna transporteras på land. Dess transportpråm kommer dock även agera som både avfyrningsramp och landningsplatta. SpaceX har genom åren lyckats behärska tekniken att landa raketer på pråmar – det kommer komma väl till pass med BFR.

SpaceX tänker alltså bygga sin BFR raket i Los Angeles hamnområde för att sedan lasta den på sin egen pråm, åka ut på havet och avfyra den därifrån. BFR kommer även landa på samma pråm (eller en likadan en bit därifrån) och skeppas tillbaka till fabriken för preparationer inför nästa uppskjutning. BFR kommer bli ännu mer återanvändbar än Falcon 9 var.

BFRtent

SpaceX ville dock inte vänta tills BFR fabriken är färdigbyggd. I äkta Elon Musk anda ska de försöka bygga raketen i rekordfart. Så innan ens grunden till fabriken är lagd har de redan börjat förbereda tillverkningen av raketen. Sajten Teslarati rapporterar att i ett enormt tält inte långt ifrån där fabriken ska byggas har de första gigantiska verktygen till raketen börjat ta form.

BFRtool

Bilden Elon Musk delat på sitt Instagramkonto visar verktygsmallen SpaceX kommer använda till tillverkningen av BFR. Det är alltså inte raketkroppen vi ser som vissa trott utan formen SpaceX kommer väva kolfiber på. Genom att snurra runt cylindern kan man beklä den med kolfiber som efter bakning dras av från formen och kommer utgöra raketens lätta men oerhört starka yttervägg. Nedan filmklipp visar tillverkningsprocessen (filmen visar hur Boeing 787 flygplanets kropp vävs i kolfiber med hjälp av en liknande verktyg SpaceX kommer använda)

Inuti den tomma kroppen ska sedan enorma tankar placeras – även de gjorda av kolfiber. Tankarna kommer lagra flytande syre och metan som BFR raketmotorer drivs med. Första testtanken byggde SpaceX redan 2016 – och testade den grundligt med ökande tryck ända till bristningsgränsen. Som en sista test överbelastade de tanken 2017 ända tills den brast för att kunna studera det katastrofala förloppet också.

Samtidigt i Texas håller SpaceX på att utveckla Raptor raketmotorn rymdskeppet ska drivas med. Tills fabriksbyggnaden är färdigbyggd har SpaceX därför alla bitarna på plats – verktygen som kommer behövas för att bygga BFR och motorerna som ska driva den.

SpaceX hoppas därför ha första prototypen av BFR klar redan nästa år och första uppskjutningen redan året därpå! Även om det tidsplanet skulle visa sig vara alltför optimistiskt vet vi i alla fall att SpaceX gör allt för att snabba på processen.

 


TCS två år sedan: Tesla Club Sweden officiell Tesla märkesklubb

För två år sedan blev vi erkända av Tesla Motors som deras officiella märkesklubb i Sverige. Tittar du riktigt noga kan du se loggan vi fick från dem allra högst uppe till vänster på sidan.

Tagged , . Bookmark the permalink.