Stockholm Parkering snålar med elen

NackaStrandEntreStockholm Parkering, Stockholms stads parkeringsbolag, har för närvarande ca 500 laddplatser på sina parkeringar. De meddelar dessutom stolt att de vill inom snar framtid fördubbla det antalet. Det målet är berömvärt.

Problemet är bara att laddplatserna de planerar installera är undermåliga.

”Som arbetsmål har Stockholm Parkering att alla laddplatser i garage ska ha en strömstyrka på 16 A. 1-fas.” står det på Stockholm Parkerings hemsida. Problemet med det arbetsmålet är att den håller på att bli föråldrad redan innan laddplatserna har byggts!

Medan 16A enfas duger till vissa av dagens elbilar kommer det bli pinsamt lite för morgondagens. Vi på Tesla Club Sweden har genomfört en undersökning bland våra medlemmar om vilka laddplatser de skulle föredra i parkeringsgarage vid tex shoppingcentrum. Där framkom det att det som efterfrågas av många är 32A trefas, med 32A enfas som möjlig kompromiss. Många av våra medlemmar tyckte att 16A enfas är inte ens värt att ansluta bilen till!

Medan de ca 5 mils räckvidd man kan ladda på 3 timmar från en 16A enfas ladduttag spelar stor roll för en Nissan Leaf, VW e-Up eller liknande elbil med pyttebatterier är den försumbar för framtida elbilar med stora batterier! Har man 60 eller fler kWh i sina batterier är de fjuttiga 10 kWh man kan ladda så pass försumbara att folk inte orkar mecka med laddkablar för dess skull.

Både Nissan, Volkswagen, General Motors, BMW, Audi mfl biltillverkare håller på att ta fram elbilar med större batterier. Medan många av dagens elbilar har batteristorlek kring 24 kWh kommer de elbilar alla biltillverkare aviserat komma om två-tre år ha batterier kring 60 eller fler kWh. Batteristorlekar som Tesla Model S är ensam om än så länge kommer vara det vanliga inom snar framtid. Det Teslaägarna upplever idag kommer vara alla elbilisters vardag i morgon.

Stockholm Parkering kan alltså hamna i situationen att om två-tre år är de laddplatser de nu bygger redan föråldrade och oanvändbara, oanvända av elbilister! Vi kommer hamna i en situation där bolagets ansträngningar inte kommer skapa mervärde för kunderna, platserna kommer stå oanvända och Stockholm Parkering kommer undra varför?

Än mer oroväckande är att Stockholms Parkering håller på att nedmontera de få trefas laddstolpar de hittills haft! ”Om det någonstans finns eller har funnits stolpar med 11kW så är det en felaktigt utförd installation av nån av våra elektriker.” skyller de på i ett brev till en utav våra medlemmar. Detta är inget annat än ren och skär kapitalförstöring.

Anledningen till att de hellre erbjuder 16A enfas än trefas är naturligtvis pengar. Istället för att bygga en enda trefas laddstolpe kan de ju nu istället bygga tre stycken enfas-stolpar! Med samma strömförbrukning. Men det är som om bensinbolagen skulle komma på smarta idén att erbjuda 32-oktanig bensin istället för 95-oktanig. Vem skulle tanka hos dem?

Vi på Tesla Club Sweden anser att Stockholms Parkering snarast måste tänka om sitt beslut! Hellre att de tar mer betalt för laddplatser än vanliga parkeringsrutor – men erbjud strömstyrkor som även framtidens elbilsägare kommer anse är värt att plocka fram laddkabeln för!

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Edvin Jacobsson

    Är detta eller kommer bli ett öppet brev? :)

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Jag har försökt få tag i rätt person inom Stockholm Parkering – dock än så länge utan resultat.

      • Eddie C

        Jag försökte läsa artikeln ur ett icke-elbilsintresserad synpunkt och jag tror i så fall att deras svar kommer att lyda såhär:

        ”Om föraren inte vill ansluta bilen till våra laddplatser har hon inget behov av ström och kan i så fall ladda bilen hemma.”

        Förstår mig inte fel, det du skriver är nog rätt, men svårt att förstå för fossilbilförare som tänker ”Men 5 mil räcker ju för att komma hem”. 32 oktan bensin skulle nog förstära en motor så jag tror inte att det var en bra jämförelse.

  • G F

    En guldstjärna borde i alla fall delas ut! * Till dem som förstod att de skulle satsa på mod 2 typ 3 som en slags standard. Jag räknade antalet sådana uttag i listan till ca 300 + 40 på väg upp i Gallerian. Har de bara dragit fram 3 fas till uttagen så kan de enkelt ”skruva upp” effekten 6x framöver utan att behöva bygga om något.

  • Pontus

    Frågan är väl om dom är på riktigt intresserade av ge god service till elbilsägare eller om dom bara vill kunna skryta med antalet laddplatser i reklam osv.?