Supercharger laddning 1.90kr/kWh

Mackar

Teslor som beställs från och med idag kommer kosta 1.90 kronor per kWh (inkl moms) att snabbladda på Superchargers. Hittills kunde man ladda sin Tesla bil gratis så ofta man ville, men från och med nu kommer det vara gratis endast de första 400 kWh man laddar varje år, sedan kommer man alltså behöva betala för elen.

Gamla bilar påverkas inte av detta. Redan beställda eller levererade Teslor får fortsätta ladda gratis på Superchargernätverket livet ut – något som säkerligen kommer boosta deras andrahandsvärde.

Avgiften infördes av Tesla dels för att begränsa privatpersoner och taxibilar som vardagsladdar på Supercharger-stationerna istället för att ladda hemma, och för att kunna accelerera utbyggnaden av Supercharger-nätverket med mer inkomster än endast de förbetalda ca 20,000 kronor per såld Tesla som var öronmärkta utbyggnaden och driften av Supercharger-nätverket. Om några år kommer det åka runt mångdubbelt fler Tesla Model 3 på vägarna än dagens Model S och X och Supercharger-nätverket måste byggas ut för att förbereda det inför detta.

Odeshog4

Åkte man till exempel Tesla mellan Sveriges två största städer Stockholm och Göteborg kostade det förut ca 52 kronor. För så mycket kostade det att ladda 52 kWh el i bilen hemma innan avfärd så den kunde åka de 26 milen från Stockholm till Superchargern i Ödeshög. Sedan laddade man bilen där gratis inför fortsatt färd mot Göteborg. (2 kWh/mil, 1 kr/kWh)

Även med de nya reglerna kommer det kosta 52 kronor att åka Stockholm-Göteborg – de första 9 gångerna. Varje år får man 400 kWh gratis från Tesla Motors, så de första 9 gångerna man åker kan man använda den potten till att betala Supercharger-laddningen i Ödeshög med.

Sedan börjar det kosta pengar att ladda de 42 kWh elen som bilen behöver laddas med för att klara de 21 kvarvarande milen till Göteborg. Med 1.90 kw/kWh blir summan 80 kronor.

De första 9 gångerna man åker kommer det alltså att kosta 52 kronor, därefter 132 kronor att åka Tesla Model S från Stockholm till Göteborg. Motsvarande resa med en fossilbil av Teslas kaliber kostar 675 kronor. (1 liter/mil, 14:37 kr/liter)

Även med de nya priserna kommer det endast kosta en bråkdel så mycket att åka Tesla som en motsvarande fossilbil.

Som vi såg i exemplet ovan kommer de 400 kWh man får gratis varje år räcka till ungefär 9 Supercharger-laddningar per år. Åker man sällan så långt så man behöver ladda på Superchargers kan det räcka länge – åker man ofta långt kan det ta slut snabbt.

Vi frågade därför våra medlemmar: hur ofta laddar du på Superchargers?

GgrSuper

Som synes laddar absoluta majoriteten mer än 10 gånger per år – de kommer köra slut på sin årliga 400 kWh el och kommer behöva betala för laddningen sedan. Men som vi såg av Stockholm-Göteborg exemplet ovan är det inga stora summor det handlar om.

Genomsnittliga Supercharger-laddningen, då man snabbladdar 40-45 kWh el i sin Tesla kommer kosta runt 80 kronor.

EPA förbrukningen av Tesla Model S 90D är 2.0 kWh/mil. Laddar man hemma blir då milkostnaden 2 kr/mil. Laddar man på Supercharger blir milkostnaden 3:80 kr/mil.

BMW M5 -bilen Tesla Model S oftast jämförs med i storlek och prestanda- har EPA förbrukning 1.4 liter/mil, vilket med bensinpriset 14:37 kr/liter blir 20 kr/mil. Till och med en genomsnittsbil med 0.7 liter/mil kostar 10 kr/mil i bränslekostnad. Jämfört med dem är Tesla Model S fortfarande en rullande sparbössa.

Tagged , . Bookmark the permalink.