Tar Tesla till COP21

COP21Tesla

Många av våra politiker har åkt till klimattoppmötet COP21 i Paris de senaste dagarna. De flesta av dem åkte flyg som vanligt. Åsa Romson åkte tåg – åtminstone till Paris. (Hon tar dock flyget hem sen, då är det ju ingen som kollar längre.) Centerpartiets miljöpolitiska talesperson Kristina Yngwe åkte med en Tesla Model S rapporterar Dagens Industri. (En hyrbil från Sixt.)

Men vilket av alternativen flyg, tåg, bil och elbil är egentligen miljövänligast?

Varken Kristina Yngwe, Åsa Romson eller de andra politikerna åker egentligen ensamma – de har var sin stab med sig. Kristina Yngwe hade två kollegor med sig på resan i bilen. Så låt oss räkna på hur mycket CO2 det går åt till att med olika färdmedel förflytta 3 politiker från Stockholm till Paris.

Vi börjar med flyget: att flyga businessklass från Stockholm till Paris släpper ut 139 kg CO2 per person enligt Internationella civila luftfartsorganisationens beräkningar. För 3 personer blir det 417 kg CO2. Nästan ett halvt ton! Enkel resa. :shock:

Skulle någon få för sig att ”åka svenskt” och sätta sig i en Volvo XC90 med bensinmotor skulle den släppa ut 186 gram CO2 per kilometer. Åkturen på enligt Google maps 2,000 km mellan Stockholm och Paris skulle då släppa ut 372 kg CO2.

De som tar tåget som Åsa Romson åker också 2,000 km enligt Google maps. Läser man dock Örjan Appelqvists artikel i DN inser man att denna kortaste sträcka är väldigt obekväm att åka, med flera byten där nästa tåg avgår bara någon minut efter den andra ankommit. Den enda vettiga tågförbindelse han hittade från Stockholm till Paris gick en rejäl omväg – över Schweiz! Till och med Åsa Romson klagar över tåget, att resan till Paris tar 24 timmar. Men låt oss vara snälla och räkna på de 2,000 km kortaste tågvägen Google hittade.

Enligt SJ-s hemsida förbrukar tåg 0,08 kWh per person och kilometer. Det skulle då behövas 160 kWh el för att förflytta en passagerare från Stockholm till Paris = 480 kWh för att förflytta tre. Resan går genom Sverige, Danmark, Tyskland och Frankrike, med olika ”smutsig” elframställning i respektive land. Tar vi European Environment Agencys siffror för respektive land släpps det sammanlagt ut 105 kg CO2 vid framställandet av de 480 kWh elen som behövs för resan för de tre politikerna.

Tesla Model S förbrukar 0.21 kWh el per km. Det går alltså åt 420 kWh el för att åka sträckan Stockholm – Paris på 2,000 km. Räknar vi åter igen med EEA-s siffror för respektive lands elframställning blir det 92 kg CO2 som släpps ut vid framställandet av de 420 kWh elen som behövs för resan.

Sthlm-Paris

Så ska tre politiker åka till miljökonferensen i Paris med lägsta möjliga CO2-utsläpp bör de ta elbilen.

Nu är miljö inte bara CO2 men när hela klimatmötet fokuserar så mycket på CO2 bör man kanske skänka en tanke även på hur mycket färdsättet till mötet släppte ut.

 


Läs gärna också våra tidigare artiklar där vi jämfört elbilen mot andra trafikslag:

Elbil eller kollektivtrafik?

Livs-cykel-analys

Långa avgasröret

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.