Tar Tesla till COP21

COP21Tesla

Många av våra politiker har åkt till klimattoppmötet COP21 i Paris de senaste dagarna. De flesta av dem åkte flyg som vanligt. Åsa Romson åkte tåg – åtminstone till Paris. (Hon tar dock flyget hem sen, då är det ju ingen som kollar längre.) Centerpartiets miljöpolitiska talesperson Kristina Yngwe åkte med en Tesla Model S rapporterar Dagens Industri. (En hyrbil från Sixt.)

Men vilket av alternativen flyg, tåg, bil och elbil är egentligen miljövänligast?

Varken Kristina Yngwe, Åsa Romson eller de andra politikerna åker egentligen ensamma – de har var sin stab med sig. Kristina Yngwe hade två kollegor med sig på resan i bilen. Så låt oss räkna på hur mycket CO2 det går åt till att med olika färdmedel förflytta 3 politiker från Stockholm till Paris.

Vi börjar med flyget: att flyga businessklass från Stockholm till Paris släpper ut 139 kg CO2 per person enligt Internationella civila luftfartsorganisationens beräkningar. För 3 personer blir det 417 kg CO2. Nästan ett halvt ton! Enkel resa. :shock:

Skulle någon få för sig att ”åka svenskt” och sätta sig i en Volvo XC90 med bensinmotor skulle den släppa ut 186 gram CO2 per kilometer. Åkturen på enligt Google maps 2,000 km mellan Stockholm och Paris skulle då släppa ut 372 kg CO2.

De som tar tåget som Åsa Romson åker också 2,000 km enligt Google maps. Läser man dock Örjan Appelqvists artikel i DN inser man att denna kortaste sträcka är väldigt obekväm att åka, med flera byten där nästa tåg avgår bara någon minut efter den andra ankommit. Den enda vettiga tågförbindelse han hittade från Stockholm till Paris gick en rejäl omväg – över Schweiz! Till och med Åsa Romson klagar över tåget, att resan till Paris tar 24 timmar. Men låt oss vara snälla och räkna på de 2,000 km kortaste tågvägen Google hittade.

Enligt SJ-s hemsida förbrukar tåg 0,08 kWh per person och kilometer. Det skulle då behövas 160 kWh el för att förflytta en passagerare från Stockholm till Paris = 480 kWh för att förflytta tre. Resan går genom Sverige, Danmark, Tyskland och Frankrike, med olika ”smutsig” elframställning i respektive land. Tar vi European Environment Agencys siffror för respektive land släpps det sammanlagt ut 105 kg CO2 vid framställandet av de 480 kWh elen som behövs för resan för de tre politikerna.

Tesla Model S förbrukar 0.21 kWh el per km. Det går alltså åt 420 kWh el för att åka sträckan Stockholm – Paris på 2,000 km. Räknar vi åter igen med EEA-s siffror för respektive lands elframställning blir det 92 kg CO2 som släpps ut vid framställandet av de 420 kWh elen som behövs för resan.

Sthlm-Paris

Så ska tre politiker åka till miljökonferensen i Paris med lägsta möjliga CO2-utsläpp bör de ta elbilen.

Nu är miljö inte bara CO2 men när hela klimatmötet fokuserar så mycket på CO2 bör man kanske skänka en tanke även på hur mycket färdsättet till mötet släppte ut.

 


Läs gärna också våra tidigare artiklar där vi jämfört elbilen mot andra trafikslag:

Elbil eller kollektivtrafik?

Livs-cykel-analys

Långa avgasröret

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • Claes

    Kul jämförelse! Vore intressant att veta tidsåtgången också…Ministrar är ju så stressade menar jag. ;)
    Tesla = 27 timmar+en övernattning på 8 timmar?, Tåg = 20 timmar?, Flyg = 3 timmar?

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Tåget tar 24 timmar, klagade Åsa Romson.
      Flygresan tar två och en halv timme, men det tillkommer en timme incheckning och trekvart taxiresa i resp land till och från flygplatsen. Summa 5 timmar.
      Tesla tar 20 timmar åka + 10 laddningar á 20 minuter = 23 och en halv timma. (På pappret. Dels laddar man ofta lite längre – man hinner inte äta eller kissa på exakt 20 minuter, dels vill man nog stanna någonstans och övernatta på en så lång bilresa.)

      Hmm… tåget mot Tesla Stockholm-Paris… låter som en klassisk Top Gear utmaning :-)

      • Jens Christian Haslund Nielsen

        Det vore kul att se en sådan utmaning/”tävling”!

      • Henrik Hagström

        Räknar man in inchekningstider, väntetider mm så räked nog inte 3 timmar för flyget. Sen är det ju en bit till flygfälten med. Detta ska också räknas in, Teslan startar ju utanför din dörr, och stannar vid verkliga målet, det gör inte flyget eller tåget.

      • Simon

        Men hur lång tid tar det att hitta en parkeringsplats i Paris?

  • Daniel Zippert

    Imponerande så det nästan känns osannolikt, hur lång tid tar resan med en tesla?

  • Mattias

    Men ska du räkna long tail pipe på tåg och elbil så får du väl ändå göra det på flyg och bensin/diesel-bil också?

  • Axel Svensson

    Tänk också på att Tesla inte kör med Europasnittsel i sina SuperChargers utan med förnybar el. En Tesla som laddas vid Superchargers har alltså rätt mycket lägre utsläpp.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Tågen körs också på förnyelsebar el, iaf i Sverige. Och som jag skrev undrar jag vilken väg Åsa Romsons tåg tog – nog inte den rakaste som Google hittar på 2,000 km. Och Volvons utsläppssiffror gäller när den testas enligt NEDC körcykel i en testlabb, men kanske inte i verkliga livet… många faktorer som påverkar. Men bottom line är att tåget gör av med MER el än Teslan på resan.

  • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

    Förresten:
    Tesla hyra: 9600 kronor. Ingen bränslekostnad tillkommer då all laddning på Superchargers är gratis.
    3 flygbiljetter SAS Plus ToR Paris: ca 21,000 kronor
    3 tågbiljetter ToR Paris 1:a klass: ???
    Man kan inte boka utländska tåg hos SJ längre!!! Men 3 biljetter ToR Köpenhamn kostar ca 7,200 kronor – och då har man kommit en tredjedel på resan… Sen får man kolla hos Bondesbahn och franska tåg… orkade inte. Men det blir över 9,600 kronor iaf.

    Så Teslan är tom billigaste sättet att komma till Paris!