Tesla Model 3 i kläm

M3pearlwhitemulticoat

Teslas senaste patent avslöjar hur de lyckades förbättra panelgapen på Tesla Model 3. När Model 3 först släpptes hade den stora problem med ojämna avstånd mellan plåtpanelerna som utgjorde dess yttre skal. Tesla tog helt enkelt en chansning och beställde delar gjorda med hårda stansverktyg på en gång istället för att som brukligt först beställa prototypdelar gjorda med mjuka tillfälliga stansverktyg och montera provserier med de delarna. Fel som då hittas kan åtgärdas när man tar fram de slutliga stansverktygen. Processen resulterar i bättre passning mellan delarna – men tar flera månader extra tid. Tid som Tesla inte ansåg sig ha när de ville få ut Tesla Model 3 på marknaden så snabbt som möjligt.

Ganska snabbt insåg Tesla att problemen var inte så mycket plåtarnas form – utan nithålen där delarna skulle monteras ihop. Traditionellt fästs plåtdelar mot varandra med hjälp av små plastklämmor som ser ut som små nitar, en rund eller fyrkantig plupp som åker in i hål i plåtarna och fäster dem mot varandra. Plastklämmorna går snabbt att montera, rostar inte och kan vid behov även demonteras. Alla som har meckat med en bil har träffat på dem.

Traditionella plastklämmors största problem har varit att de kan inte justeras. Hålen på plåtarna som ska fästas ihop måste passa exakt till varandra, annars kan man inte sticka in klämman i hålet. De fäster plåtarna på exakt samma fixt sätt varje gång. Vilket är perfekt om hålen i plåtarna stämmer – inte alls bra om de inte gör det, man kan inte justera plåtarnas förhållande till varandra.

Teslas patent US20180313380 råder bot på problemet.

Clamp1

Ovan bild visar hur Tesla Model 3 främre stänkskärm fästes mot karossen. Till vänster syns stänkskärmen (108) med sin karakteristiska triangel dit sidoblinkersen kommer monteras, till höger främre bagageutrymmets balja (100), frunken. Traditionella plastklämmor mellan dem skulle nita ihop dem fixt, utan möjlighet till justering. Man får det panelgap man får mellan framskärmen och tex stötfångaren.

Clamp2

Istället för en enkel plastplupp har Tesla tagit fram en plastbit med lite mer annorlunda form. Stänkskärmets hål (C) är som för traditionella plastklämmor, och den delen (304) av Teslas plastbit som åker in i hålet påminner också om traditionella klämmor. Men klämmans andra ända är väldigt speciell. Den ser snarare ut som en kabelklämma – en U-formad bit (314) som ska snäppas fast på en P-formad bit (322) som sitter på andra plåten.

Clamp3

Det unika med patentet är att plastklämman kan snäppas på på valfri ställe ovanpå den P-formade biten. På ovan bild är den lite offset från utritade mittlinjen på (322). Man kan alltså flytta panelen som ska fästas i sidled, måtta in den på exakt rätt ställe och sedan snäppa fast plastklämman oberoende hur hålen på panelerna är i förhållande till varandra.

En annan fördel med klämman är att medan traditionella plastklämmor klämmer fast två metaller som ligger an varandra kan Teslas klämma fästa plåtar utan att de rör vid varandra. Väldigt viktigt i en bil som har både stål- och aluminiumplåtar, som inte får röra vid varandra för att undvika galvanisk korrosion.

En väldigt liten men viktig detalj som visar hur innovativ Tesla Model 3 är. Inte bara bilen som helhet – utan även minsta lilla skruv och klämma i bilen.

 


TCS ett år sedan: Infartsparkering

För ett år sedan skulle jag parkera min elbil på pendeltågsparkeringen i Jakobsberg – men stötte på världens dummaste parkeringsskylt.

Tagged , . Bookmark the permalink.