Tesla Model 3 med Typ2 uttag

Euro_M3

Detlef Knobloch blev väldigt glad när han plötsligt råkade se en Tesla Model 3 i tyska staden Prüm. Den stod och laddade utanför Tesla Grohmanns kontor (Grohmann är automatiseringsföretaget Tesla köpte upp när de skulle utveckla batterimonteringslinan i Gigafabriken).

Än mer upphetsad blev han när han insåg att bilen är ansluten till en europeisk laddbox! I USA har Tesla egna, proprietära ladduttag på bilarna (en kvarleva från att Model S började utvecklas innan några fastslagna standards om ladduttag fanns). Europeiska Teslor har andra ladduttag, som är kompatibla mot Typ2 standarden (den standarden kom efter att Model S släppts i USA – men innan den släpptes i Europa). De är dock inte kompatibla med CCS standarden – i och med att den kom ännu senare. CCS standarden har lagt till två extra pinnar under Typ2 uttaget som används till snabbladdning. Teslas Superchargers snabbladdar utan dessa två extrapinnar och avsaknaden av pinnarna gör att Tesla Model S och X kan inte ladda på CCS snabbladdare. Istället har Tesla tagit fram en CHAdeMO adapter – som dock inte fungerar på Model 3. (Men ändå har Model 3 setts ladda på CHAdeMO snabbladdare i Norge – mystiken tätnar.)

Stora frågan har därför varit om Tesla Model 3 kommer komma med samma Typ2 kompatibla uttag som Model S och X i Europa – eller om de anammar standarden CCS med de extra pinnarna under uttaget? Kommer Model 3 ägare kunna ladda på CCS laddstationer (som Ionitys kommande nätverk)? Att Tesla för två år sedan hade gått med i CCS konsortiet tog många som tecken på att något höll på att hända.

Betraktar man bilden ovan är det helt klart att bilen har ett annat ladduttag än de Model 3 som hittills har sålts i USA. Laddhandtaget känns också igen som den Typ2 handtag europeiska laddboxar är utrustade med. Bilen verkar alltså helt klart ha ett Typ2 uttag. Men inget CCS. De två extra pinnarna under Typ2 uttaget saknas.

Kommer Tesla Model 3 inte få CCS uttag? Många hoppfulla europeiska kunder kan bli ledsna nu. Men man ska kanske inte helt ge upp hoppet än. Det finns fortfarande ett litet halmstrå kvar: kontaktens placering:

CCS_conspiracy_M3

Längst till vänster på ovan bild syns amerikanska Tesla Model 3 ladduttag. Som synes är den centrerad mitt under den motoriserade laddluckan. Bilden bredvid är ett fotomontage hur det skulle se ut om Tesla skulle montera samma uttag de har på dagens Model S och X bilar. Tredje bilden visar hur det skulle se ut om Tesla skulle montera ett CCS uttag på tillgängliga platsen. Som synes måste då Typ2 uttaget höjas lite så de två extra CCS snabbladdningspinnarna ska få plats under.

Bilden längst till höger visar så den tyska Tesla Model 3. Märk väl att uttaget verkar inte ha placerats i mitten av utrymmet under luckan utan förskjutet uppåt. Skulle Tesla beslutat att montera samma laddkontakt på Model 3 som Model S och X haft skulle de ha satt den centrerad (som på bild 2 ovan). Att de beslutat att lägga kontakten högre upp kan fortfarande bero på att de planerar få plats med de två extra CCS snabbladdarpinnarna under den?

Fast det som kanske talar emot att Tesla Model 3 får CCS uttag är att Tesla har börjat ta betalt för att ladda på Superchargers. Förut, när det var gratis var varje laddning en ren kostnad för Tesla. Nu tjänar de faktiskt lite på varje laddning (att ladda Model 3 på svenska Superchargers kommer kosta 1:90 kronor per kWh). Då vill de kanske inte längre att kunderna åker till konkurrenten och laddar där. (Konkurrenterna har dock alla högre priser än Teslas Superchargers.)

Tack Tesla för att ni fortsätter göra våra liv spännande. Ni är duktiga på att hålla oss förväntansfulla Model 3 ägare på halster. Att bilen skulle få Typ2 uttag i Europa visste vi ju redan, frågan var de där två extra pinnarna. Och fortfarande vet vi inte riktigt ifall vi kommer få dem eller inte.

 


Glöm inte anmäla dig till Tesla Club Swedens julbord! 3/12 18:30 på Sundby Gård strax söder om Stockholm.

 


TCS ett år sedan: Självkörande bilar måste lära sig tuta

För ett år sedan berättade vi om den förarlösa bussen som skulle trafikera i Las Vegas – men blev påkörd redan första dagen. Som visade att självkörande bilar måste lära sig att stå på sig, lära sig tuta – och i värsta fall backa undan, när artificiell intelligens möter mänsklig dumhet.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 13 Responses to Tesla Model 3 med Typ2 uttag

    1. Top 12 says:

      Clever och Eon tar ca 5kr per kW och man får max 200 km laddning på 1 timma. Sen kan deras laddare vara upptagen för ofta finns bara en. Fortfarande bara Tesla som förstår hur laddningsinfrastruktur skall vara uppbyggd. Har kört 4 år nu med mycket SC laddning och aldrig fått vänta.

    2. MM says:

      Tror och hoppas verkligen att Tesla inte väljer bort CCS på Model3 för att de skulle tjäna lite mer pengar på Superchargers. Idag är kanske inte CCS så viktigt, men om ett par år kan det nog ge en helt annan flexibilitet i snabbladdningen i Europa.

      • No way says:

        Även idag så hade det varit viktigt och ger en helt annan flexibilitet. Finns många CCS-laddare på mindre orter där man skulle kunna ladda under en måltid om man är ute på tur i ett område och inte bara åker rakaste vägen från A till B via de största motorvägarna.

        • MM says:

          Instämmer, jag har en Chademo-adapter idag och tänker att den måste väl ändå även komma till Model-3 därmed inte så viktigt idag. Men gör den inte det så är förstås eventuell frånvaro av CCS än oförståligare. Jag har nog själv laddat fler gånger på Chademo än på supercharger, skulle inte varit nöjd med Model S om jag inte kunnat “snabbladda” utanför supercharger.

    3. Johannes Brorsson says:

      Väldigt viktigt att Model 3 får stöd för CCS menar jag. Det blir då lättare att hantera den invasion av elbilar i Europa som Model 3 kommer innebära. Köer till laddstationer måste undvikas så långt det går, vilket man löser bland annat genom att göra bilen kompatibel med så många olika typer av laddstationer som möjligt.

    4. Eddie C says:

      Elon har sagt flera gånger att SC inte ska vara en inkomstkälla. Att göra bilen kompatibel med andra laddinfrastruktur är alltså fortfarande till deras fördel.

    5. Jojje says:

      Teslan på bilden kan mycket väl vara bestyckad med CCS-uttag. Notera kanten till höger om loggan som lyser grönt, att det nästan ser ut som om de täckt över området runt kontakten med svart folie för att dölja något.

    Lämna ett svar