VW omorganiserar

BUDDe

Volkswagens nya chef Herbert Diess meddelar att han omorganiserar företaget och skapar en egen avdelning som enbart ska utveckla elbilar.

Största problemet etablerade biltillverkare annars har är att de stora kunskaper de besitter i motorkonstruktion, avgassystem, växellådor, koppling, mm är oanvändbara när det gäller elbilar. De största och viktigaste avdelningarna inom koncernen lämnas utanför när elbilar ska utvecklas – samtidigt som för elbilar vitala områden som batterier och motorer tvingas de leja ut till externa aktörer.

Det är därför GM Bolt ibland skämtsamt kallas för “LG Bolt” med tanke på att det är koreanska företagsjätten LG som har utvecklat och kommer tillverka bilens batterier, motor och hela drivlina – General Motors bara bygger bilens kaross.

Volkswagen verkar nu försöka gå en annan väg och utveckla kompletta elbilar. De har säkert lärt sig en hel del av sina framgångsrika e-Up och e-Golf modeller – men verkar nu friskt sno idéer från Tesla Motors också.

Volkswagen har släppt en hel del information om sin nya konceptbil BUDD-e som visades upp på CES mässan för en månad sedan. Bland annat bilder som visar dess bottenplatta med batterierna och motorn.

Tittar man på batteripacket och bakre motorns och drivkretsarnas placering kan man tydligt se att Volkswagen har anammat Tesla Motors uppmaning “all our patents are belong to you“. Utformningen är en blåkopia av Tesla Model S bottenplatta. Det är tydligt att det är inte enbart Audi som har plockat isär Teslabilar. Framme faller de tyvärr fortfarande i “motorrums”-fällan, dvs att de kan lugnt ockupera utrymmet under “motorhuven” med elmotor och drivkretsar. Tesla Motors har ansträngt sig så att man hittar ett användbart bagageutrymme där, inte ett virrvarr av komponenter.

BUDD-e är första nya elbilen baserad på nya bottenplattan Volkswagen kallar för Modular Electric Toolkit (förkortat MEB av någon anledning) – vi kan kalla den för “Copy-paste” 😉

Enligt Volkswagens pressrelease är MEB den nya bottenplattan som deras nya elbilsavdelning har tagit fram och som deras framtida elbilar kommer baseras på. De kallar den revolutionerande – naturligtvis utan att med ett enda ord nämna Tesla.

När Tesla Motors släppte alla sina patent fria hoppades de på att fler tillverkare skulle därmed våga utveckla dugliga elbilar. Med fler tillverkare skulle övergången till ett hållbart samhälle gå snabbare. Volkswagen verkar nu ha slagit in sig på den vägen och tagit första steget i Teslas fotspår.

Med liknande drivlina, liknande arkitektur uppstår dessutom möjligheten till liknande laddning också. I pressreleaset pratar Volkswagen om 80% laddning inom 30 minuter – vilket skulle behöva laddeffekt i storleksordning som endast Superchargers kan leverera idag. Vi kan bara hoppas att Volkswagens ingenjörer även har kopierat de patent Tesla har som möjliggör extremt snabb laddning via Superchargers. Ingen annan av dagens elbilar klarar av att ta emot så hög laddeffekt som Tesla Motors bilar. Om Volkswagens framtida elbilar klarar av det och ledningen är modig nog att samarbeta med Tesla Motors kring laddstationerna kan Volkswagens framtida elbilar laddas vid Supercharger-stationerna. De tekniska förutsättningarna verkar iaf vara på plats. Det skulle medföra en vinn-vinn situation där VW säljer fler bilar pga tillgången till Superchargers i hela Europa – och Tesla Motors får in pengar till utbyggnaden och driften av ännu fler Superchargers.

 


TCS ett år sedan: Så trimmar man en elmotor

I fjol hände det flera gånger att Tesla Motors släppte nya programvaror som fick bilarna att prestera bättre. Många undrade hur man kan öka en elmotors prestanda genom att ladda ner ny programvara? Av ren händelse har undertecknad hållit på med sånt arbete förut, så jag kunde förklara.

 

Tagged . Bookmark the permalink.