2019 – med facit i hand

Det blev både rätt och fel när vi för ett år sedan gissade vad 2019 skulle bjuda på.

Tesla Model 3 blev ju av. Den kom till Sverige sista dagen i februari precis som vi gissat också. Och dragkrok fick den (efter ett tag). Och succé blev den. Så långt rätt gissat av oss. Men någon Standard Range blev det aldrig. Man kunde specialbeställa den ett tag i USA men den kom aldrig till Sverige.

Superchargers med CCS kontakt. Vi var oroliga om Tesla skulle hinna utrusta alla sina Superchargers med CCS kontakt men här måste vi säga att de överträffade sig själva. Inom loppet av några månader utrustades alla Superchargers i Europa med CCS kontakt. Samtidigt som de fortsatte expansionen med nya platser, nya stationer. Och ökade på antalet laddstolpar på befintliga stationer. En helt häpnadsväckande utveckling i det tysta.

Explosionen av Ionity laddstationer uteblev. Visst byggdes det ett antal men inte den aggressiva utbyggnaden vi förväntade oss. Istället exploderade det en vätgasmack i Norge (fast usch nu var vi elaka).

Fler butiker och verkstäder. Största besvikelsen i år. Hallå Tesla, vad håller ni på med? I åratal har vi väntat på nya verkstäder, framför allt i norra Sverige. Elon hade till och med lovat det i en tweet. Inte ens andra verkstaden i Stockholm har officiellt invigts än. Samtidigt som antal Teslor snart fördubblats… skärpning.

Tesla Model Y fick vi se. Gäsp. Och Cybertruck. WOW! Ja reaktionerna blev precis tvärtom det vi gissade. En SUV är väl mycket mer intressant för oss Européer än en pick-up lastbil? Försäljningssiffrorna kommer kanske besanna våra förväntningar i långa loppet, men Tesla Cybertruck väckte mycket mer habegär bland våra medlemmar än Model Y.

Konkurrenterna vaknar trodde vi. Och tja vi fick ju se en del nya elbilar – men de alla unisont bara bevisade Teslas enorma försprång. “Tesladödare” som Audi e-Tron, Jaguar I-Pace och Porsche Taycan blev mer eller mindre floppar. Hyundai Kona och Kia e-Niro går inte att få tag på. Och Volkswagen ID.3 blev alldeles för plastig för sitt eget bästa. Kan Volvo lyckas bättre med sin XC40 Recharge?

SpaceX hann varken genomföra någon bemannad rymdfärd eller skjuta upp Starship. Bara en förminskad kopia av den dryga hundra meter.

Det var inte företaget Tesla det varit fel på. Eller SpaceX. De levererade massor med spännande nyheter i fjol, expanderade kraftigt och befäste sin ledning. Utan på vår kristallkula. Vi ska lämna in den på verkstad – så snart vi får kontakt med dem.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 12 Responses to 2019 – med facit i hand

    1. Lasse Larsson says:

      Det finns i alla fall en Supercharger som inte har CCS än, Bredden.

      • Pontus says:

        Men det finns ju en ganska nära, dock är den ju inte tänkt att användas på samma sätt utan mest för bilar som är på verkstadsbesök. Hoppas dom fixar bredden också. Har Arlanda någon CCS, det finns ju några Taxi model 3?

    2. rate says:

      Vi bilägare har köpt in en tesla 3 som testbil för året 2020 i deras långtest. Så elbilen har blivit lite av folkbil.

    3. Jan-Erik Sebestyen says:

      Ca 367500

    4. Jan-Erik Sebestyen says:

      Problemet med id3 och polestar 2 är, bortsätt från att de ännu inte finns att köpa, bristen på laddnätverk. Det är troligt att även dessa bilar kommer att ha sunkig räckvidd.

    5. Jan-Erik Sebestyen says:

      Senast 2021

    6. JH says:

      I år så siktar man på i runda slängar 650k bilar. Med lite tur kanske närmare 750.

    7. Johan says:

      Jag tror Tesla hade sålt betydligt mer om de hade haft mer finansieringsalternativ. Jag har varit sugen på en MX länge nu, men då jag antingen måste kascha eller ta ett lån på huset så får det bli en etron genom jobbet istället(nej, kan ej få tesla då mitt jobb bara har avtal med VW).

    Lämna ett svar