Mest sålda elbilen 2019

M3hero

Världens bäst säljande elbil 2019 var Tesla Model 3 – med bred marginal. När sajten CleanTechnica sammanställde globala försäljningssiffror för elbilar runt om i världen kunde de enkelt kora vinnaren:

Top-electric-vehicles-in-World-Jan-Nov-2019-CleanTechnica

BAIC Senova EU

BAIC Senova EU

Tesla sålde nästan tre gånger så många Model 3 än tvåan kinesiska BAIC Senova EU.

Nissan kom först på fjärdeplats i globala försäljningstoppen, Tesla sålde nästan fyra gånger så många Model 3 som Nissan Leaf.

Renault Zoe må toppa försäljningslistorna i Europa men säljer nästan ingenting utanför. Därför hamnar de på sjätteplats med en försäljning en sjättedel av Teslas.

Det är tre viktiga saker man bör lägga märke till när man betraktar ovan graf:

Teslas massiva ledning. Tesla sålde mångdubbelt fler Model 3 än alla andra biltillverkare. Det såldes fler Model 3 i fjol än tvåan, trean och fyran på listan sammanlagt.

Alla för oss okända märken. Åtta av listans sexton bilar är totalt okända för oss i väst. De är kinesiska elbilar producerade och sålda lokalt inuti världens största bilmarknad. Kinesiska tillverkare som BAIC, BYD, SAIC har få i väst hört talas om men säljer fler elbilar än Nissan och Renault.

Inga “Tesla-dödare” på listan. Många elbilar från etablerade biltillverkare har utmålats som “Tesla-dödare”. Audi e-Tron, Jaguar I-Pace, Chevrolet Bolt, Mercedes EQC, listan är lång – och inte en endaste av dem lyckades kvala in på listan. Faktum är att de flesta av dem blev totala floppar. Mercedes lyckades till exempel sälja endast 55 stycken av sin elbil Mercedes EQC i Tyskland i fjol. Trots massiva reklamkampanjer.

TeslaSales2013-19

Tesla har överträffat marknadens förväntningar och levererat 112 tusen elbilar sista kvartalet i fjol, över 367 tusen totalt under 2019. Talande för utvecklingen är att Tesla producerade 47 gånger fler bilar under 2019 än de gjorde 2012. Inte 47% utan 47 gånger. Ingen trodde det skulle vara möjligt för sju år sedan.

 


ORA_R1Världens billigaste elbil ORA R1

I fjol berättade vi om världens just nu billigaste elbil ORA R1 som skulle kosta runt 160 tusen kronor om någon var galen nog importera den till Sverige. Nu ser vi med glädje att den har tagit in sig på listan över världens bäst säljande elbilar (se ovan).

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 10 Responses to Mest sålda elbilen 2019

    1. Jan-Erik Sebestyen says:

      Om Mercedes, Volvo, VW och andra fossiltillverkare hade lagt ner pengar och engagemang på produktutveckling istället för tjatig marknadsföring skulle de förmodligen legat bättre till.

      De första platserna i listan beskriver nog rätt bra framtidens biltillverkare. Övriga kan hoppas på uppköp av någon som behöver produktionskapacitet.

      • Lars Holmström says:

        Tror det är mycket svårt med tanke på att minst 30% arbetar med förbränningsmotor, dvs mekanik och ska nu arbeta med elektriska motorer.

        Och vad har t e x BMW, utöver utmärkt motor och växellåda, att erbjuda bilintresserade?

    2. Jan-Erik Sebestyen says:

      Model 3 eventet i Shanghai finns på youtube Qouk4E64T-k – live nu.

    3. Filip says:

      Håller med om allt ovan och att Tesla är fantastisk!

      De slutsatser som dras om Mercedes EQCs försäljning i Tyskland håller jag dock inte med om. Jag är övertygad om att det inte är problem med efterfrågan. Håller inte med om att de andra bilarna är floppar heller. Mercedes har säkert marknadsfört den massor för att få en bra image men det är tydligt att Merca inte vill sälja sin bil. Lika med Bolt och Ampera-e.

      Audi E-tron är väl en något bättre bil totalt sätt kan tyckas än EQC. Framför allt kan den ladda klart snabbare men EQC drar klart mindre enligt Björn Nylands tester. Björn gillar EQC och det säger en hel del. Men efterfrågan på EQC som är något billigare borde vara ungefär likvärdig med E-trons, eller kanske hälften så stor eller kanske 1/3 så stor men mindre än så känns totalt orimligt. Om vi tittar hur det har gått för E-tron i Tyskland och Norge.

      Audi E-tron såldes i 3000 exemplar i Tyskland mellan Januari-September.
      Tesla model s såldes i 790 ex under samma period.
      Model x ännu färre

      Audi E-tron såldes i 5377 exemplar i Norge mellan Januari-December.
      Tesla model x såldes i 1966 ex under samma period.
      Model s ännu färre.

      Man kan diskutera varför E-tron säljer ungefär 3 ggr mer än Teslas motsvarande modeller. Tydligt är att Model 3 tar en hel del av Teslas andra modeller. Skulle E-tron finnas som en något mindre och klart billigare modell så skulle E-tron sälja sämre så klart. Model 3 har sålt mycket bättre än E-tron i båda dessa länder. Model s och x tar nog lite försäljning av varandra också. Audi har bara en bra elbil. En annan fråga man kan ställa sig är om model s o x verkligen är motsvarigheter till E-tron. Teslas modeller är klart dyrare. Men oavsett detta så är ändå E-tron en succé och EQC skulle nog också sälja bra om Mercedes bara ville (kunde?).

      • Jan-Erik Sebestyen says:

        Nu är det ju så att marknaden mycket snabbt är på väg att skifta över till smarta batterielbilar som gör det enklare och billigare att resa. Och då gäller det att vara med i matchen. De tyska bilföretagen snackar en himla massa men förmår inte åstadkomma någonting. Det räcker inte att få fram några enstaka elbilar, de måste göra om hur företag fungerar för att kunna lira i samma division som Tesla. Elon har skrivit om regler, det är bara att gilla läget. Kineserna har uppenbarligen förstått vad som har hänt eftersom de ansträngt sig till det yttersta att få Tesla produktion, och uppenbarligen R&D, till Kina. De vill verkligen lära sig hur det nya spelet fungerar.

      • UmeSverker says:

        Filip hur många Model 3 säljer Tesla i Norge ?

    Lämna ett svar