I går gissade vi hur det nya året kommer bli. Men förutom ett nytt år startade det även ett nytt årtionde nu. Vad kommer 2020-talet att bjuda på för nyheter och överraskningar? Låt oss stirra djupt djupt i botten av kristallkulan för att se om vi kan skönja något.
Avgasbilens död. Eller njae, det kommer finnas en del avgasbilar även om tio år. Om inget annat de som säljs i år kommer ju finnas kvar. Men ingen kommer vilja köpa några nya och folk kommer skämmas för dem ungefär som de skämdes visa upp tjock-TV-n för gäster när platt-TV slog igenom.
Privatbilens död. Fler och fler kommer sälja sin gamla avgasbil – och inte köpa någon ny. Istället kommer de självkörande taxibilarna att slå igenom. För en bråkdel av kostnaden av att äga en bil kommer man istället be en robotaxi hämta upp en och skjutsa en dit man vill. Först i de stora städerna, men sedan mer och mer även på landsbygden. Närliggande gårdar som går ihop och skaffar en egen robotaxi.
Biltillverkarnas död. De traditionella biltillverkarna kommer få svårt att hänga med i utvecklingen och kommer gå under den ena efter den andra. Vissa länder kommer försöka hålla sina bilfabriker över vattenytan, men utvecklingen kommer inte gå att stoppa. De som inte köps upp av kineser kommer gå under.
Kineserna kommer. De bilar som fortfarande kommer säljas kommer vara Made in China. Eller Indien eller Afrika. Med självkörande dator från Google i dem. De kan mycket väl ståta med ett europeiskt bilmärke på nosen men det blir bara för syns skull.
Tesla härskar. Deras självkörande robotaxis i rostfri plåt kommer ha mångdubbelt fler år i livslängd än konkurrenternas traditionella bilplåt och kommer därför kunna hålla mycket lägre priser. Dessutom kommer de vara de enda man kan spela populära spelet Blastar VR i medan man åker. Genom att köpa upp nerlagda bilfabriker kommer de expandera till alla kontinenter. (Och bygga en enkel slutmonteringsfabrik till och med på Antarktis enbart för att Elon Musk ska kunna säga att nu har vi fabriker på alla kontinenter.)
Elflyg och biobränsle. Regionalflyg går på el, interkontinental på biobränsle. Greta slipper åka båt. Vill man åka någonstans i Europa kommer man beställa en robotaxi med sovbäddar i. Somna i Stockholm vakna i Paris.
Solpaneler på alla hus. Solel blir billigare än alla andra energislag. Folk sätter billiga solpaneler på allt och skaffar hemmabatterier. I Sverige installerar man även Molecular Solar Thermal energilagring för att spara undan sommarsolens värme till kalla vinterdagar.
SpaceX öppnar Månbas Beta på månen. Som blir drömresmål nr ett, alla som vill skryta åker dit. Den stora Marsresan håller på att förberedas.
Neuralink. Stora flugan bland ungdomarna blir att skaffa hjärnimplantat som kopplar upp dem direkt till Wikipedia. Och Brainbook – Facebooks efterträdare som lyfter sociala nätverk till en helt ny nivå där folk delar med sig allt, dygnet runt.
Klimatet. Går det åt h-vete med.
Alltid roligt att spekulera om framtiden.
Avgasbilens död, i alla fall kommer inga nya fossilbilar att säljas i Europa 2029.
Privatbilismens död, tvärtom. Vi kommer åka robotaxi och ha fler bilar än någonsin.
Biltillverkarnas död, många kommer att vara borta eller helt omstöpta om 10 år. De vill uppenbarligen inte vara kvar.
Kineserna kommer, ja.
Tesla härskar som världens största bil och energiföretag, och Teslas princip att ha innovativ produktutveckling som sin kärnverksamhet (och inte en hobbyverksamhet förpassad till källaren) kommer att vara norm i alla företag.
Elflyg och biobränsle, ja.
Solpaneler på alla hus, jag fick mina paneler sista dagarna i förra årtiondet så detta är tydligen på G.
SpacX öppnar månbas, ja men inte öppet för turister.
Neuralink, ja för personer som verkligen behöver det såsom döva. Men inte som en kul grej, det är för farligt.
Klimatet (dvs vädret) kommer att vara lika som idag. Uselt.
Jag tror att avgashybriderna snart blir omkörda av elbilarna i försäljningsstatistiken.
Sen är jag kanske lite naiv och hoppas att man snart kan betala med bankkortet på alla de vanliga laddplatserna utan att hålla på med SMS, appar, Swish eller postorder-RFID-taggar. Kanske när Circle K och OKQ8 kommer med egna snabbladdare. Eller när det kommer automagisk identifiering av fordon när man stoppar i CCS-kontakten som Tesla har. Detta borde de fixa på tio år, nu har det gått åtta.