
Då det är strikt fotoförbud i fabriken är alla bilder i denna artikel tagna från Giga Berlins invigningsfest 2021
Jag har blivit inbjuden att besöka Teslas bilfabrik utanför Berlin. Tack vare min position som ordförande för Tesla Club Sweden har jag fått besöka fabriken varje år ända sedan den invigdes år 2021. Därmed har jag kunnat följa fabrikens utveckling, se vad som har förändrats med åren.
Stående intrycket från årets besök är “trångt”. Fabriken expanderar år för år, det börjar bli väldigt trångt i lokalerna.
Det kanske mest slående exemplet var gjuteri avdelningen där bilarnas bakvagn gjuts i ett stycke. När vi första gången besökte fabriken år 2021 stod det där tre enorma gjutugnar. 2023 hade antalet ökat till fyra. I fjol stod sex ugnar på plats och i år… kunde man inte ens räkna dem längre. Det var så trångt i gjuterihallen så man kunde inte längre få något överblick. Jag kommer ihåg när vi först besökte den enorma hallen år 2021, då stod det mesta av lokalen tom. Guiden berättade då att det fanns plats för sammanlagt nio ugnar. Nu är hallen fylld så till bristningsgränsen så jag skulle säga att det står minst nio ugnar där nu.
Även resten av fabriken har genomgått liknande utveckling. De i början väl tilltagna lokalerna har med åren allt mer fyllts av maskiner. Där det fanns stora mellanlager av delar för något år sedan står nu nya tillverkningslinor. De från början luftiga hallarna är nu knökfulla med maskiner.
Tesla har även investerat i att effektivisera förflyttningen av delar i fabriken. Förut ilade det runt massor av truckar lastade med komponenter – nu har många av dem ersatts med löpande band som transporterar dem uppe i taket. Det har inte enbart blivit mer trångt på fabriksgolvet, utvecklingen har skett i 3 dimensioner.
Det som inte har ändrat på sig -trots mångdubbelt fler maskiner- är hur Teslas bilfabrik låter. Det var dunk dunk överallt. Men inte från tunga maskiner – utan från tung tysk techno-musik! Teslas bilfabrik låter inte som en fabrik – utan snarare som ett gym eller party. “Uns-uns-uns-uns-uns” dunkade musiken överallt vi kom.
Nu när det börjar bli trångt i huvudbyggnaden har Tesla byggt flera andra byggnader bredvid, där de tillverkar elmotorer och batteripack. Det verkar som om de även håller på att flytta ut tillverkningen av bilsätena till en extern byggnad. Företaget har fått tillstånd för en enorm utbyggnad av verksamheten.
Medan de andra tyska biltillverkarna har krismöten och nedskärningar håller Tesla på att anställa fler personal. Volkswagen har aviserat planer på omfattande besparingar och överväger att minska arbetsstyrkan i Tyskland med tusentals anställda. Audi och Mercedes-Benz likaså. BMW försöker lösa situationen genom omskolning av personalen. Samtidigt har Tesla hundratals platsannonser ute.
Tesla har drygt 11 tusen anställda som jobbar måndag till fredag i treskift enligt det vi fått höra under besöket. Till tyska nyhetsbyrån DPA har fabrikschefen André Thierig sagt att de planerar att höja produktionsvolymerna under resten av året, för att kunna bemöta den växande efterfrågan från kunderna. “Vi har mycket goda försäljningssiffror och har därför reviderat våra produktionsplaner för tredje och fjärde kvartalet.” Förutom Europa har Teslas fabrik utanför Berlin även börjat leverera bilar till Thailand, Indien och Kanada.
Läs mer om fabrikens invigningsfest samt vårt tidigare besök där.
Pingback: Rekordkvartal för Tesla – Tesla Club Sweden