Audi har visat de första skisserna på sin kommande e-tron Quattro. Bilen som kommer att bli mellan Q5 och Q7 i storlek (och därmed logiskt borde komma kallas Q6, fast det är inte bekräftat än) kommer att visas upp på bilmässan i Frankfurt den 15:e September, men en del info om den har redan läckt ut. Så snart massmedia fått reda på att den kommer bli en elbil har de döpt den till “Tesla Model X dödare”… finns det någon anledning till oro?
Audi Q6 e-tron Quattro blir, precis som namnet antyder, fyrhjulsdriven. Den kommer att få tre elmotorer, en på framaxeln och två där bak. Namnet antyder inte så mycket mer, ty irriterande nog kallar Audi alla sina el- och laddhybridbilar för e-tron utan urskiljning. En så tydlig talande tecken på gamla fossilbiltillverkares inställning till elbilar.
Rykten säger att elmotorerna kommer ge ifrån sig 500 hästkrafter men det är inget Audi officiellt har presenterat än. De har heller inte publicerat några accelerationssiffror, batteristorlek eller mer. De har däremot stolt gått ut med att bilen kommer få 50 mils räckvidd!
Audi har gått i räckviddsfällan, deras jakt på lång räckvidd påminner om forna dagars megapixeljakt mellan digitalkameror. Kameror som skröt om 12 megapixlar, men som hade så dålig optik och så hård komprimering av bilderna så resultatet blev sämre än andra 8 megapixels kameror. Audi har nämligen problemet med att deras batteriers energitäthet är lägre än Teslas, så deras batteripack blir större.
För att kunna uppnå 50 mils räckvidd och få plats med alla batterier för det var de tvungna att göra Audi e-tron Quattro fyrsitsig. Ja, du läste rätt: en fyrsitsig SUV! Ja den kommer ju sälja bra.
Audi hade samma problem med sin (lika misslyckade) R8 e-tron: i sin desperat försök att kunna klämma ut 45 mils räckvidd ur bilen var de tvungna att stoppa in så stora batterier i den så man kan inte se bakåt på grund av batteripacket! Audi var tvungna att ersätta backspegeln med en videoskärm som visar bilden från en backkamera. Audi R8 har samma placering av batterierna som Tesla Roadstern hade, bakom sätena. Men medan Roadstern klarade 40 mils räckvidd redan 2008 utan problem med batteripackets storlek och bakåtsikt klarar Audi inte få till samma kombination ens idag.
Lång räckvidd i sig spelar dessutom ingen roll om du sedan inte kan ladda bilen. Audi har inga planer på något Europa- och världsomfattande nät av Superchargers där ägare snabbt kan ladda sina bilar. Tesla behöver egentligen inte ens ha mer räckvidd än 30 mil på sina bilar – vad ska man ha det till när nästa Supercharger är mindre än 20 mil bort?
Audi planerar lansera sin Q6 e-tron Quattro år 2018. Tills dess har Tesla sålt Model X i två år, även släppt Model 3 och kommer säkert vara på god väg att släppa Model Y (SUV-versionen av Model 3). För att Audi över huvud taget ska ha en chans mot dessa måste de genast avbryta utvecklingen av Q6 e-tron Quattro och börja om på nytt från början. Annars ser iaf inte jag hur en fyrsitsig Audi SUV för över $100,000 ska kunna tävla mot Teslas både billigare och rymligare bilar? Som dessutom kan åkas på gratis europasemester med?
Utan att antyda något kan vi bara konstatera att étron betyder bajskorv på franska.
TCS ett år sedan: Varför har Tesla så lång räckvidd?
För ett år sedan ställde vi frågan varför Tesla Motors elbilar har så mycket längre räckvidd än alla andras? Vi såg att anledningen inte enbart beror på Tesla Motors tekniska försprång – det är även sprunget ur företagens motiv till varför de öht vill bygga elbilar. Allt beror på en viss tabell.
Åjo, Tesla måste visst öka sin räckvidd, 30 mil(som du skriver ovan) räcker absolut inte. Att då åka 2 timmar, ladda 40 min(på SC), åka 2 timmar, ladda 40 min osv kostar på och har gjort att vår firma inte tillåter S70/S70D Teslor som tjänstebil. Det tar för mycket tid och sedan så är det för glest med SC, iaf om man åker mycket å kors å tvärs över Sverige. Sedan kostar de större batterierna för mycket, så just nu blir det inga Teslor alls hos oss. Hoppas Tesla ökar räckvidden till “riktiga” 60 mil och att Hyperchargern kommer tills model 3 kommer 2017/2018…Räckvidd, laddningsmöjlighet och laddningstid är alla viktiga.
Å sedan, jag fattar inte riktigt varför du häcklar ned andra tillverkares kommande bilmodeller, speciellt de tyska? Jag gillar den här siten, jag läser den nästan varje vardag, du skriver bra men idag blev jag inte lika nöjd med läsningen…
För det första: De allra flesta behöver stanna ändå efter 20 mil och om man inte egentligen behöver det så kan man passa på att jobba lite eftersom de flesta kan jobba på distans idag.
För det andra så är typ 80% av den sträcka man kör mindre än en laddning varpå de flesta laddar hemma med en fast kabel som tar sekunder att koppla in, dvs mycket färre laddstopp än bensinstationstopp.
För det tredje så börjar man ofta med ett fullt batteri och slutat med ett relativt tomt så om man åker Stockholm Göteborg så krävs bara ett laddstopp på typ en kvart.
Det är en Tesla Fan club sida. Klart att de pratar bättre om tesla än andra bilar. Det han skriver är ju sant. Denna verkar dock bli klart snyggare än den mer bulkiga model x däremot och förmodligen något lyxigare tysk känsla. Den som lever får se.
Men visst är längre räckvidd trevligt. Man vill helst bara ladda upp till 80%, kanske tom. 70% vid snabbladdning. Och så är det alltid trevligt att ha kvar typ 20%. Det är bra för batteriet. Då har man 50% som man gärna kommer drygt 20 mil på, i 130, på vintern, dvs upp emot 60mil nedc och tesla är snart där redan! En 90D ligger på 56mil NEDC!
Visst kan jag hålla med om att det var ganska tuffa ord och att artikeln inte direkt är till Audis fördel. Vi får dock inte glömma att Audi vart långt från först på bollen när det gäller eldrift och vi hade förmodligen inte sett något från dem om inte Tesla funnits. E-tron quattro är lång väg från att nå gatorna och att slå Teslas nuvarande räckvidd om några år är inte så svårt men just nu är det bara Tesla som har en bil på marknaden som kan ersätta en fossilbil för de allra flesta.
Bäste Claes vårat företag besöker leverantörer runt om i Sverige med Tesla model 60 och model 70D funkar utmärkt. Ni kanske inte får äta lunch eller gå på toaletten heller för att ert företag förlorar tid ?
Men så är det när man inte har en aning om vad man pratar om.
Har jag kränkt dig? 😉
Jag åker vid tjänsteresor 550 – 750 km på en dag, från kontor till kund. Drar Teslan runt 200 – 250Wh/km, iaf om jag håller 110 km/h på motorväg, så måste det laddas även om batteriet är fullt från start. Vid den kortare sträckan jobbar jag på plats samma dag så ja, lunchen blir oftast mindre än en halvtimme och pisspausen går fort. Två stopp blir oftast dryga halvtimmen så hur mycket extra tid måste jag då stå på de 1 – 2 laddningstillfällena(40 min för att få 20 mil motorväg) så att jag kommer fram till destinationen där jag ska jobba några dagar? Eller håller du 80 km/h i snitt? Du som vet vad du pratar om kanske kan upplysa oss mindre vetande om hur man ska ändra sitt beteende för att fixa mindre tidsförluster…?
Jag hoppas företaget Tesla har högre ambitioner än vad fanclubsidans medlemmar verkar ha! Jag vill ha en elbil och jag tror att Tesla kommer att bli ännu bättre så mitt hopp just nu står till model 3 och att SC:s blir fler och att laddningstiderna krymper ännu mer.
Kränkt ? nej inte alls. Men jag tror jag vet lite mer om model S funkar jämfört med en som bara läst och provkört.
Jag har kört 6000 mil på lite mer än ett år och har nästan aldrig behövt stå längre än 20 minuter för att nå nästa SC, oftast mindre. ( jag äter aldrig min lunch på 20 min, inte bra för magen.) Kör oftast bara 20 – 50 mil på en dag, jag har bokade möten längst vägen.
När jag är framme vid destinationen så laddar jag ofta 5 mil per timma på rödkontakt hos våra snälla leverantörer. Dessa möten kan ta en hel dag så batteriet är fullt för länge sedan när det är dags att åka vidare.
Men alla har vi olika förutsättningar och körmönster, 750 km per dag verkar mycket om man skall hinna jobba också, sover man inte kan man ju köra på natten och jobba på dagen, men det kanske är olagligt ? 😉
Kör oftast till ett ställe, men ibland blir det 200 – 500 km redan nästa dag. Får då jobba kväll så att jag kan resa vidare dagen efter… Vet inte hur reglerna för dygnsvila lyder!? 😉
Nåja, men vad ger 20 min vid en SC som bäst? Den laddar ju snabbare från “tomt” än vid halvfullt batteri..Enligt vad jag läst här så snittar en Tesla 200-250Wh/km, så om man har en S70 som är fulladdad så har man förbrukat ca 45kWh efter 20 mil i motorvägsfart. Ska jag 20 mil till så får jag antingen slå av på takten eller ladda i ca 40 min, eller räcker 20 min? Trodde laddkurvan “slackade” betydligt från 25kWh upp till 70kWh…
Sen blir man lite nyfiken vad är det för företag som du jobbar för ?
Medicintekniskt företag, livsuppehållande utrustning…
Livsuppehållande hmm, då har du inte presenterat Tesla på rätt sätt för styrelsen. Tesla är ju den klart säkraste bilen på marknaden och vilken styrelse vill inte värna om sina säljare ? Sen borde du be om kortare körpass och längre luncher och då är saken biff med laddningstider och hälsan !
Men snåla inte ta en fullmatad 90D så har du gott om kW att förbruka och betöver inte köra lagliga 110 heller för den delen om du inte vill.
Så är det lasaretten du besöker och de har ju mängder med el minst 32A och även reservaggregat om det kniper.
Diggar Tesla mycket, men jag kräks lite på din syrliga journalistik. Så extremvinklad och negativ mot allt utom Tesla.