Svenska biltidningen Auto Motor & Sport har i sitt senaste nummer utsett Sveriges körgladaste bilmärke. Tesla förstås.
De har bett tusentals bilägare att sätta betyg på sina bilar. Teslaägare gav 96.5% i snitt för körglädje – Porsche som kom på andraplats hamnade på 95.3%. BMW har halkat ner från fjärdeplats år 2000 till niondeplats i år. De gamla anrika biltillverkarna blir alla brädade av nykomlingen.
Dessa siffror kan mycket väl vara förklaringen till de där andra siffrorna – att Tesla säljer fler ex av sin enda bilmodell i Sverige än Porsche gör av alla sina modeller tillsammans!
Inte nog med att Tesla Model S har insane, ja snart ludicrous acceleration, dess väghållning är också surrealistisk! (Något som färre biltidningar skriver om än de där sekunderna till 100.) Det handlar inte längre om att provocerar man bilen så griper antispinn, antisladd och antiidiotförar-funktionerna in på en bråkdel av en sekund – det händer ju öht ingenting! Ingen liten släng av bakvagnen ens. Låga tyngdpunkten gör också sitt till att få bilen som klistrad på vägen. Och allt detta inte i en klaustrofobisk liten tvåsitsig extrembil som skaver runt axlarna utan i en spaciös 5+2 sitsig familjebil med enorma lastutrymmen!
Amerikanska motsvarigheten till Råd & Rön, Consumer Reports har testat Tesla Model S väghållning:
Fossilbilarna blir dessutom trängda av bestämmelser från alla olika håll. Audi, BMW, Mercedes mm börjar snåla på bensintankarna i sina nya bilar – mindre bränsletank betyder lägre vikt därmed lägre förbrukning. Gamla Audi A4 tex hade 61 liters bensintank – den nya har endast 40. Och fossilsoppan man ska hälla i tanken blir också dyrare och dyrare. Regeringen aviserar att bensinskatten kommer höjas inte med 44 utan 48 öre (plus moms) nästa årsskifte. Inga ljusa framtidsutsikter precis.
Motsatsen till körglädje är väl körsträcka. Allas vår Bjørn Nyland har satt nytt världsrekord när han kom 728.7 km i en Tesla Model S P85D på en enda laddning:
Grattis!
Det var inte bjørn’s bil utan hans kompis. Hans ä ju röd å det ä en p85 eller p85+ 😉
“sin Tesla” bytt mot “en Tesla” 🙂
I ärlighetens namn måste man erkänna att Tesla S är en låg ganska obekväm sportbil. Precis som en sportbil “ska vara” antar jag.
Men det är inte kul att ha håret skavande mot biltaket, alternativt sitta snett så att huvudet sticker upp under glasluckan, alternativt luta sätet så långt ned/bak att man knappt når ratten.
Och, jag är bara 194 cm lång! Hur gör alla andra, är ni pyttesmå eller tar ni lidandet på körglädjekontot?
Tacka vet jag vår BMWi3, där finns det förarspace!
Öhh, har du försökt sitta i baksätet på valfri sportbil – eller BMW i3 för den delen?
Alltså utan att behöva såga av dig benen först?
Tesla Model S vinner alla utrymmesjämförelser lätt mot valfri sportbil (och tom många “vanliga” bilar också)
Är traditionalist. Föredrar till vidare att sitta i förarframsätet när jag kör, sportbil eller ej.
Faktum är att de hjälpsamma säljarna både i Täby och i Väsby ivrigt försökt att ställa in förarstolen så att jag skulle få plats. De lyckades inte.
Ja, någon italienare kan ha varit framme för sådär 150 år sedan. Vem vet ;-)))
Lång italienare? 😉 (Jag känner två stycken dito som är långa där över-/underkropp har andra proportioner än andra, dvs de har också svårt med vissa bilmärken)
Det jag håller med om är att baksätet på Tesla model S är mindre bra och många gånger medför takkänning, och det med folk som endast är dryga 170 cm. Frillan på mig stryker takinredningen om jag sitter normalt. Det gör den inte i en BMW… 😉
Hur är egentligen en Tesla model S jämfört med en fläskig Volvo V70 i körkänsla å så? Är det milsvid skillnad eller? Finns det något Volvon känns bättre i?
Det är milsvid skillnad. Inte ens på samma planet så att säga. Något Volvon känns bättre i? Hmm… husvagnsrally? 😉
Volvon är nog tystare vid högre farter. Iaf en s80. Eventuellt är den mindre stötig men det beror nog på att jag bara kört tesla me lågprofilsdäck. Annars är nog resten till Teslas fördel.
Jag håller med om att Tesla är en fantastisk bil. Det finns ingen bil jag vill ha i närheten så mycket som en model s, men det är ingen sportbilväghållning. Jag har kört den tre gånger och den är inte i närheten av den porsche 944s2 från 80-talet som jag kört mycket. En bil som är 30 år nyare borde kunna knäcka porschen med hästlängder men vikten gör sitt. En 944 väger 900kg mindre än en model s…
En sjusitsig (de 2 bak är visserligen för barn) familjesedan som åker ifrån de flesta och tankar gratis.
Som dessutom är supersnygg. Vilken bil slår det.