Mycket har hänt sedan Tesla lanserat sin autopilot för sådär fem år sedan. Nya hård- och mjukvaror har avlöst varann och systemet har blivit mer och mer avancerad med tiden. Dagens autopilot kan så mycket mer än den första. (Som tedde sig som rena miraklet på den tiden.)
Ibland är det stora förändringar som kommer med de nya programvaror Tesla trådlöst, gratis skickar ut till alla sina bilar, ibland små nästan omärkbara.
Som att autopiloten nuförtiden placerar sig sidledes i filen. I början körde den robotaktigt alltid exakt i geometriska mitten av filen. Nu kör den mycket mer “mänskligt”. Jag märkte det senast i går. Trefilig motorväg, jag ska köra om en långtradare som åker i ytterfilen. Eller jag och jag. Allt jag gjorde var slå på blinkersen, bilen gjorde resten med filbyte och allt. I USA skulle jag inte ens behövt blinka.
Långtradaren var ganska nära streckade linjen mellan oss. Då märkte jag att Teslan placerade sig inte i mitten av filen utan till vänster, nära nästa fil bara för att hålla “behörigt avstånd” från långtradaren. Så mycket till vänster man kunde utan att korsa till nästa fil, precis som en människa skulle gjort. Ända tills det närmade sig en bil i innerfilen också och skulle köra om oss (ja, jag vet. Det händer ibland att till och med jag blir omkörd 😉 ). Då svängde Lyza som min Tesla heter tillbaka till mitten av sin fil, på lagom avstånd från både långtradaren på ena sidan och Audin som hade extra bråttom på andra.
Medan folk fortfarande efter fem år undrar om autopiloten verkligen kan framföra bilen säker har Teslas ingenjörer kommit till sånt finlir som var bilen ska placera sig inom filen den ska följa.
Lite senare hamnade jag i kö. Autopiloten höll som enda bil i kön vettig bromsavstånd till bilen framför. Plötsligt svajade den till, drog åt höger i filen. Jag skulle precis greppa tag i ratten när jag såg motorcyklisten som kom körandes mellan filerna och som autopiloten lämnade plats för.
Ja jag får erkänna: när bilen överraskar mig så där brukar jag klappa skärmen på ovankanten och säga med fånig vovve-röst “duuuktig bil” 🙂
Fortfarande alldeles för mycket spökbromsningarna och aktiveringsjobb av piloten. Kolla på Kia tex aktivera piloten en gång och när den hittar linjerna aktiverar den automatiskt piloten och återaktiverar automatiskt efter ev ingrepp eller linjebortfall utan pling-plong ljud vilket är bättre och något Tesla borde förbättra.
Förbättringen stavas FSD.
Märker ingen skillnad på det, om du menar senaste AP med FSD som för tillfället endast innebär navigering med autopilot om jag inte missat något. Min erfarenhet kommer ifrån AP 1 & 2 med FSD.