Bankörningstips Tesla Model 3

Fler och fler får upp ögonen för vilken kapabel banracingbil Tesla Model 3 faktiskt är. Efter förra veckans artikel om Tesla Model 3 som bankörningsbil har vi fått kontakt med flera som håller på att modifiera sina Tesla Model 3. Nedan artikel är hämtad från Stefan Stjernelunds blog på smog.nu där han delar med av sina praktiska råd till folk som vill banpreppa sin Tesla Model 3. Vem vet, kanske till nästa säsong har vi fått ihop tillräckligt med bilar för ett helt eget svenskt Tesla-race?

M3Pracing

Dagens artikel är skriven av vår medlem Stefan Stjernelund, känd som Groda på forumet. Originalartikeln kan du läsa på blog.smog.nu

Inom vissa kretsar har sanningen etablerats att en Tesla är mest en gimmick som kan accelerera rakt fram väldigt fort men varken kan svänga eller klarar av att köra på bana p.g.a. att batteriet blir för varmt. För Model S så finns det en viss del sanning i det hela (iallafall innan generation plaid), men Model 3 är en bil som har potentialen att bli en riktigt bra banracer, och då speciellt Model 3 Performance med sitt fantastiska Track Mode. Jag skulle till och med sträcka mig så långt som att påstå att Model 3 kan vara en av de mest nybörjarvänliga bilarna som finns för den som är sugen på att ge sig ut på en racerbana med bil för första gången.

Att komma ut på en bana behöver inte alls vara särskilt komplicerat. Det finns en mångfald av organisatörer på våra olika banor som erbjuder track days och prova-på-licens så att man snabbt och enkelt kan få köra med egen bil.

Din första bandag

För de flesta gatbilar, och specifikt även för Tesla finns det dock ett antal saker att tänka på då bilen som den levereras från fabrik inte riktigt är “ready to race”. Jag tänkte gå igenom lite saker som förhoppningsvis ska göra det lite enklare och eventuellt kännas lite mindre skrämmande att komma igång.

Den första sanningen som gäller med ett fåtal undantag är att gatbilars bromsar är underdimensionerade för bankörning. Det innebär att det fort blir jättevarmt och efter ett tag blir det svårt att bromsa. Samtidigt – om man aldrig kört förut så kan det kännas lite jobbigt att börja byta grejer på bilen innan man ens provat på att köra på bana.

Min rekommendation är att man åtminstone byter bromsbelägg och bromsvätska redan innan första gången, men om man bara vill känna på det lite kan man åka ut med bilen som den är, men då tänka på följande:

  • Kör väldigt korta pass. Vi pratar om högst 3-4 varv på en normal svensk bana. Självklart beror det på hur aggressivt man kör.
  • På partier med långa inbromsningar (t.ex. efter en lång raka), bromsa bilen halvvägs ner i fart, låt bromsarna vila någon sekund, och bromsa sedan ner resten. Detta är för att lite grann motverka temperaturer som skjuter totalt i höjden.
  • Åk inte och fegbromsa – bromsa kort och hårt.

Om man inte tar det försiktigt och kör för länge och intensivt så kan ett par saker hända:

  • Speciellt troligt med originalbromsvätska så börjar vätskan att koka, vilket får pedalen att bli svampig och du tappar bromsverkan. I värsta fall kan du trampa bromspedalen i botten utan att något händer. Om detta sker vid fel tillfälle, och speciellt med en ovan förare så kan din första track day då bli dyrare än planerat.
  • Alternativt kan beläggen bli överhettade och tappa friktionen mot bromsskivan. Du känner då istället att du inte får någon bromsverkan trots att du trampar hårt på en stum pedal.

Sammanfattningsvis: Lyssna på bilen. Om du känner att bromspedalen börjar ändra karaktär, sakta ner, ta ett avkylningsvarv där du helt försöker undvika att bromsa, vilket är ganska lätt med en elbil med stark motorbroms (men kör ändå så snabbt det går utan att bromsa för att maximera vinddraget). Ta sedan gärna en paus och låt bilen vila lite och svalna ytterligare.

Jag kan tillägga att avkylningsvarv med en Tesla Model 3 Performance kommer att kyla bromsarna mycket mer än en icke-Performance, då bromskylningen är så mycket bättre. På så vis kommer en Performance vara redo för action igen ganska mycket fortare än sina syskon SR och LR AWD.

Nu är ju tanken inte att skrämma upp dig i onödan – Förutsatt att du följer dessa enkla inledande råd att ta det försiktigt och anpassa dig efter materialets begränsningar så är det egentligen inte så komplicerat.

Innan du åker till banan

Innan du beger dig till banan finns det några saker man kan tänka på för att potentiellt förbättra upplevelsen när du väl är där.

Jag rekommenderar t.ex. att man skruvar bort de främre stänkskydden. Dessa är väldigt hårda, och vid aggressiv körning och ojämnheter i vägen riskerar dessa att slå i backen, vilket inte alls känns bra när det händer, förstör stänkskydden, och riskerar att göra åverkan i det främre fästet i hjulhuset.

Stänkskydd efter ett besök på Nürburgring.

Stänkskydd efter ett besök på Nürburgring.

Nu vet jag att nästa råd inte känns så attraktivt för vissa (för vem vill ens erkänna risken att man kan köra av?), men montera gärna bogseröglan fram på bilen. På så sätt om det skulle vara så att du kör av och av någon anledning inte kan ta dig loss, så underlättar det extremt mycket för banpersonalen om öglan sitter där. Du kan då snabbt bli lossdragen och förutsatt att inget allvarligt hänt kanske dagen inte ens är förstörd. Men att i det läget, kanske lite virrig och chockad av att ha gjort sin första avåkning, börja jiddra med att lirka loss ett täcklock och skruva ditt en bogserögla är något man gärna slipper. Det uppskattas också av banpersonalen att man är förberedd så att situationen kan hanteras så snabbt och smidigt som möjligt, och tiden för gul- eller rödflagg minimeras.

Bogserogla

En duktig pojke har satt på bogserögla innan det bär av till banan.

Ett annat tips som verkar uppenbart, men inte alls är det – Töm bilen! Dubbelkolla att det inte ligger någonting onödigt någonstans. En liten penna i ett dörrfack, eller en plastflaska undanstoppad i mittkonsolen blir snabbt ett irriterande störmoment när det börjar svängas ordentligt. Dessutom är det ju onödig vikt! 🙂

Filma gärna din upplevelse. Själv använder jag GoPro som jag tycker är fantastiska kameror för att fånga actionupplevelser. Deras skakkompensering fungerar perfekt i banracingsammanhang och ger oslagbart resultat. Med en Tesla får du såklart ut dashcam-video, men den är inte att jämföra i kvalitet. En rekommendation är dessutom att montera kameran så att du får med hastigheten i bild. Det är ganska enkelt på en Tesla och ger mervärde för filmen.

Det är också jättebra om man har med sig en lufttryckmätare till däcken. Det finns billiga att köpa på Jula/Biltema m.m. och bara man kollar hur den mäter jämfört med en seriös mätare så kan man använda den för att enkelt justera ned lufttrycket på plats. När du åker till banan ska du ha högt lufttryck, så att du inte slösar elektroner, men när du kommit fram blir situationen en annan, vilket vi ska diskutera längre ner.

En sak till vad gäller hjulen – om du kör originalhjul och har aerokåpor på eller liknande, lämna dem hemma. Vi vill inte stänga in värmen i bromsarna!

Sista rådet kanske är uppenbart, men åk till banan med så hög laddning det går! Om det är möjligt, stanna på närmaste ställe och toppa upp. Elektronerna kommer flyga ur bilen fortare än du kunde föreställa dig.

Denna graf är ganska beskedlig för banåkning och inkluderade även lite långsamma sträckor.

Denna graf är ganska beskedlig för banåkning och inkluderade även lite långsamma sträckor.

Vid aggressiv körning är det inget konstigt att se värden över 1000 Wh/km, men bli inte förvånad om du ser över 800 Wh/km även för en nybörjare (dvs över 5 ggr nominell förbrukning).

Just laddning kanske är den största akilleshälen för elbilar på bana. Det finns sällan smidiga snabbladdare runt hörnet från banan, och åtminstone Tesla Model 3 tappar ganska mycket prestanda med sjunkande laddning i batteriet, så räkna med att det går markant långsammare vartefter du gör pass.

På banan

När du kommit till banan och löst all byråkrati för att få din track day-lapp till bilen och förararmband så är det dags att förbereda bilen för att åka ut på banan.

M3Pracing

Det första att tänka på är återigen – Töm eller förankra allt! Du har säkert trots allt behövt ta med dig en viss mängd prylar, och om du vågar/hittar ett säkert ställe så är det bästa om du kan ställa av det någonstans utanför bilen. Men om det inte går, försök att få grejerna fast. Frunken kan ibland vara det bästa stället att använda.

Det andra man inte får glömma är däcktrycket. Åker du till banan med 3 bar i däcken och kör ut med detta så kan du inom kort ha 3,2-3,5 bars tryck, vilket gör att du kommer åka omkring som en hal tvål och ha en mycket dålig upplevelse.

Vad som är lämpligt däcktryck är ingen trivial fråga, men överlag kan man sammanfatta det med att man vill ha så lågt tryck som möjligt, men inte så lågt att däcksidorna viker sig i svängar. Ju bredare och lägre profil på däcken man har, desto bättre möjligheter har man att åka med lägre tryck, vilket kommer att förbättra väghållningen. Även att sänka bilen med sänkningsfjädrar och ökat negativ camber (lutning på hjulen) förbättrar möjligheterna för lågt däcktryck.

Om man i ena änden kollar på en sänkt bil med breda gatdäck med låg profil och i andra änden har en bil med 18″ originaldäck så kommer lägsta möjliga varmtryck ligga någonstans mellan 2,3-2,7 bar. Detta kan inte tas som en absolut sanning då det dessutom beror på fabrikat med mera, men borde kunna tjäna som en riktlinje.

Den uppmärksamme läsaren noterar att jag skrev varmtryck ovan. När du mäter dina däck innan första passet så kommer luften i däcken vara ganska sval. Vid ett eller ett par pass hård körning kommer temperaturen i däcken vara markant varmare, vilket gör att däcktrycket ökar. Räkna med att däcktrycket kommer att gå upp mellan 0,2-0,5 bar när dom blir varma beroende på hur hårt man kör. Detta innebär att man brukar åka ut med ett däcktryck som ligger något under vad som är lämpligt, och sedan efter första passet bör man också dubbelkolla och troligen släppa ut ytterligare tryck för att slippa ligga på för högt tryck och tappa grepp, ofta med ökande understyrning/sämre turn-in som följd.

För de som inte vet är det väldigt enkelt att släppa ut luft ur ett däck. Du kan använda en nagel, men lite bekvämare är en nyckel eller skruvmejsel som du helt enkelt trycker mot den lilla piggen i mitten på ventilen så pyser det ut.

För er med en Model 3 Performance, aktivera som ett sista steg Track Mode. Ställ gärna om kartan till satellit-vy så blir det enklare att long-pressa ut en start/mål-linje på rätt ställe. Vad gäller övriga inställningar så rekommenderar jag generellt att sätta stability control på -10 och front/back bias 30/70-40/60. Men om man är väldigt rädd för överstyrning så kan man börja lite mer konservativt bara för att känna på det, kanske till och med bara lämna alla värden på neutralt. Jag rekommenderar inte att köra din första track day på blött underlag, men om det är så det blev, så kan det vara bra att inte flytta kraftdistributionen bakåt, och låta stability control ligga kvar.

Första varven

Nu är det äntligen dags att åka ut! Kom ihåg att slå på kameran om du har en sådan i bilen. Försök komma ihåg allt vad arrangörerna sagt på förarmötet, speciellt vad gäller omkörningsregler och hänsyn.

Jag vet att det kan vara svårt första gångerna man är på en bana, men försök hålla god uppsikt bakåt. Om en bil kommer ifatt dig beror det på att den är snabbare, vilket gör det mycket lämpligt att släppa om den. Det finns dessutom inget som stör koncentrationen för en nybörjare på bana så mycket som att veta att dom har en bil liggande i bakhasorna. Men:

Bara för att du ska släppa om en bil, bromsa inte eller sakta ner, utan se bara till att åka lite långsammare, blinka och gå åt sidan, så att passeringen kan ske smidigt. Annars riskerar du att hamna i onödigt låg fart och bli en bromskloss till flera bilar. Ju långsammare du kör, desto mindre tid kommer du ha att koncentrera dig på vad som händer framför dig, så på sätt och vis är det svårare att köra långsamt än snabbt.

Eftersom du eventuellt inte är van med att bromsa väldigt hårt, och inte har perfekt koll på hur väl du kan få stopp på bilen så rekommenderar jag att du håller ordentliga avstånd till bilar framför dig inför inbromsningar, speciellt sådana efter t.ex. en långraka. Har man en bil med bra bromsar framför sig så kan det ibland snabbt bli väldigt stressigt om man ser att man inte klarar av att bromsa in sin bil lika effektivt som bilen framför. Det kan sluta i en påkörning bakifrån och en väldigt obehaglig konversation med den andra bilägaren.

Det kanske blir mycket förmaningar här, men någonting du absolut inte får glömma är att ha kul! Det är en mäktig känsla att få framföra sitt fordon där gränserna för hur fort det går bestäms endast av dig själv. Kör dock inte över din egen förmåga och ta hänsyn till dina bankompisar för att garantera att du åker hem med ett leende.

Hemma igen

På väg hem så glömmer du såklart inte att åka in till närmaste ställe som har luft och fylla upp däcken till körekonomitryck igen. En sval morgon efter kan det annars se ganska platt ut.

Nu när du sedan varit på din prova-på-track day för första gången är du förhoppningsvis jättetaggad att komma ut på bana igen. Andra gången du kommer ut på bana kommer det dock gå mycket fortare. Man gör extremt snabba förbättringar precis i början på sin bankarriär. Jag rekommenderar därför starkt att man gör en åtminstone basic uppgradering av bromsarna innan dess. Detta kommer inte lösa värmeproblemet, men kommer att skjuta upp det lite grann och typiskt göra det mindre allvarligt i karaktär (mindre risk för kokande vätska, belägg som inte tappar verkan lika fort av värmen). Du kommer fortfarande att få köra korta pass med mycket vila, men kan säkert dubbla antalet varv per pass, beroende på hur aggressivt du kör. Jag kommer i nästa inlägg gå igenom lite uppgraderingsalternativ för bromsar, och sedan nämna även lite andra möjligheter till uppgraderingar, om man vill börja kolla på sådana.

Avslutning

Det blev ett hyfsat långt första riktiga inlägg (även om jag försökt hålla igen med detaljerna), men om du kommit ända hit ner hoppas jag att det har innehållit lite värdefulla tips till dig som förbättrar chanserna att du kommer ut på bana med din bil, och att chanserna att du får en positiv upplevelse ökat. Jag tar gärna emot feedback och tips på om jag blivit för långrandig med något eller om du tycker att något saknas, eller om du har några andra tankar du vill dela. Tack för denna gång!

BararmBanpreppning – Läs även Stefans blogginlägg om vilka modifieringar du kan göra på din Tesla Model 3 för att omvandla den till en riktig bankörningsbil.

Han kommer fylla på med fler matnyttiga blogginlägg fyllda med tips på blog.smog.nu


M3P_trackTCS förra veckan: Tesla Model 3 som bankörningsbil

I förra veckans artikel berättade vår medlem Daniel Azzarri (dstr) hans planer på hur han ska modifiera sin Tesla Model 3 till att bli en riktig banracer.


Med så många Teslaägare som har börjat bygga om sina bilar har vi på Tesla Club Sweden nu smått börjat planera för en bandag nästa år. Har du en Tesla du har modifierat eller planerar att göra det? Hör av dig till oss! Vi kommer även erbjuda folk med omodifierade Teslor att testa på åka några varv på en riktig racingbana. Mer detaljer nästa år.

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • One Response to Bankörningstips Tesla Model 3

    1. Mockasin says:

      Vad kostar det att köra på bana? I form av däckslitage, bromsbelägg osv?

    Lämna ett svar