Det har kommit så många positiva nyheter om Tesla på en och samma dag att det var allvarligt svårt att välja rubrik till dagens artikel.
Största nyheten för oss i Europa var nog ändå att Tesla Model 3 har varit den bäst säljande bilmodellen i Europa i September. Inte elbil – bilmodell över huvud taget! Det levererades fler Tesla Model 3 till europeiska kunder än någon annan bensin- eller dieselbilmodell. 24 591 Tesla Model 3 levererades till 26 europeiska länder, tvåan Renault Clio kom långt efter med 18 264 bilar. Och innan Teslas gigafabrik utanför Berlin ens har kommit igång har det redan levererats fler Tesla Model Y än Volkswagen ID.3.
Vi måste dock vara tydliga med att rekordet beror på Teslas kvartals-leveranser. I början-mitten av varje kvartal tillverkar Tesla bilar i sina amerikanska och kinesiska bilfabriker som sedan skeppas över oceanen till oss och levereras sista månaden i kvartalet till kunderna. Efterföljande två månader, tills nästa båtlast anländer, levereras det betydligt färre bilar. Det är därför vi var tredje månad kan rapportera om rekordförsäljning – och månaden efter brukar Teslaskeptiska medier rapportera om “rasande försäljningssiffror”. Vi hoppas få en mer jämn leveranskurva när Teslas europeiska fabrik startar nästa år.
Samma pressrelease från JATO presenterade dock även mer långsiktiga trender. Som att andelen elbilar som säljs i Europa ökar för varje år – på framför allt dieselbilarnas bekostnad. 23% av alla bilar levererade i Europa förra månaden var elbilar. En imponerande siffra med tanke på alla syd- och östeuropeiska länder som ingår i statistiken där elbilar inte alls har fått samma genomslag (än) som i Sverige och Norge.
Detta var kanske en bidragande orsak till att Tesla aktien passerade $1 000 i måndags. (Passerade med råge dessutom, slutpriset blev $1 024.86, en uppgång på 12.66% på en enda dag!)
På grund av ökade aktiekursen har Teslas marknadsvärde nu passerat en biljon dollar. Tusen miljarder. Som jämförelse ligger tvåan Toyota på $240 miljarder, Volkswagen på $150 miljarder… och Volvo cars börsintroduktion siktar på ynka $18 miljarder. Tesla har dock fortfarande en bra bit kvar till Apple på 2.5 biljoner och Microsoft på 2.1 biljoner. Sveriges bruttonationalprodukt ligger förresten på $537 miljarder.
Mest uppmärksammade nyheten (och nog den som boostat Teslas aktiekurs mest i måndags) var dock att biluthyrningsfirman Hertz ska köpa 100 000 Tesla Model 3 innan slutet av 2022. Deras kunder ska kunna hyra Teslor i USA och “utvalda europeiska städer”. 20% av företagets bilar kommer att utgöras av elbilar nästa år. Hertz ska även installera laddstolpar och snabbladdare i 65 marknader nästa år, 100 året därpå. Bilar har redan börjat anlända till företaget och kunder ska kunna börja hyra dem från och med november.
Att Tesla nu får sälja 100 000 Tesla Model 3 SR+ bilar är ju trevligt. Dessutom fick Hertz betala listpris för bilarna, fick inte ens någon mängdrabatt. Men affären handlar om så mycket mer än de hundratusen bilarna.
Till att börja med står det “an initial order of 100,000 Teslas” i pressreleaset från Hertz. Dessa hundratusen bilar är alltså bara början, en första beställning. Hyrbilsbranschen är dessutom extremt konkurrensutsatt. Satsar en aktör på elbilar kommer de andra också att följa efter.
För Tesla innebär ordern förutom inkomsterna från försäljningen även massor med gratisreklam. Hertz har redan börjat visa reklamfilmer där de annonserar att deras kunder ska kunna hyra Tesla bilar. Tesla behöver inte satsa på TV reklam – deras kunder gör det åt dem!
Dessutom kommer nu miljontals människor uppleva hur bekvämt det är med elbilar. Enklaste sättet att sälja elbilar har ju varit att få folk att provköra dem. Dessa hundratusen bilar kommer agera som provkörningsbilar för miljoner med kunder – utan att det kostat Tesla ett enda öre (tvärtom får de betalt för bilarna). Miljoner med kunder kommer uppleva hur tysta och snabba Teslas bilar är. Vi som har testkört vet ju alla att ens gamla bensinbil känns plötsligt som ånglok efteråt, man undrar om den är trasig när den skakar och vibrerar när man kör. Hertz hyrbilar kan komma locka hundratusentals nya kunder till Tesla.
Hertz har skapat utförliga informationssidor om Tesla Model 3 och dess fördelar. Allt ifrån hur man öppnar dörren till hur man laddar den. (Hyr du innan 31 januari i USA ingår gratis laddning i hyran.) Väldigt bra sidor inte enbart för Hertz-kunder utan även alla presumtiva Tesla-köpare. Är det någon som vill lära sig mer om Model 3 kan man med fördel tipsa dem om Hertz informationssidor. Tesla bara tackar och tar emot.
Värt att veta är att företaget Hertz har lidit enormt under pandemin, inte många som ville hyra bil då. De höll på att gå i konkurs men räddades av nya investerare – som tog sitt beslut delvis pga Hertz elbilsplaner. Företaget sägs ha 700 000 bilar som byts var 13:e månad. Genom att byta till elbilar hoppas de nog kunna minska på servicekostnaderna och kunna behålla varje bil längre.
Roligaste uttalandet i samband med affären gjordes av Hertz VD Mark Fields. Ja, samma Mark Fields som innan dess var VD för biltillverkaren Ford. I en intervju med Bloomberg sa han: “Tesla är den enda tillverkaren som kan tillverka elbilar i stor skala.”
Ja han borde ju veta.
Apropå, avdelning udda historiefakta angående 1800-talsgenierna som namngav företagen Hertz och Tesla: Heinrich Hertz upptäckte elektromagnetiska vågor, upptäckten som sedan la grund till Nikola Teslas transformatorer och elektriska motorer. De var samtida, Tesla endast ett år äldre än Hertz. Så träffades de två någonsin i verkliga livet? Ja faktiskt, år 1892 åkte Tesla till Bonn och träffade Hertz. Detta var efter att Tesla hade publicerat sina patent och själv blivit en erkänd uppfinnare, men han hyste stor respekt för mannen vars forskning många av hans uppfinningar baserades på. Till Teslas bestörtning var dock Hertz väldigt tvär och avvisande mot honom när de väl träffades. Det var först senare samma år som Hertz diagnostiserades med en allvarlig infektion som gav honom svår migrän. Han dog två år senare under en misslyckad operation som skulle lindra hans besvär.
Apple och Microsoft är värda biljoner dollar, inte biljarder.
Tack ändrat!
Det är 2021 nu. Att det bara finns en elbil på topp 10 av de mest säljande bilmodellerna är inte en god nyhet, det är en katastrof. Även om den enda elbilen ligger i topp.
Dock väljer svenska Hertz Polestar framför Tesla.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20211027/darfor-nobbar-svenska-hertz-tesla-dealen/