Det är dags att byta

VWsave

“Att köra en förbränningsmotorbil kostar upp till 50% mer jämfört med en elbil! Tidningen Autozeitung räknade ut, med hänsyn till alla kostnader:

Att köra #VW Tiguan kostar cirka 30% mer per kilometer än ett ID.4. En kilometer i #Audi Q5 kostar cirka 40% mer jämfört med en Q4 e-tron. Och att köra #Skoda Kodiaq är cirka 50% dyrare per kilometer jämfört med en Enyaq!

Det är dags att byta.”

Att elbilar är billigare att äga än bensin- och dieselbilar inses av allt fler människor. Men ovan bild och ovan citat kommer ändå från en ganska oväntad källa: inlägget på LinkedIn är skrivet av Herbert Diess, koncernchef för världens största biltillverkare!

HerbertDiess

Förutom Volkswagen ingår även Audi, Skoda, Seat, Cupra, Lamborghini, Bentley, Porsche och Ducati i koncernen Herbert Diess styr vilket gör honom till chef för världens största biltillverkare. Hans ord väger extremt tungt i bilvärlden. Och nu medger till och med han att elbilar inte enbart blir billigare för varje år som går, utan de är redan idag mer lönsamma för kunderna än hans företags bränsledrivna alternativ!

Tittar vi på tabellen ser vi att de som köper en Volkswagen ID.4 kan spara uppemot €50 i månaden än om de skulle köpt dieseldrivna alternativet VW Tiguan. Köper man eldrivna Skoda Enyaq kan man spara €100 i månaden mot dieseldrivna alternativet Skoda Kodiaq. Och eldrivna Audi e-Tron kan bli €84 billigare per månad än dieseldrivna Audi Q5. Inklusive skatt, värdeminskning, försäkring, bränsle med mera.

Genom att lista besparing vid 1000 respektive 2000 mil per år visas även att elbilen blir en bättre affär ju mer du kör den. (Och att av någon anledning kostar det mer att försäkra en elbil än motsvarande avgasbil? Ganska konstigt med avseende på elbilens lägre underhållskostnad.)

Siffrorna Herbert Diess citerar gäller de tyska priserna. Men företaget LeasePlans nypublicerade undersökning visar att elbilar nu är billigare än bensin- och dieselbilar i de flesta europeiska länderna. Sverige ligger på tredjeplats efter Tyskland och Grekland i listan över länder där man sparar mest genom att byta till elbil. Enligt LeasePlan ligger genomsnittliga totalkostnaden för att äga en bensinbil på 9874 kronor per månad i Sverige, en laddhybrid 9463, en dieselbil 9293 kronor – medan en elbil endast 7693 kronor. Nästan 2200 kronor billigare i månaden! (3000 mil per år, de fyra första åren.) Samma sak gäller även begagnade elbilar vilket vår egen uträkning av milkostnaden för en begagnad Nissan Leaf visade tydligt: allt inräknat kostade elbilen oss 19 kronor per mil – mot 34 kronor för en motsvarande bensinbil.

Det sorgliga är att Herbert Diess verkar vara en av få företagsledare i bilbranschen som har fattat utvecklingen. Kan det bero på att han kör elbil själv? Han pekar med hela handen att om Volkswagen ska överleva måste de gå över till att tillverka elbilar. Häromveckan höll han dessutom ett internt panikmöte om Volkswagens egna elbilar där det påpekades att “en Tesla Model 3 byggs på tio timmar, mer än tre gånger så snabbt som det tar att bygga en VW ID.3”. Veckan därpå följde han upp med ett nytt möte där han bjöd in inte mindre än Elon Musk som gästtalare!

Herbert Diess verkar ha fattat vart framtiden är på väg och vilka hans främsta konkurrenter kommer bli. Kanske för att Tesla nu har byggt en egen bilfabrik på hans bakgård? Vi undrar dock försynt vad de andra biltillverkarna håller på med? Hur länge till kan de sticka huvudet i sanden och vägra göra mer än absolut minimum som länders lagar kräver av dem? Och hur länge till kommer folk att slentrianmässigt köpa bilar med förbränningsmotorer? Bara för att man alltid har gjort så? Utan att räkna efter hur mycket pengar man kan tjäna på elbilar redan idag?

De borde lyssna på Herbert Diess ord: “Det är dags att byta.”

Tagged . Bookmark the permalink.