I torsdags var vi inbjudna av kinesiska biltillverkaren MG till svenska premiären av deras tre nya elbilar och den nya flaggskeppsbutiken i Segeltorp söder om Stockholm.
MG ZS EV är rent tekniskt ingen ny bil på den svenska marknaden, den debuterade redan i somras och vi har redan testkört den. Den blev snabbt en populär elbilsmodell på den svenska marknaden tack vare sitt låga pris och ännu lägre leasingpris: för 1995 kronor i månaden kunde du privatleasa en splitterny elbils-SUV.
Nu debuterade dock en uppdaterad MG ZS EV som har blivit betydligt bättre på fler viktiga punkter. När vi testade bilen tyckte vi den var briljant – förutom några akilleshäl. Som att värmesystemet var helt manuellt, mittskärmen seg som sirap, räckvidden något kort och ingen app. Vi ser med glädje att MG kurerade exakt de problemen.
Nya MG ZS EV har fått en ny nos, med en grill som förhoppningsvis inte samlar snöslask lika mycket som förra versionen gjorde. Bakom laddluckan döljer sig samma CCS kontakt, men bilen har nu fått 11 kW trefasladdning.
Interiört har bilen en ny, snabbare mittskärm. Den gamla var ett sorgligt kapitel men nu reagerar skärmen snabbt på beröring och det är lätt att hantera den. Bilen har fått automatisk värmesystem, nu är det bara å ställa in 20 grader och låta bilen sköta resten.
På mittskärmen kan man nu också se en 360 graders fågelvy av bilens omgivning vid parkering, man kan se väderprognos med mera, och kan koppla upp och streama musik från Amazon Music. Nu finns det även en app till bilen som kan starta laddning och värme med mera.
Interiören har behållit sina fuskskinndetaljer som gav bilen en premium look (så länge man inte tog i materialen) men har nu höjts ännu ett snäpp tack vare nya fusk-kolfiber looken på plastdetaljerna.
Ett större batteri har ökat WLTP räckvidden från 26 till 44 mil. När vi testkörde äldre versionen räckte gamla batteriet till 18 mils motorvägskörning. Det skulle innebära att nya batteriet i så fall kommer räcka till 30 mils riktig motorvägskörning. Riktigt bra – och något vi definitivt kommer testa när vi får tag i en för testkörning.
De nya finesserna har dock gjort att MG har höjt priset på ZS EV till 390 tusen kronor innan elbilsbonus, och leasingpriset har höjts till 2495 kronor per månad. Fortfarande extremt billigt – men inte samma “no-brainer” längre som förra erbjudandet var.
I Europa finns det även en “Standard Range” version av MG ZS EV med bibehållen prislapp mot förut men den har svenska generalagenten Hedin bil valt att inte ta in. De hoppas istället att de som vill ha en riktigt extremt billigt elbil istället ska välja MG5:
MG5 är något så ovanligt som en eldriven kombi. Som kommer komma med en otroligt billigt prislapp. Bilens svenska pris har inte avslöjats än, men på premiäreventet antyddes det en leasingpris på under 2000 kronor per månad.
Lågt pris kombinerat med 40 mils räckvidd, dragkrok (500 kg) och fina innerutrymmen är väl ett vinnande koncept i Sverige? Jag skulle hållit med om det – om det inte vore för MG ZS EV.
För allting är en aning sämre i MG5 än i ZS. Lite mindre utrymme i kupén, lite mindre skärm, lite mindre räckvidd. Visst, lägre pris också – men kommer 500 extra kronor per månad verkligen spela en så avgörande roll?
Man förväntar sig ett stort bagageutrymme från kombi-bilar. Men de 479 liter MG5 erbjuder är inte så mycket att hurra över. Att Volvo V60 har 529 liter lastutrymme är väl en sak – men till och med MG ZS EV har 448 liter! Än värre är att medan MG ZS EV erbjuder ännu mer plats under det lyftbara lastgolvet har MG5 inget plats under. What you see is what you get.
Det är mycket möjligt att vi kommer ändra oss när vi väl får MG5 i våra händer och testar tex få ner barnvagn i den resp MG ZS EV. Men första intrycket var faktiskt att bagageutrymmen till och med var helt jämnstora. Svårt att se de 31 liter som det sägs skilja emellan.
Skulle MG enbart ha lanserat MG5 skulle jag skriva spaltmeter över att nu har vi äntligen en billig, praktisk elbil i Sverige. Men nu när man har provkört syskonet MG ZS EV inser man att den kommer tävla om kundernas gunst. Eller kan det bero på att vi inte provkört MG5 än?
Slutligen presenterade MG även toppmodellen Marvel R. En toppmodern, snabb elbil med 40 mils WLTP räckvidd och premiumkänsla för 490 tusen kronor.
Så snart man sätter sig bakom ratten märker man den enorma mittskärmen som förutom egna appar och navigation även erbjuder Android Auto och Apple Carplay. Priset på 490 tusen kronor och leasingpriset på 3645 kronor per månad placerar MG Marvel R i en helt annan division än MG5 och MG ZS EV. Med Marvel indikerar MG att de försöker inte enbart konkurrera med priset på sina bilar.
Baksätena till exempel är sköna och bekväma med bra sittställning. Förvaringsutrymmen, mugghållare och USB uttag har gömts bakom utfällbara lock.
Fyrhjulsdrift och 200 km/h topphastighet, BOSE ljudsystem, säten i nappaläder, 19 tums mittskärm och elmanövrerad baklucka med fotsensor höjer premiumkänslan.
Många europeiska biltillverkare kommer få problem lansera sina egna elbilar nu när kunderna har billiga men ändå bra kinesiska elbilar att jämföra mot.
En teknisk nyhet som alla tre MG bilarna nu utrustats med är V2L, vehicle to load. Man kan få ut 230V växelström från bilens CCS kontakt och driva elektriska apparater. MG demonstrerade den genom att ladda en elcykel med el från bilens batterier.
Det som dock slog mig när jag betraktade dessa tre bilmodeller från samma tillverkare var avsaknaden av varumärkes-image. MG som biltillverkare saknar än så länge sin själ, det kunder ska känna igen att “aha det är en MG”. Tre bilar med inte enbart tre olika nosar och tre distinkt olika designspråk – utan även med tre väldigt olika namn. MG-s bilmodeller, hur benämns de egentligen? Med en siffra (som skrivs ihop med MG) som i MG5? Eller obskyra bokstavskombinationer som i MG ZS EV? Eller fantasinamn som MG Marvel (och vad gör bokstaven R där egentligen, efter Marvel)?
Det enda som verkar vara samma i alla tre MG bilar är ratten. Verkar faktiskt sitta exakt samma ratt i alla modeller.
Länge letat efter en eldriven kombi, men det verkar som att det inte blir en MG5, för litet bagageutrymme och för låg dragvikt. Hoppas på att antingen VW eller hundai/kia släpper något bättre.
VDA-liter mäts väl upp till insynsskyddet, kan bli missvisande när man jämför en kombi mot en SUV som ofta har mindre djup men högre placerat insynsskydd. Måste helt klart åka dit och kika.
Hur var bredden på baksätet, läste nånstans att ZS var bredare än Model Y (invändigt)?
“Jämfört med Tesla Model Y är knäutrymmet mindre men på bredden får man mer plats.”
https://teslaclubsweden.se/mg-zs-ev-provkord/
Zs är en liten bil dock. Jag som är 190 får knappt plats i framsätet. Slår i taket osv
Är lite tveksam till MG just pga det du skriver, den saknar själ, röd tråd eller vad man nu ska kalla det. Hur länge kommer man t.ex. att uppdatera infotainment/BMS? Det verkar vara tre olika system i tre olika bilar, hur i hela friden tänkte man där, hur ska deras IT-avdelning hänga med där? Hade det inte varit bättre att ta systemet från Marvel som ser vettigast ut, och sen bygga olika typer av bilar runt detta? Man kan ju sälja funktioner/uppdateringar som mjukvara istället, där den billigaste varianten inte får allt lyx som den dyraste har, men att det går att köpa till för några tusen. Det borde dämpa trycket på deras IT-avdelning samt interiörkonstruktörerna och borga för att det blir enklare att trycka ut uppdateringar framöver.