Bäst i test – Gummimattor

Dagens artikel är sponsrad av tillbehörssajten Hamphi

Nu när vintern kommer med snö och slask är det många som överväger byta tygmattorna de fick med sin Tesla till lite mer stryktåliga gummimattor. Gummimattor är så mycket enklare att rengöra från höstlera och blir heller inte genomblöta av smält snö och is.

Det finns en uppsjö olika gummimattor att välja mellan till Tesla, både från deras officiella shop och olika biltillbehörssajter. Idag jämför vi tre väldigt populära gummimattor till Tesla Model Y:

XPE mattorna har en trelagerskonstruktion med termoplast över polyethylenskum som i botten har ett antiglidmatta. Den exakta utformningen i kombination med antiglidmattan gör att mattorna sitter som gjutet på plats och glider inte runt. De höga kanterna fångar upp gyttja och smältvatten. Mattan har en räfflad yta med extra djupa skåror där föraren har sin högerfot. Mattan har ordentligt skydd även där man vilar vänsterfoten. Man skulle dock ha önskat bättre sidoskydd vid främre passagerarens fötter.

Även mattan för baksätet har bra passform och höga kanter. Ett plus för att mattan sträcker sig långt in under framstolarna men är aningen högre där så smältvatten rinner ner till stora mattan. Samma räfflade yta som till framstolarna.

3D Maxpider mattorna påminner om XPE men är tjockare och ger en aning mer premiumkänsla. Medan XPE har en antiglid baksida har 3D Maxpider ett närmast kardborrband liknande baksida som gör mattorna nästan kämpiga att få på plats – men väl där sitter de som berget!

3D Maxpider skyddar någon centimeter mindre yta vid fotstödet och bakom pedalerna fast det är tveksamt om det egentligen gör någon skillnad. Avrinningsytan vid högerfoten är lite diskretare mönstrat och urgröpt än i XPE mattan.

Mattan för baksätet har samma mönster och exakta passform som de främre. I och med att hela baksidan av mattan är täck av ett kardborrliknande material är det riktigt kämpigt att få mattan på plats – men sedan sitter den som berget!

Till höger på bilden ovan skymtas en bit av 3D Maxpider baksätesskydd: tre gummimattor som man fäster på baksidan av baksätet. Det vill säga det som vanligtvis utgör bakväggen i bagageutrymmet. I och med att Tesla Model Y baksäten är fällbara i tre olika sektioner består skyddsmattorna av tre delar. Mattorna utgör ett utmärkt skydd för ryggstödens baksida. Men mattan för mittsätet saknar hål för där piggen från vänster baksätes ryggstöd ska passa in. Man måste lossa mattan när man fäller ner eller upp mittenryggstödet. Mattorna flaxar också betänkligt (men sitter ändå fast) när man fäller ner eller upp ryggstöden.

Om XPE och 3D Maxpider mattorna försöker vara snygga och sofistikerade är TPE + XPE mattan mer rå och brutal.

TPE + XPE mattan skriker “kom an! Hit med lera och slask! Jag är redo!” Även om ungarna vadat i knädjup lera och sedan kläggat fast ett halvt kilo snö per stövel har TPE+XPE mattan gott om djupa fåror att samla upp geggan i.

Både vid fotstödet, pedalerna och på passagerarsidan är det höga kanter, djupa mönster och skålade mattor som gäller.

Samma sak vid baksätet: rejält mönster som ger grepp även efter att snöslasken har tinat och lossnat från stövlarna.

 

Så vilken matta ska du välja? Vilken är bäst?

Ja det beror naturligtvis på vad du ska ha dem till.

Men vi tänker litegrand som så att om man nu köper en gummimatta, om man nu vill byta sina tygmattor mot något tåligare så kan man lika gärna gå all-in och ta den som tål litervis med gegga: TPE+XPE mattan!  Är du mycket ute i naturen, eller vill ha ordentligt med skydd och grepp även när du sätter dig i bilen efter en heldag i skidbacken vill man nog ha TPE+XPE mattans grova mönster. Därför utropar vi TPE+XPE mattan till “Bäst i test”.

Tycker du att TPE+XPE mattan ger “lite väl traktor-vibbar” kan du med gott hjärta istället välja 3D Maxpider mattan som ger ett mycket bra skydd men ser ändå propert ut. Det tjocka skummet i mattorna kan även ha en viss ljuddämpande effekt. Åker du bil mest i staden men vill skydda din bil från “normalslaskiga” skor kombinerar 3D Maxpider mattorna snygg utseende, bra skydd och de sitter fast som berg.

Väl på plats kan det vara svårt att med blotta ögat skilja XPE mattorna från 3D Maxpider. Visst, Maxpider är aningen tjockare och har en skönare yta att ta på – men handen på hjärtat, hur ofta smeker du golvmattor med handen? XPE mattan utgör ett utmärkt billigare alternativ.

Idag testade vi mattor till Tesla Model Y men liknande mattor finns även till Model 3, Model S och Model X. Se dock upp, beställ rätt matta som passar din årsmodell! För varje facelift har Tesla tyvärr modifierat kupémåtten så du måste välja rätt matta som passar.

Dagens artikel är sponsrad av tillbehörssajten Hamphi

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 2 Responses to Bäst i test – Gummimattor

    1. Pingback: Meme tävling! – Tesla Club Sweden

    2. Pingback: De vinnande bidragen i meme-tävlingen – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar