Flera sajter rapporterade i går om världens första helt självkörande bil. En bil med level 4 “äkta” självkörning från kinesiska JiYue som därmed skulle slagit Tesla i kampen om världens första självkörande bil som även privatpersoner kan köpa.
JiYue är ett rykande färskt bilmärke från kinesiska bilkoncernen Geely som även äger bilmärken som Volvo, Polestar, Lynk&Co, Lotus, Smart, med flera. 01 är första bilmodellen från JiYue. Enligt Geely kommer JiYue bli deras bilmärke för “robobilar”, helt självkörande bilar.
Pressmeddelandet påstår att bilen är självkörande enligt SAE nivå 4:
Klass 4 innebär att föraren kan helt överlåta körningen till bilen, hon behöver inte övervaka körningen redo att ta över vid behov. Teslas FSD beta till exempel befinner sig fortfarande på nivå 2.
Geely har samarbetat med Baidu och använder deras Apollo Autonomous Driving Solution mjukvara i bilen som körs på dubbla NVIDIA DRIVE Orin processorer. Det var ett halvt år sedan Baidu släppte loss 100 förarlösa robotaxis i staden Wuhan (ja, den staden) med den mjukvaran:
De robotaxi bilarna var utrustade med lidar detektorer – men JiYue 01 kör utan lidar. Dess självkörande mjukvara har enbart tillgång till 11 kameror, 12 ultraljudssensorer och 5 radar. Lösningen behöver dock fortfarande tillgång till högupplösta 3D-kartor, mjukvaran kan i dag endast köra i städerna Hangzhou, Beijing och Shanghai i Kina, samt på 90% av Kinas motorvägar. Nästa år kommer dock kartor även till fler än 200 andra städer.
JiYue 01 kostar från RMB 249 900 i Kina. För det får man en 4,85 meter lång elbil med 71,4 kWh batterier. Performance modellen för RMB 339 900 har 100 kWh batterier och 0-100 km/h acceleration på 3,8 sekunder.
Självkörande mjukvaran ROBO Drive Max är ett tillägg som kostar RMB 49 900 – eller RMB 980 i månaden om man vill prenumerera.
I och med att elbilar som säljs i Kina får elbilsbonus och eventuell försäljningspris i Sverige skulle innehålla frakt, tull, moms och vagnskadeförsäkring ger det inte så mycket att försöka räkna om priserna till svenska kronor. Men som jämförelse kostar JiYue 01 med ROBO Drive Max ganska exakt lika mycket som en Tesla Model Y LR (utan FSD) i Kina.
Hittills lät det väldigt övertygande. Vi var också entusiastiska. Har JiYue 01 lyckats nå det magiska målet före Tesla och lanserat äkta självkörande bilar?
Vi blev dock lite misstänksamma när kinesiska sajter börjat benämna ROBO Drive Max som ett ADAS (Advanced Driver Assistance System). Väl på plats på JiYues hemsida avslöjades att precis som Teslas FSD lovar JiYue ROBO Drive Max “äkta” självkörning endast någon gång i framtiden. Videon som visar vad systemet klarar av idag ser påfallande lik ut de videos vi sett om Teslas FSD beta mjukvara:
Föraren måste ha händerna på ratten och övervaka körningen. Fortfarande en bit kvar till “äkta” självkörande robotbilar.
JiYue 01 är ändå en imponerande teknikdemonstration, och vi ska inte sticka under stol med att Baidu Apollo mjukvaran faktiskt redan visat att den är kapabel att framföra även helt förarlösa taxibilar i Wuhan. Något ingen Tesla FSD beta mjukvara lyckats med än.
Så Geely, Baidu och JiYue kan mycket väl vara längre fram i sin strävan mot level 4 självkörande bilar än vad Tesla är – fast riktigt framme vid magiska målet är de inte än, inte de heller.
Det där lilla ordet “ska” klara level 4 har fallit bort i översättningen.