Boring Race

The Boring Company har släppt ovan video om deras första testtunnel i Los Angeles. Två bilar ska åka två kilometer, den ena på allmänna vägar den andra i tunneln. Trots helt vanlig trafik, ej rusningstrafik tog det 4:45 minuter för vanliga bilen att åka sträckan – men endast 1:36 minuter för bilen i tunneln.

BoringTunnelOld

När tunneln först visades upp i december i fjol var den så ojämn i golvet att bilarna som skjutsade folk på eventet fick köra med max 50 km/h ändå var åkturen så skakig att många blev besvikna. Det var inte alls “susa fram i underjorden” utan mer “skaka som på tjälskadad väg”. Nu har Boring Company fixat ny beläggning i tunneln så bilen kan åka med drygt 200 km/h maxhastighet utan större skakningar. Susa fram i underjorden.

En annan besvikelse i december var de extra stödhjulen som behövdes monteras på bilarna för att kunna åka i tunneln. De skulle göra att bilen liksom studsade fram mellan tunnelväggarna och höll kursen. Förutom att de var hiskeligt fula gjorde de också att bilarna skulle vara tvungna specialutrustas innan de kan åka i tunneln. Många undrade varför Tesla övergav originalidén med slädar bilarna kör upp på och sedan fraktas på.

BoringTunnel2

Nu har Tesla istället asfalterat golvet i tunneln och målat vita linjer som autopiloten följer. Bilen åker själv, på egna hjul, guidade av autopiloten. Inga slädar, inga stödhjul behövs, bara helt vanliga Teslor. (Vilket dock fortfarande begränsar tunnlarnas målpublik till enbart Teslaägare – men det kanske kommer bli en försäljningsargument i framtiden? “Köp en Tesla så slipper du rusningstrafiken”)

The Boring Company gjorde misstaget att visa upp sin testtunnel alldeles för tidigt. Innan de löste hur bilarna skulle åka i tunnlarna. Skakiga färden som bjöds genom den då precis färdiga tunneln i december avskräckte alldeles för många. Skulle de väntat och kört eventet nu istället skulle åkupplevelsen blivit helt annorlunda, mer i linje med Elons ursprungliga vision och entuasmerat folk mer.

Vissa försökte förlöjliga det nu släppta videoklippet genom att hävda oj, Elon behövde bara investera $10 miljoner för att kapa restiden med tre minuter – men då har man inte fattat själva poängen.

Dels var The Boring Company snälla och jämförde restiderna under vanliga trafikkonditioner. De där fyra minuterna kunde lätt ha blivit fjorton om ordinarie bilen skulle åkt under rusningstrafik. Dels kommer framtida tunnlar bli mycket längre än dessa knappa två kilometer. Mycket av resan gick åt att accelerera och bromsa in bilen i tunneln, den kunde inte åka 200 km/h hela vägen.

Men framför allt är tunnlarna som att dra Autobahn kors och tvärs våra städer. Låt oss leka med tanken att vi bygger en Boring Company tunnel under Stockholm, mellan Kista och Skärholmen. Idag tar en resa mellan dessa förorter runt 20 minuter – när det inte är rusningstrafik, för då kan det lätt ta en timme eller mer. Med en Boring Company tunnel skulle samma resa ta fem minuter. Dag som natt, vanlig- eller rusningstrafik.

Men hur kan Boring Company undvika att det inte blir rusningstrafik i tunnlarna också?

Förbifart Stockholm som håller på att byggas är tänkt att ha ungefär samma sträckning som vårt exempel ovan. Den kommer avlasta E4 som idag åker genom Stockholm. Alla som ska från någon av de norra förorterna till någon av de södra kommer ta samma tunnel.

Idén med The Boring Company är att borra så billiga tunnlar att istället för en enda som går från A till B ska man till samma pris kunna bygga massor med tunnlar som går mellan många olika ställen. Så i Stockholm skulle vi få flera tunnlar som åker direkt mellan olika förorter. Så istället för att alla tar en och samma tunnel tar man just den tunneln som passar ens färdväg bäst. Då blir det mindre trängsel i var och en av tunnlarna. Det är som om vi istället för en enda förbifart byggde tysk Autobahn med fri fart mellan varenda förort kring staden.

Många jämför också The Boring Companys tunnlar med tunnelbana. Men den jämförelsen haltar också av samma anledning. Stockholms tunnelbanesystem är utformad så att du på snabbast möjliga sätt ska kunna fraktas till Sergels Torg. Men vad ska du göra där? Du som ville till Kista egentligen. Det blir trängsel och “rusningstrafik” även i tunnelbanan för att alla är tvungna att ta omvägar de egentligen inte vill åka till för att komma dit de vill. Med The Boring Company kommer staden vara nersållad av tunnlar kors och tvärs så var du än är kan du åka en direkttunnel till Kista utan att först behöva åka till T-Centralen och byta. Förutom att det blir bekvämare för de resande kommer även trafiken finfördelas mellan många alternativa resvägar så man undviker belastningstoppar.

För att kunna få till det måste priset och byggtiden för tunnlar decimeras så det blir ekonomiskt försvarbart att bygga massa mindre tunnlar istället för fåtal stora. Det är just det The Boring Company försöker uppnå.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 14 Responses to Boring Race

    1. Jan-Erik Sebestyen says:

      Att kunna borra flera tunnlar billigt är förstås en viktig parametrar i att lösa trafikinfarkter. Men The Boring Company har flera möjligheter att få ett högt genomflöde i sina loopar. De kommer aldrig att få för många bilar i tunnlarna, och därmed undviker de köer. Jag har sett flera kommentarer om detta i flera forum från personer som inte verkar ha förstått detta. The Boring Company kommer att undvika köer genom att de kontrollerar inflödet, de kommer aldrig släppa in fler bilar i tunneln än vad dess maxkapacitet tillåter. Det gör att kapaciteten kan ligga upp till 4-5 gånger högre än på en motsvarande väg, där fordon släpps in utan begränsningar.

      Kul att se hur The Boring Company successivt löser problem. Nu ska de bara lösa problemet med att bli av med de bilar de en gång släppt in i tunneln, dvs. undvika att det bildas köer vid utfarterna.

      • Pontus says:

        Men då blir det ju kö vid infarten mest troligt vid rusningstrafik. Jag tror att det kommer finnas fall när det ger en vinst och fall när det inte ger en vinst. Dels ska du ju ta dig till rätt tunnel sedan från uppfarten till dit du ska.
        Det finns väl en klar risk också att när den första tunneln är byggd så tar även dom som igentligen borde tagit en annan tunnel (som inte är byggd) denna och det blir koas med för mycket bilar och då blir det en väldigt negativ upplevelse med risk för att projektet stoppas.
        Vad händer om en bil går sönder i tunneln?

        • Jan-Erik Sebestyen says:

          Ja visst kommer det ibland att bli kö vid infarten. Men har du 5 gånger högre kapacitet så har du 5 gånger högre kapacitet. Och det gör att du och alla andra kommer fram mycket fortare.

      • Sven Lundblad says:

        Fast det betyder väl att det kan bli kö fram till tunneln…

        • Jan-Erik Sebestyen says:

          Med högre kapacitet betar du av den kön mycket fortare än i ett system som saknar spärrar.
          Jag hjälper företag med att bli effektivare i sin R&D. Vi sätter en gräns på hur mycket arbete som tillåts vara igång samtidigt (t.ex. antal projekt) och får då relativt enkelt genom 5-10 gånger fler projekt per år. Det blir förstås en kö, men det brukar vi beta av rätt snabbt och företag får istället problem med att mata sin R&D avdelning med nya utmaningar.

      • Erik Åslund says:

        Det är när de ska ut i trafiken efter tunneln som är den möjliga flaskhalsen, så man måste se till att det finns hög kapacitet där, men om jag lätt kan räkna ut att det är viktigt så kan Elon Musk också det, ännu lättare. In i, och i själva tunneln kan man ju släppa på en bil i sekunden utan problem med autonoma bilar eller riktigt hög grad av förarassistans, så länge alla bilar kan komma ut ur tunneln, och bort från öppningen snabbt nog. Egentlig räcker det att den generella trafiksituationen vid slutet av tunneln har lite högre kapacitet än trafiksituationen vid början av tunneln, det är ju inte bara att komma in i tunneln som begränsar, man måste komma till tunnelns början först.

    2. Björn says:

      Det finns helt klart en del fördelar med att bygga tunnlar, exv att man kan lösa habitatfragmentering som motorvägar ger upphov till. Att de långsiktigt löser trafikstockning i städer är nog en väldigt naiv tankevärld eftersom varje ökat flöde i trafiken leder ökad mängd fordon (ju enklare att ta sig fram desto fler fordon kommer åka där) vilket sannolikt innebär att man kommer få köa till tunneln som någon skrev nedan. Jag tror vi redan har tekniken som behövs vi behöver bara använda den lite smartare.

      • Surfaren says:

        Ja, det är tyvärr många som går och väntar (förgäves) på någon magisk trafiklösning som ska “ta hand om” trafiken. Jag tror att Elon lider lite av detta tankesätt han också.

    3. Axel Svensson says:

      Tunnlar behöver ju vara stora och ha fläktar i taket för att få ut avgaser…

    4. Erik Åslund says:

      De första 20 sekunderna var ju för att bilen skulle åka hiss, och de sista typ 16 sekunderna var uppe på marknivå, efter tunneln, åka till och ställa sig på parkeringsplatsen. Så, med ramp i början skulle själva “tunnelresan” tagit enstaka sekunder över en minut, och vägresan, från den körde ut på vägen till den körde av vägen, typ 4 minuter och 30 sekunder.

      Sen var det även så att resan inte bara skedde utanför rusningstid, den skedde utanför tät stadskärna, det är ett “luftigt” industriområde. Högsta hastigheten, 44mph, är drygt 70km/h.

    5. Surfaren says:

      Jag har svårt att se att man med allmänna medel skulle bygga 100 tunnlar istället för 1 om priset (i framtiden) är detsamma, då det finns många andra saker att spendera besparingen på. Oftast blir stora infrastrukturprojekt tilldelade pengar utifrån den beräknade kostnaden och inte baserat på att någon myndighet sitter med 500 miljoner på fickan som man inte vet vad man ska göra med.

    Lämna ett svar