Consumer Reports gillar inte Teslas ratt

MS_v2_ratt2

Inflytelserika amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports har testat Teslas nya ratt – och de gillade inte den. “Den kan vara riktigt besvärligt att använda” tyckte de. “Dess form gör skarpa svängar, parkeringsmanövrar och att navigera på små, livliga parkeringsplatser mer komplicerade.”

Men, tillägger de, dessa är endast deras första intryck. De kommer köra bilen tusentals kilometer och återkommer med hur ratten och de annorlunda reglagen känns då. Kommer testarna vänja sig? Vill man att en ratt ska ta tid att vänja sig vid? Det verkar vara delade meningar om det.

Bookmark the permalink.
  • Marcus Carlsson

    Tesla har säkert sin anledning varför de går mot den här ratten (tex att målet är att ta bort den på lång sikt).
    Men man skulle ändå vilja se när Tesla ställde upp fördelar/nackdelar för den.
    Jag kan bara se en enda fördel och det är att man ser displayen bättre.
    Men nackdelarna är långt fler tycker jag (utan att ha provat den så klart) och i mina ögon mycket farligare än att behöva se hastigheten man kör. Ta bort hela displayen istället eller använd en heads-up display.

    Blinkers, verkar vara dåliga touch-liknande knappar, I en rondell blir det nog svårt att blinka ut rätt.
    Svårt att låta handen glida när man släpper ratten.
    Tutan. Kom igen varför flyttade Tesla på den? Tänker de att AI:n ska sköta tutningen. Haha

    • Storapa

      Sitter inte luftutblåsen ovanför ratten? Det skulle kunna vara en av anledningarna.

    • Jesper

      Är det någon som vet om ytan där touchkontrollerna sitter på ratten har någon form av utbuktning eller liknande? Är inget fan av touchknappar utan föredrar fysiska knappar där man först kan “känna” innan man trycker utan att behöva kolla.

  • Andy

    Consumer Reports har varit överdrivet negativa till Tesla senaste åren och de kommer inte vänja sig vid yoken. Är man så negativt inställd så förhindrar det ens förmåga att anpassa sig vilket krävs. Trångsynta människor har tex alltid problem med att acceptera förändring.

    Consumer Reports drivs dessutom av The Ford Foundation och det är nog stor risk att anställda låter det beroendet färga sin åsikt.

    • AB FM

      I det här fallet är de dock negativa på goda grunder.

  • Mocke

    Finns det någon som varit positiv till ratten?

  • AB FM

    Den här ratten är bara en korkad idé som inte borde gått i produktion. Vänja sig vid, Varför ska man behöva vänja sig vid en ratt? De få fördelar som finns tas med råge ut av de helt uppenbara nackdelarna.

  • Hans

    Tycker man borde kunna välja så hade vi sluppit diskussionen.
    Tycker enda fördelen verkar vara att sikten framåt är bättre.
    Jag passerar 7 rondeller för att ta mig 1 mil in till stan och kan inte tänka mig att det blir en trevlig upplevelse att trycka på knappar för att blinka och ratta den med en Yoke…
    Har kört bilar med knappar istället för spakar och det har varit sämre än med spakar enligt min mening.

    Jag har kört model S i 5 år och nu model 3 i över ett år i väntan på nya model S.
    Jag tror tyvärr att jag kommer välja en annan bil och det har till stor del att göra med ratten och avsaknad av spakar. Vill inte se mig själv som en bakåtsträvare men varför fixa något som inte behöver fixas?