En kabel att härska över dem alla

BoschPlug2

Bosch har gjort något så ovanligt som att släppa ett pressrelease om en produkt som fortfarande är under utveckling och når inte butikerna förrän om ett år. Men läser man produktbeskrivningen förstår man varför de inte kan hålla sig.

BoschPlug4

Många elbilister kör runt med två laddkablar i bagageutrymmet idag: en för att kunna ladda från laddstolpar och en för vanliga vägguttag. De två kablarna är till 90% likadana, samma plugg till bilen, samma långa tjocka kabel, det enda som skiljer dem åt är kontakten i andra änden. Och att sladden för vägguttag har en stor klump på sig med elektronik. (Många kallar den klumpen för “laddare” men det är det inte, laddaren sitter i bilen, elektroniken i boxen på sladden övervakar endast att strömmen som kommer är av bra kvalitet.)

Kabeln Bosch håller på att utveckla har istället en utbytbar kontakt i ena änden: antingen ett Typ2 kontakt som passar laddstolpar eller ett stickpropp för vägguttag. Elektroniken som brukar vara i klumpen har Bosch ingenjörer krympt till en tredjedel i storlek så den får plats i själva stickproppen.

BoschPlug3

Resultatet är en smidig laddkabel som man med ett enkelt handgrepp kan anpassa till vart man vill sticka in den. Är det en laddstolpe klickar du på Typ2 kontakten är det ett vägguttag klickar du på stickproppen. Du behöver endast ha en enda kabel med dig i bagageluckan. Vi hoppas Bosch även håller på att utveckla en trefaskontakt också.

BoschPlug

Det finns några frågor kring kabeln dock. Som priset förstås, som Bosch inte vill avslöja än. Fast å andra sidan kostar två laddkablar, en Typ2 plus en med stickpropp också många tusenlappar tillsammans. Och så har vi det där med stöldskydd. Kommer tjuvar kunna stjäla hela eller delar av sladden nu när den går att klicka loss? Vid Typ2 laddning låses ju sladden både i bilen och laddstolpen så även om du delar sladden är båda delarna fortfarande låsta. Men vid laddning från vägguttag har du inte samma skydd. Och apropå skydd undrar du över petskydd så verkar Bosch ha använt en slags minivariant av Typ2 i kontakten mitt på kabeln så strömmen bryts så snart man kopplar loss kabeländan.

Och klumpen på stickkontakten är ganska… klumpig. Tesla hade en liknande lösning på sin laddsladd förut, där man kunde byta mellan vägguttag och trefasuttag. Problemet var polariteten. Titta på ovan bild: ibland fungerar inte när man sticker in sladden utan man måste vrida den 180 grader och sticka in upp och ner – men det går inte på grund av locket på vägguttaget. Tesla var tvungen att introducera “grissvansen”: en kort sladdstump på 5 cm som möjliggjorde att man kunde sticka in kontakten även i uttag som var besvärliga att komma åt. Hoppas Bosch kan göra något åt problemet.

Bosch uppger att kabeln kommer ingå som standard hos vissa biltillverkare och man ska kunna köpa den även i handeln. En praktisk lösning som kan ersätta två olika kablar och som kan bli en stor succé bland elbilister.

 


DreamCableTCS fyra år sedan: Min drömkabel

Redan 2017 drömde vi om en universalkabel som klarade både Typ2 laddning och vägguttag. Med en pytteliten klump på kabeln som kopplades förbi vid Typ2 laddning. Bosch verkar ha lyssnat på våra böner.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 7 Responses to En kabel att härska över dem alla

    1. Priusanka says:

      Den bästa kabeln finns redan:
      https://www.evsolution.se/produkt/juice-booster-2-portabel-laddstation/
      Bara koppla på in resp ut-kontakter efter behov upp till 22kW. Även skarva kablen om den inte räcker runt bilen.
      Men smakar det så kostar det….

    2. Pontus says:

      Jag har min 220 kabel sittandes hemma utan att röra den och har bara typ-2 kabeln i bilen. Känns som att detta inte skulle tillföra något för mig. Dock en smidig lösning som redan borde funnits för länge sedan.

    3. Daniel says:

      En sådan sladd utan “tegelsten” hade jag till min Leaf, måste varit 7 år sedan. Allt satt i handsken och endast en liten stickpropp i andra änden. Betydligt smidigare än på bilden.

    4. martinot says:

      Smart idé och lösning! Gillar tänket skarpt!

      Men som skrivs i artikeln så är 3-fas CEE krav för att vara en komplett lösning för mig. Kommer den dessutom med Tesla-knapp så är det ett givet köp!

      Tills vidare kör jag vidare med denna EVSE-kabel från Metron som inte lika flexibel, men däremot inte heller behöver någon irriterande klump på kabeln. Har dessutom version med Tesla-knapp! 🙂

      https://eauto.si/metron-shop/product/pc05t-3x16a-3-phase/

      https://eauto.si/metron-shop/wp-content/uploads/PC05T_RCDB1-16A.jpg

    5. Erik Andersson says:

      Har inte använt 220V på ett år och 3000 mil med elbil. Är inte det lite passé?

    Lämna ett svar