Slut på referralprogrammet

NoBonus

Tesla meddelar på sin hemsida att de har avslutat rekommendationsprogrammet:

Rekommendationsprogram

Vi vill tacka alla lojala Tesla-supportrar som varje dag hjälper oss att utföra vår mission genom att dela med sig av sin entusiasm för Tesla till vänner och familj. Bara under 2020 hjälpte Tesla-ägare till att påskynda världens övergång till hållbar energi genom att undvika 5,0 miljoner ton CO2e-utsläpp.

Från och med 18 september 2021 och tills vidare erbjuder vi inte längre rekommendationsbelöningar i din region.

Hittills kunde den köpare som angav en annan Teslaägares referralkod få gratis Supercharging laddning de första sex månaderna (max motsvarande 1500 km räckvidd). Även den vars referralkod använts fick sex månader / 1500 km gratis. Dessutom fick personen vara med i utlottningen av en Tesla Model Y.

Tesla har nu utan föregående varning lagt ner det rekommendationsprogrammet. Plötsligt mötte folk som ville utnyttja erbjudandet ovan korta notis.

Det ryktades dock redan ett tag innan att Tesla ville avsluta programmet. Det ryktades då att Tesla ville gå över till ett annorlunda belöningssystem där folk kunde få rabatt i Tesla-shoppen istället. Att länken till shoppen lades in i Tesla appen uppfattades som ett tecken på det.

Nu har dock referral-programmet lagts ner utan att Tesla hade presenterat något annat istället. De har även ändrat “Share My Referral Link” knappen till att inte längre generera en unik referralkod för varje ägare.

Betyder det att det inte blir fler sådana program i framtiden? Inte nödvändigtvis. Stora frågan är dock: behöver Tesla ett referralprogram längre? Alla vet nu vad Tesla är, många vill ha deras bilar och andra produkter även utan gräsrots-marknadsföring.

En sak är säker: det avslutade programmet var perfekt ur lönsamhetssynpunkt. Det kostade Tesla upp till 2000 kronor per såld bil – i värsta fall. Om både köparen och den vars referralkod användes laddade 300 kWh el på Superchargers under de första sex månaderna. De flesta laddar långt mindre än så. Men det gav den nyblivna Teslaägaren en chans att kunna testa hur snabbt, smidigt och bekvämt det är att ladda på Supercharger stationerna. Så de blir en återkommande kund även i framtiden.

Influencers som jag har fått referral från många följare (tusen tack alla ni som har gjort det!). Men vi har inte en chans att någonsin kunna köra så långt att vi kan använda alla fria kilometer vi fått innan tidsfristen för dem går ut. Ren vinst för Tesla.

Det blir intressant att se om Tesla kommer med något nytt referralprogram och i så fall vad. Eller om de anser att det behövs inte längre och slutar med referrals över huvud taget.

Vad tycker du? Ska Tesla ha ett referralprogram? Och i så fall vad ska de erbjuda för belöningar?

Bookmark the permalink.
  • Mocke

    en lösning är att man kan ge andra rabatten man tjänat (dvs sälja) Eftersom laddnätverket kan öppnas upp finns det en möjlghet att göra sig en hacka om man har miljontals gratis mil.(som en aldrig kommer kunna förbruka själv)

    • Pontus

      Men dom är väl fortfarande knutna till de bilar man har på sitt eget konto eller kan föra över dom på något sätt?

  • Björn

    Om Tesla ska fortsätta bygga sina “konstiga” bilar med dagens innovationshöjd kommer det behövas ett referalprogram. Det är många jag hjälpt till rätta som annars skulle avfärdat bilen bara genom att titta genom rutan.
    Prisavdrag i shopen, eller ännu helldre på servicen kanske kan vara ett alternativ, om nu inte fria SuC-mil var bra som det var. Man kanske kan lägga upp SuC-mil i shopen som en produkt :-)