Nu blir det moms på norska elbilar

NorskaElbilar

Den nya norska regeringen vill införa moms på elbilar.

I många år nu har elbilar varit otroligt billiga i vårt västra grannland. Inte nog med att de som köpte elbilar slapp betala dyr koldioxidskatt, bilarna var dessutom helt momsfria! Vilket gjorde att en elbil i Norge ofta var billigare än motsvarande avgasbilar. Den främsta orsaken till elbilarnas succé i landet var deras låga pris jämfört med traditionella bilar.

Nu blir det ändring på det. Och inte.

Den nya regeringen vill införa moms på elbilar över 600 000 norska kronor.

Elbilar som kostar mindre än 600 000 norska kronor kommer även i fortsättningen bli momsfria. Vilket nuförtiden faktiskt innefattar de flesta elbilar på marknaden. En Tesla Model 3 SR+ kostar till exempel från 350 000 och en VW ID.3 kan man få redan för 286 500.

De nya reglerna innebär endast ändring för lyxbilar som till exempel Porsche Taycan och nya Tesla Model S. De elbilar som kostar över 600 000 norska kronor kommer beläggas med moms – på den del av priset som överstiger 600 000 kronor. En elbil som till exempel kostar 650 000 kronor kommer behöva betala moms endast för de 50 000 kronor som överstiger 600 000-kronors gränsen.

Tesla Model S kostar från 930 000 norska kronor. Vilket innebär att köpare kommer behöva betala moms på de 330 000 kronor som överstiger gränsen, vilket blir 82 500 kronor i moms.

Jämför vi med de svenska reglerna betalar de som köper en Tesla Model 3 SR+ i vårt land 110 000 kronor i moms. Av det får man tillbaka 70 000 kronor efter sex månader som elbilsbonus. Även vår regering har föreslagit ett tak på 700 000 kronor för elbilsbonuset. Bilar som kostar mer än så kommer inte få någon elbilsbonus alls.

Jämför vi de två systemen ger den norska mindre marginaleffekter. En elbil som kostar strax över 600 000 kronor kommer endast få några tusen kronor extra moms. I Sverige föreslås elbilar som kostar över 700 000 kronor förlora rätten till elbilsbonus. Även om de så kostar endast tusen kronor mer förlorar kunden hela bonusbeloppet på 70 000 kronor. Visst kan biltillverkare positionera sina bilar att hamna strax under spärrnivåerna – men om kunden väljer tillbehör kan priset ändå bli “för högt”. Det norska systemet ger en mjukare övergång utan skarp kant vid ett visst belopp. Vi önskar även den svenska regeringen skulle införa ett liknande system.

Tagged . Bookmark the permalink.