Mobileye kommer lansera 50 självkörande taxibilar i Tyskland nästa år. I början kommer det sitta med en säkerhetsförare bakom ratten men redan till slutet av 2022 hoppas företaget kunna plocka bort dem och släppa bilarna fria på egen hand. Det blir elbilar från kinesiska biltillverkaren NIO som kommer utrustas med det självkörande systemet och kunder ska kunna beställa körningar via en app från SIXT.
Anledningen till att de valde Tyskland är att det tyska parlamentet nu har röstat igenom en lag som tillåter självkörande bilar på gatorna. Som vi rapporterat tidigare är självkörande bilar nu tillåtna på tyska gator – om de klarat provkörningar, blivit godkända och fått egna “körkort”. Ja du läste rätt: självkörande bilar är nu tillåtna i Tyskland!
På Mobileyes hemsida finns det mycket intressant information om hur deras självkörande system Mobileye Drive fungerar. Till att börja med är Mobileye Drive kamerabaserad precis som Tesla FSD! Mobileye Drive klarar alldeles utmärkt att köra en bil utrustad med endast kameror, se nedan filmklipp:
Skillnaden mot Tesla är att Mobileye Drive kan använda sig av radar och lidar om bilen är utrustad med sådana. Precis som Elon Musk och Andrej Karpathy pratar Mobileye om “sensor fusion” – fast de tycker att det är något bra, något som förbättrar säkerheten.
Likt Tesla har även Mobileye gått ifrån de laserskannade 3D kartor Waymo och Cruise använder sig av. Mobileye har istället valt att låta de bilar som har Mobileyes förarstödsystem bygga upp 3D kartorna. Befintliga bilar från olika tillverkare som har Mobileyes filhållningssystem tolkar det deras kameror ser och rapporterar in till en central databas: här såg jag en väg, där såg jag en filmarkering, där borta en skylt och ett trafikljus, etc. Centrala databasen sammanställer sedan indata från hundratals, tusentals bilar som har kört där till en 3D karta med vägytor, filer, skyltar och trafikljus.
Tesla hade den strategin med högupplösta kartor för några år sedan men övergav idén av två anledningar: dels måste några hundra bilar ha kört på gatan innan en självkörande bil kan göra det, dels förändrar sig verkligheten över tid och då måste kartan hänga med. Istället försöker nu Tesla få sina självkörande bilar använda samma GPS karta du använder när du kör i en för dig främmande stad. Då kan bilen köra även i Kiev trots att den aldrig kört där förut.
Genom att många olika biltillverkare använder sig av Mobileyes kamerasystem redan idag påstår sig dock företaget redan ha mappat upp hela USA och Europa, se kartan ovan. Till och med stora delar av norra Sverige.
Tack vare dessa kartor kan bilen “se” även bortom dit kamerorna når. Bilen vet även var till exempel alla trafikljus sitter även om de skulle ha missats av bilens egna kameror. De bilar som kört den gatan förut har redan rapporterat var lamporna sitter.
Om världen ändrar sig, nya filer målas upp, nya skyltar och trafikljus sätts upp kommer i första fasen säkerhetsföraren bakom ratten ta över. De helt förarlösa bilarna i framtiden kommer istället att fjärrövervakas av människor i supportcenter som vid behov kan ta över och styra bilen förbi oväntade hinder.
Mobileye har publicerat en detaljerad whitepaper över hur deras system fungerar. Redan på tredje sidan i den finns mycket intressant information: listan över författarna. Mobileye ägs nuförtiden av processortillverkaren Intel och används i många olika bilar. Mobileye samarbetar med både Audi, BMW, Daimler och Volkswagen i utvecklingen av sin självkörande mjukvara. Av det kommer att när utvecklingen är färdig är det nog i de bilarna systemet först kan dyka upp som kommersiell produkt.
Lyckas Mobileye lansera sitt självkörande system i Tyskland nästa år, klarar sig testflottan av robotaxis bra i verkliga livet kan både Audi, BMW, Daimler och Volkswagen snabbt få ut egna självkörande bilar på gatorna. En självkörande Audi e-Tron eller Volkswagen ID.3 är kanske inte alls så långt borta i tid som de flesta tror. Teslas självkörande bilar kan få sällskap av bilar från många andra tillverkare. Vem som helst kan ju köpa ett färdigt system från Mobileye.
Tesla har fördelen att deras system är utvecklad in-house, de behöver inte betala dyra licensavgifter till någon för att kunna tillverka självkörande bilar. Om inte Mobileye “gör en fuling” och lyckas patentera någon viktig komponent eller algoritm som behövs till självkörande bilar. Länge kunde till exempel inte Teslas bilar läsa av hastighetsskyltar för det var ett patent Mobileye hade. Endast bilar utrustade med Mobileyes mjukvara och tillverkare som betalade licensavgift till Mobileye fick lov att få läsa av skyltar. Till slut lyckades Tesla kringgå det patentet. Men skulle Mobileye lyckas få något annat viktigt patent godkänt kan Tesla åter igen få problem.
Det pågår just nu en kapplöpning mot självkörande robotaxis. Frågan är dock om det kommer koras en ensam vinnare – eller om den framtida marknaden för robotaxis är så gigantisk att många olika aktörer kan samexistera? Kommer Tesla bli “robotaxinas Apple” med ett helt eget system och Mobileye “robotaxinas Android” som byggs in i bilar av många andra olika märken? Och vad har Googles Waymo och General Motors Cruise för ess uppe i ärmen? För att inte tala om kineserna? Det är en spännande utveckling att följa!
Mobileye Drive använder dessutom samma antal kameror som Tesla FSD.
För företag som kan minska antalet anställda tror jag på fsd. men för privatpersoner? nje. Försäkringskostnaden lär vara enorm, man måste nog kunna fördela det på flera fordon.
FSD och liknade nivå 5 system lär aldrig bli verklighet om inte bilen kan köra 10x bättre än en människa. Och då blir resultatet det omvända ditt resonemang.
Jag håller med dig men tror ändå det kan bli fel. På grund av att FSD systemen ska köra bättre än en GENOMSNITTLIG mänsklig förare.
Och typ 90% av alla bilister tror att de kör bättre än genomsnittet.
Det var jag så jag tänkte, men inte så jag skrev.
Det är klar det kommer att bli olyckor, men inte att premien nödvändigtvis kommer bli problematiskt hög. Det klart den kommer att vara högre för en bil som rullar 23/7, än en som bara används någon eller några få timmar om dagen.
Jag tillhör de 10%. Kul att få vara lite avvikande.
Även om fsd är 100 gr bättre kommer det bli dyrt att framföra. privatpersoner kommer inte ha så mycket att hämta. (tror det kommer krävas tillstånd och andra dyra administrativa saker)
Det tror inte jag. Tvärtom.
Den dagen FSD, Mobileye och andra är 10x än en gemsnittlig förare, kommer du förmodligen inte att få köra bil själv.
Glöm inte bort Motional (Hyundai/Aptiv)
https://techcrunch.com/2021/08/31/motional-reveals-its-hyundai-ioniq-5-electric-robotaxi/