Du kommer inte kunna köpa en elbil från Volkswagen i framtiden. Inte köpa en hel elbil i alla fall. Volkswagen vill behålla bilarnas värdefulla batterier till sig själva berättade koncernens VD Herbert Diess till journalister på bilmässan i München.
“Vi försöker få till ett andra leasingavtal och till och med ett tredje leasingavtal och behålla bilen i våra händer” sa han, “Vi tror att batteriernas livslängd idag ligger på runt 1 000 laddcykler och runt 35 000 mil. Så batterierna kommer förmodligen leva längre än bilen, och vi vill få tag på batteriet. Vi vill inte ge bort batteriet.”
Genom att behålla äganderätten till batterierna kan företaget minska på bilarnas leasingavgift. Och efter första kunden leasa bilen även som begagnad till fler ägare. Äldre bilar på upp till åtta år ska kunna leasas av kunder. Efter det kommer företaget plocka ut batterierna och återanvända dem (som till exempel stationära batterier) medan bilkarosserna kommer enligt Diess varsamt skrotas och materialåtervinnas. Han ser redan nu att elbilar behåller sitt värde bättre än avgasbilar.
Det är ganska löjligt att vissa fortfarande tror att skrotade elbilars batterier hamnar på soptippen. De är ju alldeles för värdefulla för det! De som har krockat med sin elbil och tvingats skrota den berättar historier om folk som är beredda betala stora summor för bilens batterier. Som vill använda dem i olika elbilsprojekt eller som stationära batterier. Till och med när batterierna är totalt uttjänta innehåller de kilovis med värdefulla metaller som lätt går att återvinna. Det är finansiellt galenskap att bara kasta dem på soptippen!
Vad tycker du? Är det lockande att leasa en elbil riktigt billigt – mot att du inte kan köpa loss den sedan? Eller att leasa en begagnad elbil ännu billigare?
En alternativ lösning skulle vara att man kan köpa elbilen – men bara karossen. Batterierna ägs fortfarande av biltillverkaren och skall returneras till dem när bilen skrotas. Annars får man betala dryga böter.
Vad tycker du? Hur viktigt är det för dig att du äger din bil, hela bilen? Skriv dina synpunkter i diskussionsfältet nedan!
Låter lite konstigt att det skulle bli billigare att leasa (hyra den) bilen bara för att man frånsäger sig rätten att köpa loss den och i det fallet ser jag inte heller vad värdet på batteriet har med saken att göra?
Men det är ju riktigt bra om vi kan få låga leasingavgifter på grunda av att andrahandsvärdet är högt, som det då är på grund av att batteriet behåller värdet bra.
Intressant tanke men jag tror ändå att folk vill antingen äga och då äga hela eller enbart “hyra/leasa”. Inte en konstig blandning. Se på hur det gått för Renault och deras batteri leasing. De skulle ha sålt många fler bilar om man kunnat köpa hela bilen.
Att batterierna är för värdefulla för att kastas håller jag helt med om. Det är ju redan koncentrerad malm, som någon redan sagt. Och vilken villaägare med solanläggning skulle inte vilja ha ett teslabatteri hemma för att lagra elen. Speciellt i dessa dagar när elpriset ligger på tyska prisnivåer.
Renaults idé var på sätt och vis precis tvärtom: köp bilen, leasa batteriet. Och leasingavgiften för batteriet var hutlöst högt. VW vill istället att du ska leasa bilen, de äger batteriet. Du betalar endast degraderingen av batteriet. Ponera batteriet kostar 100 000 kronor och degraderas med 3% per år, det skulle bli 3 000 kronor per år, 250 kronor per månad.
Sen får man ju förutsätta att bilen blir motsvarande 100 000 kronor billigare för att det skal vara en ide. Men av min erfarenhet så tror jag snarare att det blir typ 25-50kkr billigare för bilen och sedan betalar man 250kr/mån… För VW är det win win… Det är vad jag tror.
De traditionella biltillverkarnas affärsmodell för fossilbilar har byggt på intäkter från service och reparationer pga av mängder av prylar som slits. Jag tror framtidens tillverkare framförallt kommer att tjäna pengarna på programvara, typ FSD. Eftersom programvaran går att uppdatera så kommer bilen hela tiden bli bättre. Jag tycker därför att det är logisk för tillverkarna att ha hyra ut bilen, dvs. att kunderna får tillgång till bil som en service. Extra bra för tillverkarna är det när bilens livslängd nu ökar tack vare en bättre drivlina. Biltillverkarna kan då få intäkter från bilen under lång tid.
Och det är bra för oss kunder eftersom vi slipper ligga ut med en massa pengar. Och får vi ändrade behov bör det då gå byta bil tämligen smärtfritt.
Batterier är väldigt värdefulla idag, men de bör ha sjunkit i pris med 80% om 10 år. Så jag tror Herbert Diess är rätt ute med sin idé om bil som en service, men att hans argument är fel.
För övrigt är det meningen att det mesta i bilen ska återvinnas redan idag. Det är ju massor av värdefulla metaller och annat i bilen som kan återvinnas.
Tror inte att de som programmerar som kommer göra vinsten. Utan de är de som kommersialiserar tjänsten som kommer ta intäkterna.
Batterier är värdefulla. Förhoppningsvis kommer de sjunka i pris. som konsument minskar det risken om man leasar.(värdet ligger inte i batteriet utan metallerna och innehållet, som man kan återvinna och göra nya bättre produkter av)
Om Volkswagen är så måna om sina gamla batterier måste det innebära att det finns en enorm eftermarknad för begagnade batterier i framtiden (även idag). Jag tror eventuellt att det är bättre att ett externt företag specialiserar sig på att hantera begagnade batterier från flera tillverkare.
låter ju bra i teorin, men kommer verkligen ett batteripack som tillverkas idag vara värt så fantastiskt mycket om 8 år?
Kostnaden för nya batterier lär gå ner med tanke på både utveckling och (förväntat våldsam) volymökning. Sen lär ju batterierna som tillverkas om 8 år vara bättre än dagens (eller kanske jättemycket bättre).
Jag har hyrt nicad-batterier av Citroen, de ville inte ha tillbaka dem då teknikutvecklingen gjorde dem värdelösa.
Visst kommer det vara affär att återanvända batterier från gamla bilar, men att det skulle vara en “guldgruva” som det ibland framställs som undrar jag.
Om ett pack idag kostar i storleksordningen 100kSEK, vad är det värt om 8år när man dragit av arbetskostnaden för att plocka isär det, testa/mäta, och plocka ihop det till nåt nytt ?
VW kanske räknar med att tjäna mer pengar på att leasa ut batterierna istället för att sälja.
Detta testade väl Renault med Zoe?
Men vad jag vet har de inte längre det konceptet.
Och med tanke på att elbilar håller bättre så tycker jag det är konstigt förutom kanske vid just leasing.
Köper jag bilden vill jag ha med batteriet.
Och om vi ska “skrota” alla bilar efter 8 år, vilket spill av resurser.
Spännande tanke att det nu kan vara själva motorn(batteriet) som överlever bilen.
Dvs tvärtom mot fossilbilar.
Tänker dock att man missar huvudpoängen, dvs att bilens livslängd totalt är längre.
Och ur hållbarhets/miljötänk så kan det bidra kanske lika mycket som att de inte släpper ut koldioxid, om de brukas dubbelt så länge, men det är förstås inte i bilindustrins intresse. Men skulle kunna användas flitigare som fördel av Elon, då hans ingång alltid har varit att utveckla teknik för miljöns skull.
Våra tre Model S har gått ca. 30.000 mil var och bara ca. 1% batteri degradering per år. Lutar mot 60.000 mil eller mer. Det blir ingen Volkswagen för vår del. Renault försökte med detta för några år sedan och jag tror de fick ge upp denna idiotiska idé.
Ja men i Renaults fall så fick du först köpa bilen till en ganska stor kostnad och så tillkom även en relativt dyr leasing kostnad på batteriet som grädde på moset. Att baka ihop allt i en leasing avgift är nog mer tilltalande för majoriteten.
Ok om vi pratar leasing modell så kan jag vara enig med dig och det är väl vad dom ser att allt färre äger och allt fler leasar. Tror dock utan att veta proportionerna att majoriteten vill äga sina bilar. Men här kan jag ha fel.
Det blir allt vanligare att folk leasar sin bilar, kanske inte spelar så stor roll då om batteriet tillhör tillverkaren. Kanske kommer även begagnade bilar att i stor utsträckning att leasas ut i framtiden. Att äga sin egen bil verkar bli allt mindre intressant.
Jag tror inte det handlar om batteriet alls, det handlar om att vrida om affärsmodell och få återkommande intäkter utan att behöva göra något mer än att äga batteriet.