Amerikanska bilhandelssajten Autolist undersökte vilka faktorer som påverkar folks val av elbil. Vad är det som gör att köpare väljer en elbil framför en annan? De frågade 1800 personer som köpt en elbil april 2021 hur de tänkte när de gjorde sitt val. Vad var viktigaste parametern när de valde vilken elbil de skulle köpa?
De svarande uppgav att räckvidd var den viktigaste faktorn:
Räckvidd: 61%
Pris: 50%
Laddinfrastruktur: 43%
Laddtider: 36%
Batteri effektivitet: 35%
Autolist märkte en tydlig skillnad mot deras förra liknande undersökning från 2019: då var det priset som var viktigast (58%) och laddinfrastruktur (44%). Räckvidd kom först på tredje plats med 43% av rösterna. Vilket tyder på att under de senaste två åren har elbilar blivit så pass prisvärda och laddinfrastruktur byggts ut så pass mycket att de faktorer inte längre har en lika avgörande betydelse. Elbilarna har kanske inte blivit billigare i inköpspris men man får mer bil för pengarna: en stor SUV med lång räckvidd istället som för några år sedan en liten stadsbil med kort räckvidd.
70% av de tillfrågade uppgav att kunna ladda hemma var absolut nödvändigt för att de skulle överväga köpa en elbil. Publik laddinfrastruktur i all ära men viktigaste laddplatsen för en elbil är den man har hemma.
Slutligen ställde Autolist även en väldigt Tesla-specifik fråga: vad gör Teslor så tilltalande?
Intressant nog kom Supercharger nätverket långt ner på listan:
Prestanda/vägegenskaper: 42%
Räckvidd: 36%
Formgivning: 32%
Batteri effektivitet: 30%
Teslas Supercharger nätverk: 25%
Autopiloten: 23%
När köpare letar efter elbilar med lång räckvidd och tycker att det mest tilltalande med Teslor är deras prestanda gör Tesla tydligen helt rätt i att kalla sin bilmodell för just “Long Range” och ha spektakulära accelerationssiffror. Inte undra på att 80% av alla elbilar sålda i USA i fjol var Teslor.
I morgon är det Kristi Himmelsfärdsdag. Dessa nyhetssidor tar en paus med rapporteringen, vi återkommer måndagen den 17:e.
Anledningen att tesla säljer så bra i USA har nog främst varit pris. I USA kostar en Tesla model 3 från 40 000 usd och en Kia e-niro och Leaf+ lika mycket. I Sverige skiljer det ungefär 100 000 kr. Nu kommer iaf id4 dit med riktigt bra pris. Om de bara ser till att ha bra tillgång så kan den nog sälja bra. Mach-e har ju gjort bra ifrån sig iaf.
Lite oväntat att performance kom så högt. Förstår helt ärligt inte riktigt denna rusning att ha 0-100 på under 3s för en familjesedan/SUV.
Som jag skrev ovan, att man inte får se hur frågorna ställdes gör undersökningsresultatet otydligt. Efter att ha läst AutoList’s artiklar från 2021 och 2019 så verkar undersökningarna handla om vilka detaljer som anses vara viktiga när man överväger att köpa elbil istället för bensinbil, men performance som i acceleration/topphastighet är inget unikt för elbilar, enbart gasrespons, men om det var det som efterfrågades vet vi inte, då frågorna inte presenteras.
Det var intressant att prestanda och vägenskaper är det viktigaste. Personligen bryr jag mig inte alls om sånt. Får leverans av min ID.3 nästa vecka, och huvudanledningarna till att jag valde den är huvudsakligen räckvidd och sekundärt att jag jobbar inom volkswagen koncernen. Prestanda är inget jag bryr mig om i en bil som tar mig från a till b.
Intressant att självkörande egenskaper inte kom med på listan. Ändå läggs det ner så mycket tid i media att det är så himla viktigt.
AutoPilot/FSD finns ju med på den tredje listan ovan, över varför man köper specifikt Tesla?
Om du syftar på den första listan över vilka egenskaper som är viktiga när man köper elbil istället för bensinbil, självkörande egenskaper är inte begränsat till elbilar.
Men jag började bli osäker, jag tolkade artikeln som att det handlar om vilka saker man tar med i beräkningarna när man ska köpa bil och överväger elbil, dvs då bensinbil fortfarande är ett alternativ, vilket är en situation sannolikt inga Tesla-frälsta befinner sig i, men AutoLists artikel från 2021 var inte tydligare den, det var först när jag gick tillbaka till artikeln från 2019 och deras förra undersökning som det klarnade, undersökningarna handlar alltså INTE om vad som är viktigt för en ELBILS-köpare(personer som enbart köper BEV och av princip ratar ICE), utan vad som är viktigt när en BIL-köpare överväger elbil jämfört med ICE.
Ska tilläggas att då förstår jag inte alternativen performance, body style och exterior/interior design heller, ok om performance handlar om den omedelbara gasresponsen som är unikt för elfordon, men generell prestanda och design är inget unikt för elbilar.
Men Tibor’s rubrik på artikeln är då felaktig, “Det här är viktigt för om köpare väljer en elbil” vore mer träffande.
Jag hade velat läst hur frågorna ställdes, då hade jag varit mindre fövrirrad av denna nyhet och undersökningarna.
På sista Tesla-frågan tycker jag två självklara alternativ saknas, dels att Teslorna är överlägset säkrast vid sidokollisioner, och dels att dom, så vitt jag vet, är enda märket på marknaden som hela tiden uppdateras och blir bättre än den dagen man köpte dom, vilket är en unik detalj som särskiljer dom något enormt från allt annat, “vanliga” bilar, eller icke-Teslor rättare sagt, blir aldrig bättre än den dagen du köpte dom. Teslor är precis tvärtom, och har på köpet vänt upp och ner på den klassiska kurvan gällande när viljan att byta till en nyare bil uppstår.
Det är dom två detaljer jag personligen rankar högst med Teslor. jag förnekar inte värdet av prestanda/väghållning, Supercharger-nätverket och AutoPiloten, men det är 3, 4 och 5 min lista, oavsett inbördes ordning. Dom kommer inte före 1 och 2.