Dragkroken

husvagn

På Tesla Model X release-event bekräftades att bilen kommer att ha dragkrok och vara den första elbilen i världen typgodkänd för upp till 5,000 pounds (2,268 kg) dragvikt.

Tänk dock på att beställa rätt fälg om du vill dra tunga lass! Enligt senaste uppdateringen på Tesla Motors dolda beställningssida för Signature Model X köpare måste bilen ha 20 tums hjul för att få dra 5,000 pounds! Tesla Model X med de större 22 tums hjulen får endast dra 3,500 pounds (1,587 kg).

Ska man alltså dra en stor Streamliner husvagn måste man ha “tråkfälgar”, precis som på bilden ovan. Kör man lågprofildäck får man nöja sig med de minsta husvagsmodellerna.

Dragkrok_procent

Som vi har rapporterat om förut verkar dock inte demografigrupperna Teslaägare och husvagnsägare överlappa varandra. Ingen av de tillfrågade Teslaägarna i vår undersökning var intresserade av att dra några husvagnar med sina bilar, bara några enstaka framtida presumtiva ägare.

Det folk däremot vill använda dragkroken till är framför allt att dra släp med tex trädgårdsavfall till tippen, eller sjösätta båten. Ca en fjärdedel av de tillfrågade var även intresserade av att sätta cykelställ och liknande på dragkroken – och ca en fjärdedel tyckte de behövde inte någon dragkrok öht.

Dragkrok verkar vara en väldigt europeisk företeelse. Få amerikaner efterfrågar dragkrok på bilar – de tar oftast till en pickup istället när de behöver frakta stora laster. Européer föredrar släpvagn vid sådana tillfällen.

Det har spekulerats en del om hur mycket räckvidden kommer försämras av en stor släp eller husvagn bakom bilen. Förbrukningen höjs inte så mycket av extra lasten utan det enorma luftmotstånd ett husvagn utgör i motorvägsfarter. Att frakta lite grenar till tippen eller sjösätta båten kommer inte vålla några problem, men vi vågar inte ens börja räkna cW-värde på husvagnar. Husvagnens o-aerodynamiska form kommer bli extra kännbar när en bil med så extremt lågt cW-värde som Tesla Model S eller X drar den.

Löddeköpinge_8

Det är dock glädjande att Tesla Motors tänker framåt, planerar redan för en tid då Teslaägare med billigare modeller och större batteripack börjar ge sig ut på vägarna med husvagnen i släp. Till skillnad från amerikanska Superchargers som man alltid måste backa in till har de experimenterat med andra laddstolpe-konstellationer i Sverige och Europa. Som till exempel på Löddeköpinge på bilden ovan, där man kan parkera och ladda sin Tesla utan att behöva koppla loss eventuella släp eller husvagnar.

InfraCity

Eller i Infra City, med flera svenska Superchargers där en av stolparna behöver man inte backa in till utan kan ställa sig med nosen in och dragkroken ut.

 

 


TCS två år sedan: Tesla Model S levererad till kund

För två år sedan kunde vi berätta om de första lyckliga kunderna i Sverige som äntligen hade fått sina långt efterlängtade Tesla Model S! Långt före glittrande utställningslokaler och leveransspecialister fick de första svenska ägarna sina bilar levererade med lastbil. Det första de fick göra var kasta sig över telefonen och försäkra bilarna. Det fanns ingen vagnskadeförsäkring på den tiden, allt var lite vilda västern. Efter leverans fick de inte ens köra sina bilar förrän flera dagar senare!

Tagged , . Bookmark the permalink.