Nissans ikoniska elbil tar två stora steg mot graven. Den engelska lokaltidningen Sunderland Echo rapporterar att Nissans lokala fabrik har slutat tillverka Leaf i fredags.
Nissan visade upp sin banbrytande elbil Nissan Leaf i Japan den 1:a augusti 2009. Produktionen kom igång nästa år, initialt enbart i Japan men den 28:e mars 2013 även i deras fabrik i Sunderland i nordöstra England.
Under nära 11 år har Nissan Sunderland producerat 280 000 Leaf elbilar, främst för den europeiska marknaden. Globalt har över 650 000 Leaf tillverkats.
Fabriken kommer snart börja tillverka två nya elbilsmodeller istället.
Den andra tråkiga nyheten för Leaf-ägare är att den första april kommer Nissan stänga ner sin första generations Connect EV app i flera europeiska länder. Exakt vilka länder som berörs är något oklart än så länge, vi vet inte om bilarna i Sverige påverkas än. Nissan Connect EV appen styrde den första generationens Leaf byggda före 2016. Nyare bilar använder en annan, nyare version av Nissan Connect appen och är ej påverkade.
Den äldre Nissan Connect EV appen använde små GPRS datameddelanden skickade över 2G nätet för att kontakta bilarna, kontrollera laddning och laddnivå, och starta och stänga värmen. Det var både långsamt och ostabilt, till många Leaf-ägares förtret. Nu när 2G mobilnätverken stängs av i land efter land väljer Nissan att stänga tjänsten och sina servrar.
Nissan kommer säkerligen lansera flera elbilsmodeller även i framtiden – men ingen av dem kommer vara lika ikoniska som första generationens Leaf, bilen som många menar startade hela elbilsrevolutionen.
Visste du förresten att namnet Leaf egentligen är en förkortning av “Leading Environmentally-friendly Affordable Family vehicle”?