E.ON återgår till kWh-taxa

eon_snabb

Den 1 juli återgår laddoperatören E.ON till kWh-taxa igen på sina laddare.

När E.ON för några år sedan började installera snabbladdare i Sverige tog de i början betalt per laddad kWh.

I fjol bytte de dock prismodell till att ta betalt per minut man stod och laddade. Problemet med den prismodellen är dock att olika bilar laddar olika snabbt, och även på vintern ökar tiden det tar att ladda en elbil. Det var svårt att förstå hur mycket en laddning kommer kosta.

Har man E.ON som elleverantör hemma kommer man betala 2 kronor per kWh på publika laddstolpar och 3.95 kronor per kWh på “vanliga” 50 kW snabbladdare. För övriga kunder blir det 2.75 resp 4.95 kronor med laddbricka. Betalar du laddningen med kreditkort direkt på snabbladdaren (E.ON är en av få operatörer som har kortläsare på sina snabbladdare) kostar det 5.95 kronor per kWh.

Men ladda inte för länge! Efter 45 minuter tillkommer det en extra avgift på 3 kronor per minut på snabbladdningen. Detta för att motverka folk ockuperar för länge laddarna.

Extra glädjande är taxan på de ultrasnabbladdarna E.ON driver tillsammans med Clever AS. 6.50 kronor per kWh för laddeffekter upp till 350 kW. Idag finns de på färre än dussinet platser i Sverige men planen sägs vara 28 platser i Danmark och Sverige. Visst är den taxan mer än dubbelt så mycket som Teslas priser på Supercharger – men ändå rejält billigare än Ionitys ockerpriser.

Bookmark the permalink.
  • Marcus

    Men vänta nu, är det verkligen svenska Bee det handlar om i det här samarbetet? Jag har fattat det som att det är danska Clever de samarbetar med.

    • Manne Eriksson

      Stämmer. Laddarna drivs tillsammans med Clever AS som är danskt och har därmed inget med Bee att göra.

      • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

        Sant, ändrat i texten. Tack!

  • Tanaxia

    Hur får du det till att IONITY tar ockerpriser? Kostar det inte typ 3-4kr~ per kwh om man har abonnemang?

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Du kan ladda för 3:50 per kWh OM du skaffar abonnemang, 199 kronor per månad! Bindningstid 12 månader. Du måste alltså ladda minst 600 kWh per år på Ionitys snabbladdare (300 mil) för att ens kunna komma ner till 7:50 kronor per kWh i totalkostnad. Laddar du bara för några enstaka semesterresor blir det DYRARE än 8:70 per kWh för deras EGNA kunder!

      Utomstående kunder får betala dyrt för att ladda på Ionity – men riktiga ockret är att deras egna kunder ska betala ÄNNU mer! Snurrigt! Läs mer här:
      https://teslaclubsweden.se/ionity-har-prisat-ihjal-sig/

      • Marcus

        Exakt. Detta med abonnemangspriserna verkar på något sätt inte ha gått fram riktigt. Jag har läst på ofantligt många ställen att t.ex. e-tron ägare laddar “billigt” för 3,5kr/kWh hos Ionity. Till och med de som borde vara lite mer upplysta och insatta påstår detta med en dåres envishet. Inte så farligt med Ionitys priser, egna kunder laddar ju billigt osv. Sådana påståenden läser jag hela tiden. Det stämmer som sagt inte. Abonnemangen är långt ifrån gratis. En e-tron ägare får betala en dyr årsavgift på närmare 2400kr med 12 månaders bindningstid, även om man bara laddar hos Ionity några gånger per år. Dessutom är ju Ionity långt ifrån heltäckande. Man klarar sig oftast inte med laddning enbart hos dem när man är på långresa. Framförallt inte i Sverige. Det innebär alltså att man måste teckna ett dyrt abonnemang som man kanske inte ens har nytta av, beroende på vart man åker. Även om man snabbladdar mycket på ett år så innebär det ju inte att man alltid gör det hos Ionity. Det lönar sig alltså i de flesta fallen inte att ha ett abonnemang, och då laddar man för 8:70kr/kWh, precis som alla andra.

      • jonash

        Tror inte det är slump att Ionitys priser är i nivå med att tanka bensin med tanke på vilka som står för nätverket. Synd, verkade väldigt lovande men kommer bara använda det i absoluta nödfall med de priserna.

  • JH

    Så tesla är fortfarande den enda på marknaden som löst laddningsproblematiken. Jag tänker inte byta min bil förrän det finns riktiga alternativ som inte blir dyrare för mig att använda på långfärd. Det är ju bara löjligt. En bil som eqv (som är den storleksklass jag behöver) kommer realistiskt inte under 3.5 kwh/mil, Med fyra spänn så blir det 14kr/milen, Vilket är dyrare än min gamla diesel buss (räknat på mer realistiska 16kr/liter än nuvarande under 14). Men det är ju åtminstone bra att de tagit sitt förnuft till fånga och satsat på kwh priser istället. Tumme upp på det. Nu måste bara ned i pris. Varje gång jag titta på det här har jag kommit fram till samma sak, att det i grund och botten bara finns en spelare på plan och det är tesla. Tråkigt, men fortfarande sant.