I helgen hölls elbilsmässan eCar Expo i Göteborg. Efter flera år verkar det äntligen ha lossnat för både mässan och elbilsutbudet (det finns definitivt ett samband där) med massor av intressanta elbilar på mässgolvet!
Det är nästan svårt att lista alla intressanta nykomlingarna man kunde bekanta sig med: Audi e-Tron, Hyundai Kona, Jaguar i-Pace, Kia e-Niro – och så förstås Tesla Model 3, som verkade dra längsta köerna för testsittning:
Det gick tyvärr inte att Testköra Model 3 men däremot massor med andra elbilar!
Det fanns även massor med elcyklar och elmopeder på plats. Även dem kunde man provköra, mitt inne på mässgolvet (inga avgaser ju). Många som aldrig åkt sådana fordon förut fick upp ögonen för att man inte alltid måste sätta sig i två ton plåt när man ska någonstans.
Flera som var på plats berömde märkesrepresetanterna i montrarna för att vara pålästa och duktiga – ett stort framsteg mot förr! Även mässbesökarna verkade vara pålästa och förberedda av frågorna som snappades upp att döma.
Fast liiite roliga skyltar kunde vi ändå hitta:
kW/h – tja, vad säger man? En annan pärla i samma tillverkares nysläppta prislista var “snabb ledningskabel” för 2500 kronor – vi misstänker de menar en Typ2 kabel?
Men skämt åsido kommer Hyundai Kona vara en mycket seriös spelare i elbilsligan. För 350 tusen kronor efter elbilsbonus får man en mycket trevlig elbil med 64 kWh batterier och rejäl räckvidd som var bara 25% långsammare än mer än dubbelt så dyra Tesla Model S på sträckan Haparanda-Ystad – trots långsamma laddare. Hur ska det gå när 150 kW laddarna kommer?
Systerbilen Kia e-Niro blev utsedd till årets familjebil, vilket säkert kommer få många att öppna ögonen och våga testköra en elbil. Hoppas bara att de nya koreanska elbilarna nu kommer levereras i större antal än deras föregångare gjorde!
Vill du se fler bilder på bilarna på mässan ska du bege till car.info sida om mässan.
Vår medlem LarsL var en av dem som letade efter nästa elbil på mässan: “Var med familjen och tittade idag. Vi försöker ju hitta och förstå om det finns en elbil som funkar för familjen. Tittade därför på Jaguar, Audi, e-Niro och Model X. Det var tur att jag kollat Model 3 förra helgen för nu var det en ordentlig kö dit.
Jaguaren var snygg och bekväm, men något trång. Den är inte större än Leafen i baksätet, vi testade genom att två vuxna och äldsta dottern satt brevid varandra då blir det lätt att avgöra hur utrymmet funkar. Bagaget var bra, plant (ingen tröskel) och relativt stort, plus frunk(!).
Jag gillade inte alls bakspeglarna i Audi där bildskärmarna satt alldeles för lågt, skulle inte välja dem istället för riktiga speglar. Inte heller Audi är jätte stor utan ligger i Leaf klass i baksätet, enligt vårt enkla test.
E-Niro är för liten helt enkelt, vi skulle inte kunna åka i den allihop så den går bort. Annars är den ju trevlig med bra bagageutrymme.
Model X är ju bilen vi ska ha… (bara väldigt för mycket pengar). På mässan fick vi för första gången se den 7-snitsiga versionen med soffa i andra raden. Den funkade ju riktigt bra, när man behöver sitta längst bak går det att dra fram soffan och skapa benutrymme längst bak, jag kan sitta bakom mig själv i tre steg. Dessutom går det att fälla alla säten så att man får ett enormt lastutrymme, i fall man vill det.
Inredningen i Model X och framför allt Model 3 får de andra bilarna att se ut som om de är från ett annat tidevarv.
Nissan hade gömt sig inne i ett hörn och var lite svåra att hitta.
När man har möjlighet att jämföra bilar från olika tillverkare direkt i samma hall på det här sättet så inser åtminstone jag hur långt före Tesla ligger. Teslas bilar ser ut att komma från någon annanstans.”
Ni i Malmö-trakten som inte kunde åka upp till Göteborg för att titta på Tesla Model 3 på mässan förtrösta icke: från och med idag kan man beskåda bilen på Teslas servicecenter på Boplatsgatan i Malmö.
Back”speglarna” på E-tron måste vara 2000-talets största flopp.
https://uploads.disquscdn.com/images/31d59c103284a2de69de2aa765299d57bd5c4e2266bffb2b3ba9b25f6ca61d81.jpg
Äh, det är väl mest en kul grej, tur att de är tillval så man inte måste dras med dem. 😉
Hade turen att kunna åka upp från Malmö till mässan i Göteborg. Riktigt bra och intressant.
Bilen som överraskade mest positivt på mig var Hyundai Kona med riktigt bra konfork och körkänsla. Synd bara att provkörningen blev 1h försenad.. Men så hade de bara en enda bil på plats och det slog mig sen att det var samma bil som två dagar innan kört från Haparanda till Ystad. https://uploads.disquscdn.com/images/27849cd43360ef69fbf55e40222f2170e5489c902ac9dcca6b169c305ef858a8.jpg
Jaså? Bara en bil? På fredagen räknade jag till 3 st.
Jag såg att Kia hade ett föertal men de gånger jag var vid kias del av garaget såg jag aldrig mer än en bil.
När jag tänker efter så har du rätt! Jag blandade ihop dem!
Lätt hänt, de är helt klart lika.
Är Kian lika stor som Hyundaien eller upplever du den ena större?
Satt framför allt i förarsätet och där upplevde jag ingen större skillnad. Det jag störde mig mest på med Konan var delen mellan framsätena, det går som en bro över från växelspaken till instrumentpanelen med förvaring under som är ganska svåråtkomlig när man sitter i sätet medans e-Niro var betydligt mer öppen. Konan jag körde hade även HUD som funkade riktigt bra.
Kian är mycket större på alla sätt. Bagaget och baksätet är dock där största skillnaderna finns. Kian har oceaner med utrymme bak medan Hyundaien inte räcker till för en genomsnittlig vuxen.
Vi körde in den lite åt er 🙂
Hyundai borde verkligen skrutit med att “den här bilen var uppe i Haparanda å vände i tisdags” när snacket om räckvidd kommer upp.
Det har du helt rätt i Tibor! Ingen vid Hyundai som nämnde det alls, jag som dubbelkollade nummerplåten mot bilden som togs före avfärd i Haparanda. Snällt av er att leverera den 😀
Bilsäljare bör nog fortbilda sig i kursen “Hur man säljer en elbil”
Kördes även Kia e-Niro samma sträcka? Kunde inte följa var den var längs racet iaf…
Ja den gjorde det men vi får inte berätta förrän 8 december hur det gick.
Det var villkoret mot att vi fick låna en.
Man fick inte ens fotografera e-Niro invändigt än enligt deras personal.
Niron har ju överlägset störst och rymligaste baksäte av alla de modeller som räknades upp i artikeln. Känns som om någon blandat ihop den med Konan.
Större än Model X?
Ursäkta, nej inte Model X. Åtminstone inte med första baksätet bakskjutet. Jag har inte testat att ställa in alla tre sätesrader för vuxna på X:en dock.