Som flera medier har rapporterat kör NEVS igång tillverkningen av eldrivna SAAB 9-3 nu. Första testserien är på 200 bilar som ska levereras till Kina senare i år; det är först nästa år som riktiga volymproduktionen kommer igång.
NEVS har enligt uppgift ritat om den över tio år gamla konstruktionen av 9-3 bottenplatta för att göra plats för batterier där. Batterierna för övrigt blir av litiumjärnfosfat-typ och kommer att tillverkas av State Power Group i Peking. I Trollhättan kommer endast karosserna tillverkas som därefter skeppas till kina för montering av batterierna – i alla fall nu i början.
Förutom att de första bilarna ska testas i staden Qingdao i Kina vet vi egentligen ganska så lite om NEVS försäljningsplaner och strategi. Volymleveranser av bilen ska börja 2015, men i vilka antal, i vilka länder de ska säljas och till vilka priser är okänt. Det finns inga gamla SAAB-återförsäljare kvar i världen, vilket NEVS bittert fick erfara när de försökte sälja sina första (bensindrivna) SAAB 9-3 härom månaden. Försäljningen sker nu direkt från NEVS hemsida. Förutom batteriplaceringen är det alltså även försäljningsmodellen som påminner om Teslas 🙂
Dock inte räckvidd eller prestanda. NEVS eldrivna SAAB 9-3 verkar bli ännu en “under-20-mil-elbil”. Räckvidden för den första modellen uppges till upp till 20 mil. Det pratas dock om en modell med upp till 30 mils räckvidd längre fram. När ska biltillverkare äntligen förstå att magiska gränsen för en praktisk elbil går inte vid 10 eller 20 mil utan just vid 30 mil? Med över 30 mils räckvidd -och riktigt snabb snabbladdning!- börjar elbilen duga för långfärder också. Problemet med så stora batterier är faktisk inte priset -Leaf skulle enligt Nissan kosta mindre än 50 000 kronor mer med dubbla räckvidden- utan var man ska få plats med alla batterier.
En intressant följd av att Sverige kommer att få en “inhemsk” elbilstillverkare nästa år är att –och nu tittar jag djupt i kristallkulan och kommer med en profetia som jag kan länka tillbaka till om nåt år– oberoende av vad vi kommer att få för regering efter nästa val kommer de införa rejäla incitament för elbilar.
Norges regering har inte sina gigantiska skattesänkningar för elbilar för skojs -eller miljöns!- skull. De enda biltillverkarna som fanns i Norge när de lagarna infördes var elbilstillverkare. Att få upp deras försäljningssiffror skulle gynna sysselsättningen i landet. Dessutom betyder varje liter besparad bensin ännu mer exportinkomster för landet. Norge vill hellre exportera oljan från Nordsjön och få in pengar till landet än använda den själva. Bilarna kan de lika gärna driva med el från sina vattenkraftverk.
I Sverige hade vi hittills två stora biltillverkare -SAAB och Volvo- som båda tillverkade fossilbilar. Skatterabatt på elbilar skulle ha försämrat deras konkurrensfördelar och därmed sysselsättningen i Sverige.
Nu när SAAB börjar tillverka elbilar -och Volvo laddhybrider- blir läget genast annorlunda. Nu blir det plötsligt fördelaktigt för Sverige att få upp stödet för elbilar – ju fler (svenska) elbilar som säljs ju fler blir sysselsatta i produktionen!
Min nästa profetia blir därmed att elbilsstödet kommer inte vara procentuell utan en fast summa. Procentuell prissänkning skulle ju gynna Tesla Motors, och Sverige vill inte skänka pengarna utomlands. Det diskuterade bonus/malus systemet skulle slå hårt mot Volvos mer motorkraftiga modeller, därför tror jag mer på att supermiljöbilspremien kommer att höjas kraftigt. Den har fördelen att det är en fast summa, inte procentuell – därmed premieras det mer att köpa en billigare el-SAAB än en dyrare Tesla. Och priset på motorstarka fossil-Volvos kommer inte att höjas.
Inget av detta kommer naturligtvis att nämnas av politikerna. Tvärtom kommer de att lova guld och gröna skogar(!) och ordet “miljöansvar” kommer nog att dyka upp lite här och där.
Dessutom kommer nog regeringen att bevilja stöd för utbyggnaden av snabbladdare i Sverige, med start kring Trollhättan skulle jag gissa?
Dessa stödåtgärder kommer naturligtvis även Teslaägare få njuta av. Höjda elbilsrabatten (av vilket slag det nu blir) kommer att sänka priset även för Tesla Motors bilmodeller. Utbyggda snabbladdarnätet kommer även Tesla Motors bilar kunna ladda på. Fast gissningsvis blir det CCS-laddare som Tesla Model S behöver en ännu icke befintlig laddadapter till; jag hoppas verkligen Tesla Motors jobbar på att utveckla en sådan.