Elbil snabbare, billigare och energieffektivare än tåg

Jojje_Haparanda

Två veckor sedan körde elva elbilar från Ystad till Haparanda i elbilstävlingen SECC Swedish Electric Car Championship. Vinnaren körde de 163 milen på 18:22 timmar, de flesta andra kom i mål på runt nitton och en halv timme. Kostnaden för åkturen var mellan 0 och 1200 kronor. Vissa av de tävlande hade gratis Supercharger laddning andra fick betala full pris på snabbladdarna. Den vinnande elbilen hade medelförbrukningen 1,49 kWh per mil.

En intressant fråga som uppstod var hur resan skulle blivit med tåg istället? Vi får ofta höra hur miljövänligt och bra det är att åka tåg. Man ska välja miljövänliga alternativ istället för att åka smutsig avgasbil med fossila utsläpp. Men om bilen inte är en avgasbil utan drivs med förnybar el istället? Är tåget fortfarande ett bättre alternativ då?

Enligt SJ-s reseplanerare skulle en tågresa från Ystad till Haparanda ta 22:43 timmar. Först åker man Pågatåg till Malmö, byter till X2000 till Stockholm, tar sedan nattåget till Boden och slutligen regionaltåg till Haparanda.

Elbilen snabbare än tåget. Med sluttiden 22:43 skulle tåget kommit sist i vår tävling. Då har vi dessutom inte ens räknat med att starten i Ystad gick klockan 13 medan första passande tåg avgår klockan 14 från Ystad. En extra timme väntan alltså. Och som tur har både Ystad och Haparanda tågstationer – tänk om vi skulle tävlat mellan städer som saknar järnvägsspår?

Resan skulle kostat 2 303 kronor (om vi väljer den allra billigaste biljetten som varken går att omboka eller ger oss sovplats på nattåget; annars uppemot 3 000 kronor).

Elbilen billigare än tåget. Inte ens de som betalade fullpris för sin snabbladdning behövde betala så mycket som en tågbiljett kostar. Skulle man åkt avgasbil skulle det däremot kostat runt 2 400 kronor i bränslekostnad – i nivå med tågbiljetten.

Enligt SJ hemsida drar tåg 0,81 kWh per mil per passagerare (genomsnittlig energianvändning för hela SJs flotta baserat på medelbeläggning).

Sitter man ensam i elbilen är tåg 45% energieffektivare. De av de tävlande som hade codriver med sig åkte dock energieffektivare än tåget!

Sitter det två personer i bilen åker de energieffektivare än tåget. 0,75 kWh per mil mot tågets 0,81.

Det hävdas ofta att medelbeläggning i bilar är 1,5 passagerare – fast då räknas det även in alla som arbetspendlar ensam i bilen varje morgon och kväll. På långresor, på motorväg är det mycket vanligare att det åker med en eller flera passagerare i bilen.

Skulle det åkt fyra personer i elbilen skulle de kommit fram rejält snabbare, billigare och energieffektivare än tåget. Minst fyra timmar snabbare, till en sjundedel av priset, och med hälften av energiförbrukningen och därmed utsläpp. Både SJ tåg och elbilars snabbladdare använder sig av samma förnybara energikällor.

Tåg är ett mycket klimatsmartare sätt att resa än med avgasbil. SJ hemsida berättar stolt att åker du 100 mil släpper tåget ut endast 0,004 kg CO2 för din resa jämfört med en avgasbil som släpper ut 44 kg CO2. Men de vågar inte ta med på sidan att en elbil som laddats på svenska snabbladdare släpper endast ut 0,008 kg CO2 för samma resa – för då skulle folk börja inse hur effektiva elbilar faktiskt är.

Ska du åka någonstans i vårt avlånga land bör du för miljöns skull ta tåget hellre än avgasbilen. Men sätter ni er flera personer i samma elbil kan ni åka med rent miljösamvete – speciellt om ni åker någonstans dit det inte ens finns några järnvägsspår.

 

Läs nu även uppföljningsartikeln Elbil rentav miljövänligare än tåg? där vi tittar på hela livscykeln för elbilar och tåg och kommer fram till oväntade insikter.

 

Bookmark the permalink.