Elbilssubventioner

MoS3

Varför ska elbilar subventioneras med skattemedel? Varför ska staten subventionera lyxbilar? Elbilar kan aldrig slå igenom utan att de subventioneras hårt! Så brukar det låta ibland när man pratar med folk. Låt oss räkna lite på det.

Tesla Motors har till dags dato levererat ungefär 1300 bilar i Sverige, med ett medelpris på lågt räknat 900,000 kronor per bil. Av det priset är 25% moms, dvs ca 180,000 kronor per bil. Svenska staten har alltså fått in ca 234 miljoner kronor i moms för bilarna.

Tesla Motors har också personal i Sverige. För tre år sen en enda säljare men sedan dess ökat till hundra anställda runt om i landet. Tesla Motors har nu tre, snart fyra butiker och två, snart tre serviceanläggningar i Sverige. Låt oss räkna med i medel 50 anställda som får i medel 20,000 kronor i lön. Arbetsgivaren behöver då betala 6,300 kronor per anställd i arbetsgivaravgift. På två år blir det ca 7.5 miljoner kronor i arbetsgivaravgift för 50 anställda.

Tesla Motors har också byggt 14 Supercharger snabbladdstationer i Sverige. En Supercharger-anläggning sägs kosta ungefär 1.5 miljoner kronor att bygga – för vilket Tesla Motors behöver betala moms och arbetsgivaravgifter till svenska staten. Ca 25% av stationens pris går åt till detta, sammanlagt dryga 5 miljoner kronor för de 14 stationerna.

Utöver detta ska de även betala andra skatter, som tex moms på elen Supercharger-anläggningarna förbrukar, men då börjar vi komma ner till i sammanhanget små summor, så vi slutar vår beräkning på denna grova detaljnivå:

Under de senaste två åren har företaget Tesla Motors betalat över 247 miljoner kronor till svenska staten i moms och arbetsgivaravgifter.

Under samma period har svenska staten betalat ut 52 miljoner i Supermiljöbilspremie till de 1300 Teslaägarna som har köpt sina bilar.

Svenska staten har alltså tjänat ca 200 miljoner kronor på att företaget Tesla Motors har etablerat sig i Sverige.

Köper man en bil för 900,000 kronor eller mer gör ärligt talat, handen på hjärtat, de 40,000 kronor Supermiljöbilspremien är på varken till eller från. Medan premien kan ha stort inflytande på nettopriset och köpviljan för en Renault Zoe eller Nissan Leaf blir 40,000 kronor mindre än 5% av en Tesla Model S pris och har därför väldigt lite påverkan på folk.

I och med att Supercharger-stationerna endast passar Tesla bilar har Tesla Motors inte fått en enda bidragskrona för dem – bidrag betalas endast till publika laddstationer.

Så när folk pratar om “alla dessa subventioner” ska man även titta i vågens andra skål.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 11 Responses to Elbilssubventioner

    1. Bjelke says:

      Jag brukar ibland även kallas för skattesmitare som elbilsägare då jag inte köper hårt skattad bensin, så varför inte gå lite all in och även lägga till i räkneexemplet ovan vad vi TESLA-ägare “smitit” undan där också? För det är ju som sagt inga stora summor i jämförelsen (men alla tror att det blir stora summor så fort vi tittar på just bensinskatten). Men då måste vi ju såklart i rättvisans namn faktiskt räkna med den där momsen/skatten på el oxo 🙂

      • G F says:

        Om de kallar dej för det så kan du replikera att det i skälva verket är de som är skattesmitare till skillnad från dej, som inte låter ditt bränsle gå upp i rök (bokstavligen). Förbränningen orsakar negativ externalitet som är flera gånger högre än vad de betalar vid pumpen. När de köper sitt av staten subventionerade bränsle. Kostnader som även du som elbilsförare får vara med och betala via din skatt.
        Be dem Googla på “What’s The True Cost of Gasoline?” o kolla första videoträffen om de inte tror dej!

        • Bjelke says:

          Jag brukar bara berätta vad halva momsen blev för mig samt skatter på elen så är diskussionen över då man måste åka ca 10-15 tusen mil med min förra bil för att ens komma i närheten av samma belopp 🙂
          På min andra elbil, en LEAF, blir ju ekvationen lite annorlunda dock, men som sagt, en mycket bra sak på alla sätt och vis iaf för samhället (under förutsättning av man räknar på en bil såklart, bäst vore det väl att gå till jobbet men lite jobbigt för mig som har typ 10 mil lixom och inga bussar eller tåg går emellan)

      • Jag har hört den där märkligheten förut. Om man är skattesmitare om man inte kör på bensin så är man också skattesmitare om man inte röker eller snusar.

    2. G F says:

      Som företag betalar Tesla i realiteten ingen moms för drifts kostnader som el, material och entreprenad tjänster.

      Har du räknat med att staten inte får in någon moms på de 80-90% Teslor som köps in av finansbolagen Tibor?
      Har vi försten någon siffra på hur stor andel Teslor som är privat / finansbolag ägda?
      Halva momsen “pytsas” in till staten över 3års tid. Men det är inte så att staten redan NU fått in dessa miljoner.

    3. Bo Westerlund says:

      Varför ens bemöta skattesmitar/elbilssubventionerings-påståendet? Vi måste ju ställa om fossileran till förnyelsebart. Det är ju jätteviktigt! Och elbilarna är en del i den kakan. Och än så länge krävs subventioner för att folk ska påbörja sin elbilsomställning. Så då är det ju bara att subventionera! Vi kan ju inte skita i omställningen bara för att det behövs initial hjälp på traven.

      Argumentet “fel att subventionera lyxbilar” är bara fånigt. Det är elbilar som subventioneras, inte Tesla som sådan. Argumentet existerar bara för att den enda kompromisslösa elbilen som finns just nu råkar vara en skitstor lyxbil med monsterprestanda som fångar folks uppmärksamhet.

      Jag tycker egentligen inte att man ska bemöta folk som drar skattesmitar/subventionsargumentet genom att tala om för dom att Tesla drar in pengar till staten. Istället borde man zooma ut och visa vilken roll elbilar spelar i den större omställningsprocessen.

      (Jag tänker på en diskussion ang kolkraft vs vindkraft där någon drog stora växlar på att vind bara finns pga subventioner. Någon annan dödade hela argumenteringen genom att säga “vi kan ju inte elda kol, så om det krävs subventioner för vind så är det ju bara att subventionera. För vi kan ju inte sabba klimatet med kol för att det var billigast”.)

      Det sagt så är det naturligtvis inte dåligt att visa att Tesla bidrar till skattebasen. Så heja dig Tibor!

    4. Fredrik_Gustavsson says:

      Man kan inte räkna moms som en punktskatt på det här sättet… Det gör ont i mitt ekonom-hjärta 🙂
      Elbilar betalar under 5år ingen fordonsskatt och därefter mycket låg. De bidrar alltså inte till utbyggnad och underhållet av vägnätet. Skatten på drivmedlet är mycket låg räknat per mil, men det är ju även de “negativa externaliteterna”, så det är som det ska vara.

      Bemöt det istället såhär:
      Elbilar måste subventioneras för att få igång utveckling, produktion och infrastruktur.
      Subventionen är till för att få igång omställningen och teknologiutvecklingen, och kommer på sikt leda till positiva effekter för samhället.
      När marknaden vant sig och efterfrågan kommit upp så skall naturligtvis även elbilar betala fordonsskatt, det lär då bli en “milavgift” man betalar efter en årlig “check-up”.

    5. Dan Larsson says:

      Detta räkneexempel förutsätter att bilägaren inte skulle bytt bil annars utan köpt Teslan som extrabil. Många av de skatteintäkter du nämner skulle annars komma från annat håll. Köper man en bil för 900000 så hade man troligen köpt en ganska dyr bil från annan tillverkare om inte Tesla fanns tillgänglig. Den (fossildrivna bilen) har alla kostnader som du nämner utom just kostnaden för laddstolpar. om det finns 100 bilar i ett samhälle och varje bil tar 2 timmar att serva så är den totala tidsåtgången fortfarande 200 timmar oavsett om det finns 1,2 eller 3 serviceställen. Så alltså bara för att det finns ett nytt bilmärke så innebär inte det att kostnaderna för hela fordonsmarknaden ökar med den tillverkarens omsättning. Däremot är det precis tvärtom om man gör en skattesubvention på ett visst antal bilar så kommer de summorna aldrig in.

    Lämna ett svar