Elbilssubventioner

MoS3

Varför ska elbilar subventioneras med skattemedel? Varför ska staten subventionera lyxbilar? Elbilar kan aldrig slå igenom utan att de subventioneras hårt! Så brukar det låta ibland när man pratar med folk. Låt oss räkna lite på det.

Tesla Motors har till dags dato levererat ungefär 1300 bilar i Sverige, med ett medelpris på lågt räknat 900,000 kronor per bil. Av det priset är 25% moms, dvs ca 180,000 kronor per bil. Svenska staten har alltså fått in ca 234 miljoner kronor i moms för bilarna.

Tesla Motors har också personal i Sverige. För tre år sen en enda säljare men sedan dess ökat till hundra anställda runt om i landet. Tesla Motors har nu tre, snart fyra butiker och två, snart tre serviceanläggningar i Sverige. Låt oss räkna med i medel 50 anställda som får i medel 20,000 kronor i lön. Arbetsgivaren behöver då betala 6,300 kronor per anställd i arbetsgivaravgift. På två år blir det ca 7.5 miljoner kronor i arbetsgivaravgift för 50 anställda.

Tesla Motors har också byggt 14 Supercharger snabbladdstationer i Sverige. En Supercharger-anläggning sägs kosta ungefär 1.5 miljoner kronor att bygga – för vilket Tesla Motors behöver betala moms och arbetsgivaravgifter till svenska staten. Ca 25% av stationens pris går åt till detta, sammanlagt dryga 5 miljoner kronor för de 14 stationerna.

Utöver detta ska de även betala andra skatter, som tex moms på elen Supercharger-anläggningarna förbrukar, men då börjar vi komma ner till i sammanhanget små summor, så vi slutar vår beräkning på denna grova detaljnivå:

Under de senaste två åren har företaget Tesla Motors betalat över 247 miljoner kronor till svenska staten i moms och arbetsgivaravgifter.

Under samma period har svenska staten betalat ut 52 miljoner i Supermiljöbilspremie till de 1300 Teslaägarna som har köpt sina bilar.

Svenska staten har alltså tjänat ca 200 miljoner kronor på att företaget Tesla Motors har etablerat sig i Sverige.

Köper man en bil för 900,000 kronor eller mer gör ärligt talat, handen på hjärtat, de 40,000 kronor Supermiljöbilspremien är på varken till eller från. Medan premien kan ha stort inflytande på nettopriset och köpviljan för en Renault Zoe eller Nissan Leaf blir 40,000 kronor mindre än 5% av en Tesla Model S pris och har därför väldigt lite påverkan på folk.

I och med att Supercharger-stationerna endast passar Tesla bilar har Tesla Motors inte fått en enda bidragskrona för dem – bidrag betalas endast till publika laddstationer.

Så när folk pratar om “alla dessa subventioner” ska man även titta i vågens andra skål.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.