Var tredje ny bil i januari laddbar

Resizer_15812557900760

Var tredje nyregistrerad bil i Sverige förra månaden hade en laddkontakt (30.3%). De flesta var laddhybrider men 7.3% var rena elbilar, var trettonde ny bil förra månaden var en elbil.

Jämfört med för ett år sedan har andelen laddbara bilar tredubblats.

Samtidigt minskar andelen bensinbilar från 41.8% i januari i fjol till 36.9% i år, och andelen dieselbilar har störtdykt från 38.4% till endast 21.6%.

Det registrerades fler laddbara bilar än dieselbilar i Sverige förra månaden.

Hela bilmarknaden minskade med 18% jämfört med januari i fjol. Endast 16,798 bilar nyregistrerades, mot 20,478 i fjol.

Trenderna är tydliga, och kommer enligt branschorganisationen Bil Sweden hålla i sig: andelen, antalet nyregistrerade bensin- och framför allt dieselbilar minskar kraftigt, samtidigt som de laddbara bilarna ökar rekordartat. Andelen hybridbilar, dvs ej laddbara, traditionella hybrider är tämligen oförändrad vid 8.8%. Folk verkar inte tycka “självladdande” bilar är något att ha ;-)

Många som haft en avgasbil vågar inte “hoppa på elbilståget” på en gång. Det är för mycket nytt och okänt. Då känns det tryggare att skaffa en laddhybrid istället. Fast som jag brukar säga: “laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk”. De som skaffat laddhybrid berättar att det känns som ett nederlag varje gång bensinmotorn går igång. Man inser eldriftens fördelar och för nästa bil vill de unisont ha mycket längre räckvidd på el, eller helst en ren elbil.

Många av de levererade elbilarna var Kia E-Niro, Kia fördröjde deras leveranser till i år för att kunna utnyttja bonus/malus-systemet till fullo. Från och med i år räknas bilarnas WLTP utsläppssiffror vilket har chockhöjt många avgasbilars fordonsskatt.

Årets första båtleverans av Model 3 har inte nått fram till Europa än, Tesla prioriterade lokala amerikanska leveranser vid kvartalsslutet. Nu är båtarna på väg och kommer lyfta februarisiffrorna.

 


eon_snabbTCS i fjol: Sveriges laddinfrastruktur halkar efter

Samtidigt som vi nu har över 100,000 laddbara bilar i Sverige kommer explosionen av nyregistreringar. Utbyggnaden av laddstationer har dock inte hängt med.

Bookmark the permalink.