EU har tagit stort steg mot godkännande av FSD

Alla trodde att FN organet UNECE skulle rösta om det först till sommaren men de röstade igenom de nya Driver Control Assistance Systems (DCAS) reglerna redan nu på deras mars möte.

Innebär det att vi kan få helt självkörande bilar på våra gator nu?

Nej, men DCAS tillåter bilar som styr själv, under mänsklig övervakning. Föraren måste fortfarande övervaka åkturen och vara beredd att ta över ratten när som helst. Det vill säga så som Teslas FSD (namnet till trots) nu fungerar. Ty även om FSD står för Full Self Drive så är det inte alls det än så länge, utan Monitored Self Drive (skulle Tesla bara byta namn på finessen skulle det skapa färre missuppfattningar).

Vi vet inte exakt hur den nya DCAS systemet som röstades igenom kommer se ut, UNECE har inte lagt upp de slutgiltiga dokumenten på sin hemsida än. Men enligt utkastet skulle de nya reglerna öppna upp inte enbart för en europeisk version av Teslas FSD utan även “låsa upp” funktioner i vanliga autopiloten.

Ovan bild är från utkastet till DCAS regelverket, från september i fjol. Enligt den skulle bilar få byta fil, köra runt hinder, köra i rondell och svänga i vägkorsningar i stadsmiljö på egen hand, dock måste föraren hålla i ratten och vara beredd att ta över vid behov. Det som Teslas FSD klarar av att göra idag.

På motorväg skulle bilar få byta fil på egen hand. Det har Teslas autopilot klarat i flera år nu men fått inte göra det i Europa. Här måste föraren godkänna filbytet genom att slå på blinkersen. Även här kommer det troligtvis krävas att föraren håller i ratten.

En finess Teslas autonoma mjukvaror inte klarar av än är dock det tyska kravet att stanna vid sidan av vägen vid stillastående kö så att utryckningsfordon kan obehindrat köra fram i korridoren som då bildas mitt på vägen.

Efter att de nya reglerna röstats igenom kommer de förmodligen publiceras denna vecka. Sedan brukar det dröja sex månader innan EU röstar igenom det och reglerna träder i kraft och därefter minst ett halvt år till innan de respektive medlemsländerna inför dem i sina lokala regler och lagar. Men om byråkratins kvarnar kan mala snabbare än promenadtakt kan vi kanske få FSD mjukvaran aktiverad i våra Teslor till nästa års sommar, runt mitten av 2025.

Tesla har redan börjat provköra FSD bilar i Europa. Här har en Nederländskt registrerad Tesla fångats på bild i München, Tyskland. Mätinstrumenten på taket används förmodligen för att kalibrera och validera FSD mjukvaran mot europeiska trafikförhållanden.

Bookmark the permalink.