Europeiska laddkontakten

chargeport

Tesla Model S säljs med en proprietär laddkontakt i USA. Den laddkontakten ändrades till Europaversionen av bilen för att kunna ta emot laddning från trefasuttag.

Den nya laddkontakten är en modifierad Mennekes typ 2 kontakt. Enligt standard kan en Mennekes-kontakt hantera upp till 43kW trefas växelström, eller 70kW likström. Med två extra kontakter upp till 100kW likström.

Tesla valde att utrusta Tesla Model S med Mennekes typ 2 kontakt utan de två extra pinnarna för 100kW likström. Däremot har de modifierat befintliga kontakten för att kunna hantera högre strömmar likström. Hur högt är lite oklart men tydligen ska de klara det 110kW som norska Supercharger-stationerna kan leverera.

Den europeiska versionen av Tesla Model S ska alltså kunna laddas:

  • Upp till 10 kW växelström (eller 20 kW om kund har köpt tillvalet dubbla laddare i bilen)
  • Upp till 70kW likström i tredjeparts laddstolpar med Mennekes typ 2 kontakt
  • Upp till 110kW likström i Teslas egna Superchargers

Väldigt grovt förenklat kan man säga att 10kW motsvarar tankning av ca 50 kilometer körsträcka i timmen.

Ungefär hälften av laddstationerna i Sverige använder för närvarande CHAdeMO kontakter. Nissan Leaf och andra japanska elbilar använder CHAdeMO, många av de laddstationerna finns just hos Nissan-handlare.

Mennekes är dock en EU-standard för elbilskontakter, och fler och fler nya laddstationer utrustas med Mennekes-kontakter. Tesla Model S kommer alltså att kunna tanka på de flesta publika laddstationer, så länge de inte använder CHAdeMO. Och Tesla kommer att bygga Superchargers i Sverige också.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.