När Fords VD Jim Farley i måndags presenterade sitt företags planer på hur de ska bygga prisvärda elbilar lät det som om han skulle fått manuset från någon av Elon Musks gamla presentationer.
Inte nog med att den “nya revolutionerande” produktionsmetoden, som han kallar för “ett nytt Ford Model T-ögonblick” är en blåkopia av Teslas “unboxed” metod Elon Musk presenterade redan 2023. Bilen byggs i separata delar som sedan sammanförs först i slutet av produktionsprocessen.
Inte nog med att Ford ska skaffa egna Gigapress och börja gjuta större delar av underredet i ett stycke så som Tesla började med 2021. Ett pressgjutet stycke istället för massa plåtdelar.
Inte nog med att Ford ska göra batteripacket till att bli en strukturell del av bilens kaross så som Tesla började med år 2021. Och ha den som bottenplatta man monterar säten med mera på.
Under Fords presentation nämndes även detaljer som 48-volts arkitektur och multifunktionella värmepumpar, även de lösningar vi först sett i Teslas bilar.
Men roligast att höra var när Fords chefer använde sådana typiska “Elon-uttryck” som “den bästa delen är ingen del” och “ifrågasätt kraven”. Det märks att de har verkligen gått “all in” och försöker efterapa inte enbart Teslas produktionsuppfinningar utan hela deras innovationskultur.
Mycket av detta beror på att Ford har lyckats rekrytera de tidigare Tesla-ingenjörerna Doug Field och Alan Clarke, som var senior vice VD för ingenjörsavdelningen respektive utvecklingschef för produktionen. De verkar ha tagit med sig inte enbart kunskapen runt de nya produktionsprocesserna utan hela företagskulturen.
Teslas chefsingenjör Wes Morrill har kommenterat Fords presentation: “Det är glädjande att se att åtminstone en traditionell biltillverkare satsar för att följa med Tesla in i framtiden.”
Ända sedan Tesla släppt sina patent fria år 2014 har det varit fritt fram för andra biltillverkare att använda dem. Tesla rent av uppmuntrar sina konkurrenter att “sno” deras idéer. Som när de år 2023 skickade en 48-volt Electrical System Whitepaper till sina värsta konkurrenter, där de i detalj beskrev hur den banbrytande elsystemet i Cybertruck är designad. Fords VD Jim Farley twittrade då “De skämtade inte. Vi fick dokumentet idag, daterat den 5 december. Tack, Elon Musk. Bra för branschen!”.
Här är Fords presentation av deras “Universal EV Platform”. När du har hört fem Elon citat eller teknisk lösning som Tesla var först med kan du ropa Bingo!
Läs även: Elon Musks 5 steg till framgång